Lista fem "Must-have" drag för Gös, Gädda, HÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lista fem "Must-have" drag för Gös, Gädda, HÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej igen Power-Design; Jan Kihlgren som ägde sportfiskegrossisten NordFish en gång i tiden hade sitt sommarställe vid Håtö, Sundholmen. Berra Mårdh, Berras Sportfiske, började i sportfiskebranschen som säljare hos NordFish, som sedermera införlivades med Sportag Holm. På hösten 1989 öppnade Berra sin första butik på Valhallavägen 46 i Stockholm.

Tillbaka till Sundholmen och Berra Mårdh. En dag för inte alltför många år sedan fångade Berra Mårdh 2 st (två) gäddor över 13 kilos vikt i fladen norr om Sundholmen. Exakta platsen har jag glömt, men Berra kan (om han vill) ge dig lite "stalltips"!
    Go for the Monster Pikes!
    Old Firehand
    Hej!

PWR står faktiskt för Patrik Wilhelm Rosén
    Pwrdesign var ett företag jag hade tills för något år sedan...

Kul koppling till sundholmen!
    Min farmor som köpte tomten på Sundholmen köpte den ungefär samtidigt som Kilgrens. (deras tomt ligger ca 3-4 minuter ifrån oss.)
    Dessutom så har min Sambo jobbat på fru Khilgrens klädbutik i gamla stan för några år sedan. hehe

Men nu blev det lite OT...
    Fisket har alltid varit bra runt sundholmen.
    När jag var mindre (13-15 år) så var jag ute med en kompis som hade ställe på Håtö och vi kom oftast hem med 5-6 gäddor efter en dags fiske.

Den största vi fått (på nät dock) var på 14 kilo, då var jag 12 år gammal och min lillebror 8 år gammal. Vi fick med nöd och näppe upp fisken i båten som bara satt fast i ena mungipan. Väl på plats i båten fick min lillebror sätta sig på den för att den inte skulle ta sig ur. Sedan körde vi skrikande in mot land (nätet hade vi lagt ca 50 meter utanför vår brygga).

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
    Gös: Nils master, bomber 15A / 17A

Gädda: super shad rap, bomber 17A, Tomic 6 och 7"

HÖ: Vicke, toby rocket!
    Ska kolla upp den Bombern!
    Tack!

Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
    Ähh.. köp en flytande Zalt 14 i den färg som funkar i dina vatten.
    Tro mig, du kommer inte behöva något mer bete, får du ingen fisk, finns det ingen fisk i det området
    Jo en Zalt får det bli, dom verkar vara oemotståndliga

Kommentera

Zalten har en grym rullande gång. Enda minuset är att den har en tendens att haka upp sig i bukkroken då och då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
        Zalten har en grym rullande gång. Enda minuset är att den har en tendens att haka upp sig i bukkroken då och då.
        Förutom att de nya zalten går som en spik när man tar hem den långsamt. Eller har det kommit ännu en ny jävel?

Kommentera

Gädda: Buster, Big Bandit shallow runner
          Gös: Konger/relaxjiggar
          Havsöring: Samba slim, JK, Häxan
          www.gavlefiskredskap.se
          niklas_soderman78@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av pwrdesign Visa inlägg
            Hej!

PWR står faktiskt för Patrik Wilhelm Rosén
            Pwrdesign var ett företag jag hade tills för något år sedan...

Kul koppling till sundholmen!
            Min farmor som köpte tomten på Sundholmen köpte den ungefär samtidigt som Kilgrens. (deras tomt ligger ca 3-4 minuter ifrån oss.)
            Dessutom så har min Sambo jobbat på fru Khilgrens klädbutik i gamla stan för några år sedan. hehe

Men nu blev det lite OT...
            Fisket har alltid varit bra runt sundholmen.
            När jag var mindre (13-15 år) så var jag ute med en kompis som hade ställe på Håtö och vi kom oftast hem med 5-6 gäddor efter en dags fiske.

Den största vi fått (på nät dock) var på 14 kilo, då var jag 12 år gammal och min lillebror 8 år gammal. Vi fick med nöd och näppe upp fisken i båten som bara satt fast i ena mungipan. Väl på plats i båten fick min lillebror sätta sig på den för att den inte skulle ta sig ur. Sedan körde vi skrikande in mot land (nätet hade vi lagt ca 50 meter utanför vår brygga).

Ska kolla upp den Bombern!
            Tack!

Jo en Zalt får det bli, dom verkar vara oemotståndliga

Hej Patrik Wilhelm Rosén; Tack för dina trevliga svar! Power-Design lät väl inte så dumt som "nickname" det heller, med tanke på alla "Power-Baits" som finns i varenda fiskebutik?

Att jag vet en del om Sundholmen beror på att jag kände Jan Kihlgren ganska bra en gång i tiden. Berra Mårdh rekommenderade jag som bra arbetskraft till Jan Kihlgren och Berras första jobb var fixat någon gång i början av 1980-talet. Han började på lagret hos Kihlgrens NordFish men blev ganska snabbt befordrad till säljare och det är något som sportfiskebranschen inte har ångrat. Berra har varit läromästare för många blivande proffs både inom fiske och försäljning. Som jag skrev tidigare, be gärna Berra om lite "stalltips" , dvs När, Var och Hur storgäddan fångas på dina vatten.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av LuDDan Visa inlägg
              Förutom att de nya zalten går som en spik när man tar hem den långsamt. Eller har det kommit ännu en ny jävel?
              Tror inte det har kommit en ny. Har bara testat mellan Zaltarna och dom som flyter har en grymt skön gång (fast jag har ju inte testat gamla) medans dom sjunkande Zaltarna (i mellan strl) går som en spik när man tar hem den segt.
              Nu vet jag ju inte hur det är med dom stora nya zaltarna så om dom kan jag inget säga.

Mvh

Kommentera

super shadrap Skit mört till gädda
                Han kan ju inte ha alla drag i lådan

Kommentera

Ursprungligen postat av LuDDan Visa inlägg
                  Japp det har kommit en ny. Bättre gång än de förra, bättre lack och genom gående tråd!!! Nästan som de gamla zaltarna har jag hört =)
                  bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
                    Japp det har kommit en ny. Bättre gång än de förra, bättre lack och genom gående tråd!!! Nästan som de gamla zaltarna har jag hört =)
                    Åh fyfan. Då kanske man skulle köpa sig några innan dom gör en ännu sämre variant än den förra

Kommentera

japp men var säker på att du får en av de nya :-)!
                      bf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist