Fiskespö för allround fiske, abborre + gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskespö för allround fiske, abborre + gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskespö för allround fiske, abborre + gädda

    Hejsan!

    Fiskar just nu både från båt och land.

    Letar efter ett spö för abborrfiske med carolina,texas/jiggfiske, ca 10g bulletweight / jiggskallar på de. Samt kunna kasta efter gädda, använder mig mycket av 18g silver abu-skeddrag när jag fiskar gädda så inte direkt de tyngsta stora jiggarna etc, utan mer lagoma drag för gäddfisket.

    Gärna något spö som man får bra feeling med när man kör med carolina/texas ( vet att feeling och spö för gädda inte går hand i hand men)

    Spön jag kollar på just nu:
    Abu Garcia Veracity 692 M Haspel 202 cm (6'9'') 7-30 g
    Berkley Air 702 M Haspel 213 cm (7') 10-30 g
    Svartzonker Black Series ''The Horizon'' 7'2'' Haspel 219 cm (7'2'') 12-38 g
    SG XLNT3 7' Haspel 213 cm (7') 10-40 g

    Krav på spöet:

    Gjort för haspel
    Inte längre än 7.5 fot
    2 delat

    Budget 1500kr

    Tack på förhand!

  • #2
    Just nu lutar jag mest åt antingen
    Abu Garcia Veracity 692 M Haspel 202 cm (6'9'') 7-30 g
    eller
    SG XLNT3 7' Haspel 213 cm (7') 10-40 g

    Men misstänker att SG-spöet är lite mer åt gäddfisket än carolina/texas jiggning med.

    Ser gärna att ni hjälper mig plocka ett spö jag nämnde i det orginella inlägget alternativt något liknande tips ni kan komma med, tack igen!

    Kommentera


    • #3
      Skulle även kunna tänka mig ett sådant här
      Westin W3 Finesse Crank-T 7'/210cm M 10-30g Spinning
      Men lite osäker på om det är ok att köra ca 20g skeddrag för gädda med detta. Kanske är ett bra spö ändå? Eller kan de va lite för ömtåligt för gäddfiske?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg
        Skulle även kunna tänka mig ett sådant här
        Westin W3 Finesse Crank-T 7'/210cm M 10-30g Spinning
        Men lite osäker på om det är ok att köra ca 20g skeddrag för gädda med detta. Kanske är ett bra spö ändå? Eller kan de va lite för ömtåligt för gäddfiske?
        Det skulle nog säkert funka jättebra, jag har 5-20g varianten till abborrfisket, och det laddar jättefint runt 12-18g.
        MEN, har du tänkt köra jigg/texas/carolina till abborre så skulle jag rekommendera ett snabbare spö istället då crank-t har ganska djup aktion.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

          Det skulle nog säkert funka jättebra, jag har 5-20g varianten till abborrfisket, och det laddar jättefint runt 12-18g.
          MEN, har du tänkt köra jigg/texas/carolina till abborre så skulle jag rekommendera ett snabbare spö istället då crank-t har ganska djup aktion.
          Tack för svaret! Förstår, jag är en riktig rookie när det kommer till mer djupgående info om spön, tror du någon av dessa skulle passa?

          Abu Garcia Veracity 692 M Haspel 202 cm (6'9'') 7-30 g
          eller
          SG XLNT3 7' Haspel 213 cm (7') 10-40 g

          Dock så vill jag som nämnt tidigare fortfarande kunna fiska gädda med ca 18g skeddrag, kanske lite inplanterad regnbåge på 1-2kg med men antar att det hamnar någonstans mitt emellan aborrfiske och gädda så.

          Kommentera


          • #6
            Lutar mest mot något av dessa nu, verkar vara bra spön för Carolina/Texas enligt beskrivningarna, frågan är om de går att nyttja för gäddfiske?

            Abu Garcia Veracity 692 M Haspel 202 cm (6'9'') 7-30 g
            Abu Garcia Veracity är ett väldigt lätt spö byggt med en 36 ton grafitklinga med Nano-teknologi. Veracity passar utmärkt till Abborrfiske med jigg, spinnare och crankbaits. Denna typ av spö lämpar sig mycket bra till fisket med Texas- & Carolina-riggningar. Klingan är otroligt snabb och svarar fort vid mothugg, ett perfekt spö för lite större abborre. Micro-guides, lätta spöringar för överlägsen balans.


            ABU Garcia Veracity 822 M 12-32g haspel
            Abu Garcia Veracity är ett väldigt lätt spö byggt med en 36 ton grafitklinga med Nano-teknologi. Veracity passar utmärkt till abborrfiske, gösfiske, regnbågsfiske osv.

            Klingan är otroligt snabb och svarar fort vid mothugg, ett perfekt spö för lite större abborr och andra fiskar. Micro-guides, lätta spöringar för överlägsen balans.

            Tack vare det korta bakhandtaget blir fisket med jerkbaits/crankbaits eller jiggar behagligt då du slipper fastna i tröjan/jackan med bakhandtaget när du “twitchar” och knycker hem dina beten.

            Kommentera


            • #7
              Av de spön du har nämnt så skulle jag säga att XLNT3 10-40g är det vettigaste om du har tänkt fiska gädda. Eventuellt Svartzonker också, men om Horizonserien är lika överklassad som första generationens Black series så kommer det inte bli något jättekul spö att fiska abborre med.
              Allroundspön är svårt då man måste kompromissa någonstans, så egentligen så skulle jag säga att det bästa är att åka till din lokala handlare och klämma och känna på lite spön och få hjälp på plats hitta det du är ute efter.

              Kommentera


              • #8
                Har ett Svartzonker 7'5" spinn 6-21g (ngt underklassat) som är allround, funkar till jigg men även ok till plåt, kört ca +20 g som max (inte prövat mer) och jag tycker att det har marginaler uppåt.

                Du lär inte brotta hem en gädda snabbt med det men trevligt till ditt carolina/jiggfiske. Finns även som haspel. 7'5" eller längre är ofta att föredra från land och är absolut inte bökigt i båten, kör 8'6" till en gädda där utan problem.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 155 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X