Ekolod - trasigt batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod - trasigt batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Nä, det hade jag inte, men nu har jag gjort det....använde mitt gamla blybatteri och startkablar till bilen. Tog för säkerhets skull på mig skyddsglasögon också.

Det blev ingen gnista som i YT-klippet, men tydligen behövdes inte det - plötsligt funkade det att ladda batteriet igen.

Jag är lite orolig dock att det ändå kan vara något knas med batteriet eftersom det laddade ur så snabbt trots att jag hade laddat det fullt kvällen innan fisketuren. Framtiden får utvisa.

Och hur som helst, tack för länken!

Click image for larger version

Name:	0_20231012_142622.jpg
Views:	406
Size:	850,0 KB
ID:	2630604
    Du får göra en uppdatering när du har testat batteriet

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Du får göra en uppdatering när du har testat batteriet
      Det lovar jag!

Kommentera

Det lovar jag!
        Batteriet fungerade perfekt....i 7 timmar, sedan blev ekolodet svart. Väl hemma garaget så gick det åter igen inte att ladda batteriet, så det är helt klar något fel på det.

Kommentera

Batteriet fungerade perfekt....i 7 timmar, sedan blev ekolodet svart. Väl hemma garaget så gick det åter igen inte att ladda batteriet, så det är helt klar något fel på det.
          Vad hade du för temp ute, kylan kanske kan vara en orsak till kortare batteritid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Vad hade du för temp ute, kylan kanske kan vara en orsak till kortare batteritid.
            Nej, det har jag svårt att tro. Jag har ofta fiskat i de temperaturer som var idag, 8-9 grader, och flera gånger också i temperaturer nära noll. Aldrig har batteriet varit i närheten av att ha tagit slut.

Jag kommer nu skicka tillbaka batteriet till leverantören, så får de göra en mätning.

Kommentera

Vad är det för ekolod du har?
              Ett batteri på 7Ah skulle klara av mitt 7" Hook reveal i typ 5,5h med full ljusstyrka.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Vad är det för ekolod du har?
                Ett batteri på 7Ah skulle klara av mitt 7" Hook reveal i typ 5,5h med full ljusstyrka.
                Garmin Striker Vivid 7SV.

Konstigt att det fungerat oklanderligt i två år (normalt har jag det på konstant i 7-8 timmar) och nu plötsligt så dör det efter 7....men kanske har jag legat på gränsen hela tiden och efter två år så har batteriet blivit lite sämre?

(Lodet drar 0,55 Ah så teoretiskt borde väl batteriet klara 12 timmar, i praktiken i alla fall 8-10 timmar?)
                Senast ändrad av TiSo; 2023-10-19, 08:54.

Kommentera

Li-batterier tåler fint å brukes i kuldegrader, men de skal ikke lades når de er kaldere enn 0 grader og helst ikke kaldere enn 6 grader.
                  Li-batterier har litt større effekttap enn bly i lave temperaturer, min erfaring er at man taper ca 30% av effekten (A) ved -10 kontra +20.

Det blir spennende å se hva leverandøren finner ut av.
                  Team Colibri

Kommentera

Jag skickade tillbaka batteriet till butiken jag köpte det hos (Fiske&Outdoor) och fick ett nytt batteri tillbaka med vändande post (till på köpet ett 8Ah eftersom motsvarande 7Ah inte längre fanns). Onekligen bra service!

Kommentera

Jag har en fråga i anslutningen till detta: hur ska batteriet laddas? Bör det hållas fullt laddat mest hela tiden, alltså laddas efter/inför varje fisketur?

Och hur bör jag göra off season, dvs de tre-fyra månaderna jag inte använder det (batteriet står i ett uppvärmt garage som håller c:a 15 grader)?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11