Hjälp med service av rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med service av rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med service av rulle

    Hej,
    Vill gå djupare i service av rullar och lära mig mer. Alltså inte bara den dagliga tillsynen med sköljning och olja/fetta in lättåtkomliga delar. Jag vill demontera hela rullen och rengöra precis allt, lära mig byta trasiga/slitna delar, därför vänder jag mig till er erfarna för hjälp och tips på min inköpslista.

    Rekommenderade verktyg? Finns det något smidigt kit som passar bra för detta ändamål?

    Rekommenderad pincett/tång för knepiga pilliga situationer där det är extra bökigt med fingrar?

    Rekommenderade rengöringsmedel?

    Rekommenderad olja & fett? (kanske duger med det som exempelvis Daiwa & Abu erbjuder)

    Uppskattar all hjälp och tips!
    Tack på förhand.


  • #2
    När man köper ett "kit" med verktyg får man ofta med en massa skit man inte har användning för.

    Säga vad man vill om biltema men dom har verktyg med 10 års garanti som faktiskt är riktigt prisvärda som jag gärna använder mig av.

    Pincetter köper jag på apoteket och dom har flera olika modeller. Dom är bra.

    På bland annat biltema kan man handla aceton i enlitersflaska men jag använder hellre rödsprit eftersom det inte luktar lika mycket som aceton men gör rent riktigt bra.

    Så länge du inte tävlar i att kasta längst med dina prylar duger helt vanlig olja och fett från abu, daiwa eller shimano.

    Kommentera


    • #3
      Biltemas mejslar är som nämns ovan helt okej.
      Har lite bilder på mina verktyg och övriga prylar som jag kan posta lite senare, tror en del av dem finns på bild i andra trådar.

      Kan dock säga att varken flotta verktyg eller dyra smörjmedel är det viktigaste; det som verkligen krävs är engagemang, bygga erfarenhet samt en viss känslan för teknik.

      Kommentera


      • #4
        Så här ser det ut hemma hos mig:

        Click image for larger version

Name:	Rullrum02b.jpg
Views:	272
Size:	379,8 KB
ID:	2615999
        Försöker ha det mesta samlat på ett ställe.

        Click image for larger version

Name:	Rullrum02a.jpg
Views:	295
Size:	260,4 KB
ID:	2615998
        Jag har många fler verktyg än dessa men här är grejorna jag använder mest.
        Efter att ha bytt verktygstillverkare många gånger genom åren har jag fastnat för tyska Wiha's mejslar, föredrar dem framför bejublade Wera.
        Varför?
        Jo, dels för att priset är (var?) lite lägre men framförallt då jag efter tusentals skruvade skruvar konstaterat att deras PH (mejseltypen som används mest) håller bättre än Wera's och alla andra märken jag testat.

        Jag försöker se till att ha PH (vanligt kryss)-mejslar i storlekar från PH0 till PH2 tillgängliga, även PH00 samt PH3 kan användas i sällsynta fall.
        Modernare rullar har ibland skruvar av typerna Torx samt insex. Jag har Torx från T3 upp till T15. Flera nyare rullar har blandade storlekar, värt att ha ett gäng hemma.
        Insex som används mest är 0.9mm (till stoppskruven hos moderna hasplars spolstöd) samt 2.5mm. Jag har storlekar från 0.9 till 3mm tillgänliga, har billiga insexnycklar i större millimeterstorlek samt diverse tumstorlekar.

        Funderar på om jag kanske skulle skapa en tråd under "Rullar" istället där vi som skruvar själva kan fylla på med nödvändiga samt onödiga prylar vi har till ändamålet.
        Känns som det skulle vara bra med en samlingstråd om intresset finns?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Så här ser det ut hemma hos mig:

          Click image for larger version

Name:	Rullrum02b.jpg
Views:	272
Size:	379,8 KB
ID:	2615999
          Försöker ha det mesta samlat på ett ställe.

          Click image for larger version

Name:	Rullrum02a.jpg
Views:	295
Size:	260,4 KB
ID:	2615998
          Jag har många fler verktyg än dessa men här är grejorna jag använder mest.
          Efter att ha bytt verktygstillverkare många gånger genom åren har jag fastnat för tyska Wiha's mejslar, föredrar dem framför bejublade Wera.
          Varför?
          Jo, dels för att priset är (var?) lite lägre men framförallt då jag efter tusentals skruvade skruvar konstaterat att deras PH (mejseltypen som används mest) håller bättre än Wera's och alla andra märken jag testat.

          Jag försöker se till att ha PH (vanligt kryss)-mejslar i storlekar från PH0 till PH2 tillgängliga, även PH00 samt PH3 kan användas i sällsynta fall.
          Modernare rullar har ibland skruvar av typerna Torx samt insex. Jag har Torx från T3 upp till T15. Flera nyare rullar har blandade storlekar, värt att ha ett gäng hemma.
          Insex som används mest är 0.9mm (till stoppskruven hos moderna hasplars spolstöd) samt 2.5mm. Jag har storlekar från 0.9 till 3mm tillgänliga, har billiga insexnycklar i större millimeterstorlek samt diverse tumstorlekar.

          Funderar på om jag kanske skulle skapa en tråd under "Rullar" istället där vi som skruvar själva kan fylla på med nödvändiga samt onödiga prylar vi har till ändamålet.
          Känns som det skulle vara bra med en samlingstråd om intresset finns?
          Wow! Så snygg hörna!

          Detta är exakt vad jag behöver och kommer att ta efter.
          Tack för tipset gällande mejslarna. Jag söker inte det dyraste, utan helt enkelt de som fungerar och hoppar gärna över de som fungerar mindre bra, vilket jag nu kan göra med dina tips.
          Tack!

          Skapar du en tråd kommer jag och många andra följa med där

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 496 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 656 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 666 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 549 svar
          229 417 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Retroräven  
          Arbetar...
          X