Skarva flät-nylonlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarva flät-nylonlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skarva flät-nylonlina

Har någon ett förslag på vilken knut man kan använda för att skarva en flätlina(0,15-0,20) och en nylon(o.30-0,40). Det skulle vara skönare att ha nylon de sista 5-10 metrarna så de små liven inte sliter sig loss. Jag prövade med en blodknut vilket resulterade i en tappad gör på måååånga kilo.
    Gärna en ilustration eller en länk. Jag tycker det är svårt att förstå verbala instruktioner vad gäller knutar.

Dessutom vet någon var man köper bra lekanden, beteslås och plastad wire för en rimlig penning. Jag ska göra egna tafsar. Ska man köra med wirelås eller? Läste en herrans lång tråd om det och blev inte klokare. Behöver man wiretång eller duger en vanlig platt-tång(Heter det det?)

Skitfiske

Köp BOA och ha det som tafs. Det är knytbart. Lite dyrare, men det är värt varje krona kan jag lova. Bra beteslås är Berkley´s Cross-Lock.

Kommentera

Inte för att jag kan något om hållfastheten på dessa men här har du tydliga instruktioner.

Fishing Knots. Fishing knots are designed to be tied in monofilament or braided fishing line and to run through the eyes and rings of a fishing rod or rig.

Jag antar att du menade att knuten brast eller menade du att den gick upp?

Lycka till

Uttern_
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Den gick upp, blodknuten. Den glider liksom ur greppet.

Kommentera

Men om du kör den knuten du kör när du binder ihop fuglinor eller jag vet inte vad. Den där man gör en ögla som man sen fäster i nått annat t ex draget elloer en anna ögla. Då får du ju två knutar men det bör hålla mycket bra. Då är linorna knutna i sigsjälva istället. dU förstår
          Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Jag brukar använda Albrightknuten, den fungerar bra när man ska skarva linor med olika dimensioner. Har aldrig haft problem med att den gått upp för mig, kontrolerar knuten då och då under fisket dock.
            Senast ändrad av dillinja; 2007-03-14, 14:22.
            Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
              Jag brukar använda Albrightknuten, den fungerar bra när man ska skarva linor med olika dimensioner.
              Så här knyter du den....

CUÅLFOLKS!

Uttern_
              Bifogade filer
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

blodknuten

Blodknut håller då den blir rätt gjord, kan väl vara lite kinkigt när det blir större differanser mellan lintjocklekarna.. Tror den egentligen är till för rätt lika grova linor, fast jag får den nog att hålla då jag skarvar
                Gör den fler ggr och testa.

Perx

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                Har någon ett förslag på vilken knut man kan använda för att skarva en flätlina(0,15-0,20) och en nylon(o.30-0,40). Det skulle vara skönare att ha nylon de sista 5-10 metrarna så de små liven inte sliter sig loss. Jag prövade med en blodknut vilket resulterade i en tappad gör på måååånga kilo.
                Gärna en ilustration eller en länk. Jag tycker det är svårt att förstå verbala instruktioner vad gäller knutar.

Dessutom vet någon var man köper bra lekanden, beteslås och plastad wire för en rimlig penning. Jag ska göra egna tafsar. Ska man köra med wirelås eller? Läste en herrans lång tråd om det och blev inte klokare. Behöver man wiretång eller duger en vanlig platt-tång(Heter det det?)

Skitfiske
                Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Jag brukar använda "Uni-Knot Version Of The Hangman's Knot " för att skarva linor.

Finns på den här sidan, bläddra ner en bit:

Den har aldrig gått upp men jag vet inte hur den påverkar hållfastheten.
                  Har dock aldrig haft problem.
                  Fördelen med denna är att linändarna pekar i samma riktning som huvudlinan när knuten är klar,
                  då slipper man att ändarna sticker rakt ut på spolen som dom gör med blodknuten....

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg

Skitfiske
                    Hej Micke G.; Att skarva nylonlina med flätlina eller grov nylonlina med tunn nylonlina är inte så bra med dubbel bloodknut (Improved Blood Knot) eftersom knuten glider upp. Du blir då av med betet eller i värsta fall både bete och fisk! Bästa skarvknuten är troligtvis dubbel tubknut eller dubbel Grinner (Duoble Uni-Knot Loop) som en del säger. Det finns säkert läsare här på www.fiskesnack.com som kan hänvisa till lämpliga internetsidor med omnämnda knutar.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand

Ps. Kärt barn har många namn...likaså knutar! Spy har med förnämligt illustrerad "step-by step"- bild beskrivit den dubbla tubknuten (Uni-Knot Version Of The Hangman's Knot). Helt suveränt Spy! Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-03-14, 17:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13