Hjälp med fiskeset åt en nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med fiskeset åt en nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med fiskeset åt en nybörjare

Hej jag skulle som sagt behöva lite hjälp med att hitta på nåt bra fiskeset alternativt rulle och spö var för sig som kan passa för en nybörjare.

Det jag kommer fiska är främst abborre men jag vill gärna ha möjligheten att fiska både gädda och öring. Eftersom jag ofta fiskar i skogsåar osv vill jag ha ett spö som lätt kan transporteras. Jag har främst kikat på de som kan delas i 4 delar men jag är också öppen för ett teleskopspö men läst att de inte är lika tåliga. Rullar har jag absolut noll koll på så där är alla förslag välkomna. Jag vill helst betala under 1000 kronor för både spö och rulle men kan tänka mig att gå upp lite i pris om det skulle behövas.

Tacksam för svar /Emanuel

Daiwa Laguna köpte jag ett 2 delat spö för att ha som utlåning spö när man har mindre ungar i båten, det händer att jag står & kastar med den, jäkligt trevligt spö för väldigt lite pengar.
    Finns även som 4 delat https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...at-haspel.html
    Även Laguna rullen är riktigt trevlig, köpte den till min gudson https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aid-x4-yl.html

Kommentera

Abu Garcia Combo Revo X 7ft 10-30g skulle väl kunna vara något.... 2-delat men om spöt är 7 fot så blir ju varje del bara ca 1 meter.

men bara ett förslag!

Kommentera

Tjenare,

Jag skulle rekommendera att söka upp lokal fiskebutik, där kan du få klämma på rullar och spön av alla olika typer.
        Sen behöver du inte köpa just något i butik, men kan vara bra för att få lite känsla.

Mitt första fiskeset jag köpte kostade 900;- i butik, påspolad och klar.
        Det är fortfarande en av mina favoritspön för abborre och gös även fast jag har flertal nya fiskeset som kostar 3-5 ggr så mycket.

Eftersom du kommer främst fiska abborre hade jag riktat in spöet på det (~10-35g), man får alltid bonusgäddor, extra roliga på abborrespö.
        Det som däremot suger är att fiske abborre på ett "gäddspö".

Kommentera

Jag gillar en rulle som heter Okuma Ceymar väldigt mycket. Jag tycker man får oerhört mycket rulle för pengarna och framförallt lägger rullen linan otroligt bra. Daiwa Laguna LT är också en fantastiskt rulle för pengarna. De två tycker jag du ska kolla på. Storlek 2500 eller 25.

Ang. spö bör du, precis som dankfrotto säger, åka till närmsta butik och be om tips på spö. Spö är mycket individuellt och jag tycker du ska välja ett du tycker känns bra. En positiv grej vore om spöet hade något känsligare topp så att du lätt kan se hugg på det ifall du fiskar abborre med t.ex jigg. Ett spö som kan kasta 25-30 g tycker jag vore optimalt för dig. Då kan du kasta små gäddbeten men det är optimalt för abborre och går att fiska öring med.

Kommentera

2a på bollen ang Okuma Ceymar. Har en till borrefisket. Sjukt mycke rulle för pengen.
            Enda att tänka på med den är att iaf när jag jämför med mina shimano i samma storleksintervall förefaller Ceymar väldigt liten. Bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men jag gillar min skarpt och den har mer än en gång fått följa med ut ist för dyrare rullar.

Kommentera

kommer en del fina sett från abu någon gång i mars ska dom finnas i butik klämt lite på årets nyheter där DAM qvick 4 sticker ut riktigt skön rulle fullt gämför bara med en shimano för ett par tusen ett plus är att på DAM rullen så får man på betydligt mer lina på rullen än vad man fär på en abu shimano utan att rullen blir större en qvick storlek tre rymmer lite mer än en storlek 4 på både shimano och abu så en 2 tusen model tar lika mycket som storlek 3 kommer ligga på ca 800 kronor kommer troligen komma som kombo

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus237 Visa inlägg
                kommer en del fina sett från abu någon gång i mars ska dom finnas i butik klämt lite på årets nyheter där DAM qvick 4 sticker ut riktigt skön rulle fullt gämför bara med en shimano för ett par tusen ett plus är att på DAM rullen så får man på betydligt mer lina på rullen än vad man fär på en abu shimano utan att rullen blir större en qvick storlek tre rymmer lite mer än en storlek 4 på både shimano och abu så en 2 tusen model tar lika mycket som storlek 3 kommer ligga på ca 800 kronor kommer troligen komma som kombo
                Ja stor lincapacitet givet storlek kan vara bra eller dåligt. Kör man tunn flätlina vilket är vanligt numera så behövs ej en djup spole som rymmer en massa dyr lina man aldrig använder. Mer än 60-100 m har man tyvärr sällan nytta av till vanligt insjöfiske.

Jag köper m a o ofta rullar med en grund spole. Ta t ex Daiwas nyare rullserier "LT" i storlek 2500. Den finns i vissa fall att beställa som 2500SS, 2500S, 2500 eller 2500D där skillnaden enbart ligger i hur djup spolen är, diametern är densamma...
                En 2500-XH talar dessutom om att den är högre utväxlad... sen finns "C" vilket indikerar liten kropp från t ex 2500 men stor spole/rotor från storebror...

Storleksbenämningar i siffror på olika rullmärken kan alltså vara ett ganska trubbigt mått på storlek och främst linkapacitet.
                Kolla hellre på rullens vikt, linkapacitet, spolen och om den passar spöt och dina beten. T ex så föredrar jag en större, grund spole än en liten men djup.

Ceymar, kul att Okuma fortfarande levererar! Köpte en Safina Pro Spa för ca 10 år sedan för ca 500kr... så pass bra gång, broms, linpåläggning och mjuk bygelfällning att jag köpte en till för 200kr på en fiskemässa ca 4 år senare...fastän jag då hade även en Stradic ci4..
                Senast ändrad av anteman; 2021-02-19, 10:38.

Kommentera

Tack så mycket för alla fina tips! Låter som jag helt enkelt får ta mig till närmsta fiskebutik och klämma å känna lite på olika spön. Siffer- och bokstavskombinationerna bakom rullens namn är det nåt universellt eller skiljer de sig bland olika tillverkare?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Ja stor lincapacitet givet storlek kan vara bra eller dåligt. Kör man tunn flätlina vilket är vanligt numera så behövs ej en djup spole som rymmer en massa dyr lina man aldrig använder. Mer än 60-100 m har man tyvärr sällan nytta av till vanligt insjöfiske.

Jag köper m a o ofta rullar med en grund spole. Ta t ex Daiwas nyare rullserier "LT" i storlek 2500. Den finns i vissa fall att beställa som 2500SS, 2500S, 2500 eller 2500D där skillnaden enbart ligger i hur djup spolen är, diametern är densamma...
                    En 2500-XH talar dessutom om att den är högre utväxlad... sen finns "C" vilket indikerar liten kropp från t ex 2500 men stor spole/rotor från storebror...

Storleksbenämningar i siffror på olika rullmärken kan alltså vara ett ganska trubbigt mått på storlek och främst linkapacitet.
                    Kolla hellre på rullens vikt, linkapacitet, spolen och om den passar spöt och dina beten. T ex så föredrar jag en större, grund spole än en liten men djup.

Ceymar, kul att Okuma fortfarande levererar! Köpte en Safina Pro Spa för ca 10 år sedan för ca 500kr... så pass bra gång, broms, linpåläggning och mjuk bygelfällning att jag köpte en till för 200kr på en fiskemässa ca 4 år senare...fastän jag då hade även en Stradic ci4..
                    Kan lägga till att det finns en mycket bra anledning till att välja en hög spole istället för en liten och djup. Kastlängden. Varje gång man kastar kommer linan resa från toppen av spolen till botten av spolen. Varje gång linan vänder riktning kommer friktion att uppkomma, vilket bidrar med kortare kast. Ju högre spolen är, desto mindre ofta kommer linan vända riktning, desto mindre friktion, desto längre kast. Därför vill du ha en högre spole. Shimano har sina haspelrullar med "tall spool design." De har tänkt på detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11