Lista fem "Must-have" drag för Gös, Gädda, HÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lista fem "Must-have" drag för Gös, Gädda, HÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lista fem "Must-have" drag för Gös, Gädda, HÖ

Hej!

Nu närmar sig fiskepremiären!
    Har fått reda på att isen gått upp hela vägen in till fastlandet (spillersboda) så nästa helg åker båten i

Har börjat från noll då jag fick nytändning (se tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=25115) och ska köpa på mig på lite bra drag.

Jag har redan skaffat två st Havsöringsdrag samt ett buster gädd-drag.

Vilka fler drag rekommenderas i en nystartad fiskeväska?

10-40gr kommer mitt spö tåla.

MvH P

Ursprungligen postat av pwrdesign Visa inlägg
    Hej!

Har fått reda på att isen gått upp hela vägen in till fastlandet (spillersboda) så nästa helg åker båten i

Har börjat från noll då jag fick nytändning (se tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=25115) och ska köpa på mig på lite bra drag.

MvH P
    1 zalt (furusundarn)
    2 bomber 16a (blå silver)
    3 zam, sjunkande lr svävande (ålandsfärgen)
    4 salmo slider 10 (real roch)
    5 swim wizz

Kommentera

För gädda så tycker jag dessa är ett måste i draglådan

Bomber
      Rapala Magnum lilla modellen, flyt & sjunk
      Rapala Org flyt & sjunk
      Zalt flyt, sjunk och svävande, papegoj färg ett måste!
      Storm jiggar 30-40 gr
      Buster Jerk i Skitmört färg
      Nils Master

Dem färger som funkat bäst för mig ute vid kusten är: Blå/vit, Svart/vit, Röd/vit, Abborre, Paegoj, Gula med färgade fläckar, Fire Tiger.

För Havsöring brukar jag köra med lite blandat och har ingen direkt favorit, men några som finns i lådan är.

Toby
      Vicke
      Gladsax
      Sen några blandade drag från REA lådan

Kommentera

Jag tycker mörrumspinnaren 18 gram är ett otroligt giftigt och långkastande bete, speciellt i motvind. Sen några jiggar i olika storlek. Ibland kan även ett stort skeddrag typ atom göra susen. Wobbler? Ja, jag har en ledad rapalawobbler som är grym, j-13 tror jag den heter.

Kommentera

Hej!

MvH P
          Hej PoWER-Design (Rätt gissat?);
          Varje år testar jag några nya jerkbaits och wobbler som kommit ut på sportfiskemarknaden. Några av dem blir jag besviken på, andra tycker jag är bra och några tycker jag är helt "outstanding"!

Första gången jag testade Bomber 16J var den 26 mars, 1989. De fyra största gäddorna jag lyckades fånga på Bomber 16J den dagen i tre vittnens närvaro vägde 9,9 kg, 11,6 kg, 12,8 kg och 14,1 kg. Den största, som det året ledde till IGFA World Record i Class 16 lb, högg på en Bomber 16JXM7. Bilddokumentation på denna gädda hittar du om du går in på www.trumman.com, BOMBER och bläddrar upp sidan med fångstbilder. De övriga tre högg på Bomber 16JXSIO "Fegisen". Fångstplatsen för den största gäddan var sundet mellan Lilla och Stora Andö, en liten bit från "Grisviken" i Furusundsskärgården. De tre andra högg runt Norrmansö och Sundholmen öster om Spillersboda, där du tänkte fiska nästa helg. Det här skriver jag för att visa att en ledad, grundgående wobbler som Bomber 16J kan fånga riktigt stora gäddor tidigt på våren före leken . Jag kan därför varmt rekommendera alla gäddfiskare att testa Bomber 16J. En annan wobbler som jag fångat stora skärgårdsgäddor på i mars och början av april är en långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 5 i färgerna 502 (silverkromad med blå fläckar), 533 ( guldkromad med ljusgröna fläckar) och 563 (blå rygg, orange sidor och vit buk). Förleksfisket runt Furusund var på den tiden alltid bäst på eftermiddagarna och mot kvällen när solen värmt upp grundvattnet någon grad och allra bäst i de vikar där vinden legat på och tryckt in det uppvärmda ytvattnet. Mulna dagar, när gäddan inte var så skygg, brukade fisket fungera lika bra hela dagen.
          Go for the Monster Pikes!
          Old Firehand

Kommentera

Mört!

Jag säger bara mete med mört.
            Mvh//Robert

Kommentera

Hej alla och tack för tipsen!

Har som sagt idag en buster, så det blir nog till att komplettera med en Zalt, Bomber, någon rapala och lite jigg.

Old Firehand!
              Kul att du gillar området kring spillersboda.
              Min familj har haft landställe på norra delen av Sundholmen i snart 20 år.
              Så det ska fiskas järnet där i vår och sommar!

mvH P

Kommentera

Ähh.. köp en flytande Zalt 14 i den färg som funkar i dina vatten.
                Tro mig, du kommer inte behöva något mer bete, får du ingen fisk, finns det ingen fisk i det området

Kommentera

Hej alla och tack för tipsen!

Har som sagt idag en buster, så det blir nog till att komplettera med en Zalt, Bomber, någon rapala och lite jigg.

Old Firehand!
                  Kul att du gillar området kring spillersboda.
                  Min familj har haft landställe på norra delen av Sundholmen i snart 20 år.
                  Så det ska fiskas järnet där i vår och sommar!

mvH P
                  Hej igen Power-Design; Jan Kihlgren som ägde sportfiskegrossisten NordFish en gång i tiden hade sitt sommarställe vid Håtö, Sundholmen. Berra Mårdh, Berras Sportfiske, började i sportfiskebranschen som säljare hos NordFish, som sedermera införlivades med Sportag Holm. På hösten 1989 öppnade Berra sin första butik på Valhallavägen 46 i Stockholm.

Tillbaka till Sundholmen och Berra Mårdh. En dag för inte alltför många år sedan fångade Berra Mårdh 2 st (två) gäddor över 13 kilos vikt i fladen norr om Sundholmen. Exakta platsen har jag glömt, men Berra kan (om han vill) ge dig lite "stalltips"!
                  Go for the Monster Pikes!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-03-18, 19:06.

Kommentera

Gös: Nils master, bomber 15A / 17A

Gädda: super shad rap, bomber 17A, Tomic 6 och 7"

HÖ: Vicke, toby rocket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar