Kylväska till gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kylväska till gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kylväska till gösfiske

Jag är på jakt efter kylväska för att hålla fisken fräsch under 8-12timmar åtminstone, har hittils bara haft is från ICA i en Ikea kasse o inte vågat fiska mer än 4 timmar från första fisken.

Jag tror spontant biltemas är för små? Jag vill ha plats med säg 6-7 gösar, ifall man är fler i båten och det är matvikter som kommer upp

Duger biltemas då med fyra kylklampar eller?
    Erfarenheter? Har inte råd med en dyr direkt, kan inte betala mer för kylbox än jag gav för fiskeutrustning en

Ursprungligen postat av Kunggös Visa inlägg
    Jag är på jakt efter kylväska för att hålla fisken fräsch under 8-12timmar åtminstone, har hittils bara haft is från ICA i en Ikea kasse o inte vågat fiska mer än 4 timmar från första fisken.

Jag tror spontant biltemas är för små? Jag vill ha plats med säg 6-7 gösar, ifall man är fler i båten och det är matvikter som kommer upp

Duger biltemas då med fyra kylklampar eller?
    Erfarenheter? Har inte råd med en dyr direkt, kan inte betala mer för kylbox än jag gav för fiskeutrustning en
    Jag kör med Biltemas kylbox och två st frysta 1.5 lit PET-flaskor. Jag filear ute på sjön med jämna mellanrum och då går det ner ett gäng med matgösar, om jag nu skulle ha tur någon dag. Fördelen är då också att man slipper klabbet med renset hemma, som man inte gärna vill ha i soptunnan, om man nu inte kan göra av med det på något annat sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Jag kör med Biltemas kylbox och två st frysta 1.5 lit PET-flaskor. Jag filear ute på sjön med jämna mellanrum och då går det ner ett gäng med matgösar, om jag nu skulle ha tur någon dag. Fördelen är då också att man slipper klabbet med renset hemma, som man inte gärna vill ha i soptunnan, om man nu inte kan göra av med det på något annat sätt.
      En fråga apropå rensning, jag har något vagt minne av att jag hört eller läst någonstans att man inte ska rensa och skölja vid sjön med sjövatten p.g.a. risk för bakterier o.s.v. Men å andra sidan, om man filear på plats, kör ner filen i en frysbox och sen lagar till den, spelar det någon större roll? Känns som att alla potentiella bakterier borde vara döda flera gånger om efter den behandlingen.

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

En fråga apropå rensning, jag har något vagt minne av att jag hört eller läst någonstans att man inte ska rensa och skölja vid sjön med sjövatten p.g.a. risk för bakterier o.s.v. Men å andra sidan, om man filear på plats, kör ner filen i en frysbox och sen lagar till den, spelar det någon större roll? Känns som att alla potentiella bakterier borde vara döda flera gånger om efter den behandlingen.
        Det kan säkert bero på vilket vatten/sjö man fiskar i, men jag fiskar i ganska stora sjöar och jag har gjort på det här sättet i många år och det har aldrig varit några problem med att någon i familjen blivit dålig av fisken vi ätit. Jag vet att en del tycker det är bättre att inte ta ur/rensa fisken, men det beror som jag ser det på hur varmt det är, om man har tillgång till is, eller kan hålla fisken kall på annat sätt o.s.v.

Kommentera

Det kan säkert bero på vilket vatten/sjö man fiskar i, men jag fiskar i ganska stora sjöar och jag har gjort på det här sättet i många år och det har aldrig varit några problem med att någon i familjen blivit dålig av fisken vi ätit. Jag vet att en del tycker det är bättre att inte ta ur/rensa fisken, men det beror som jag ser det på hur varmt det är, om man har tillgång till is, eller kan hålla fisken kall på annat sätt o.s.v.
          Ahh.. förstår! Tycker själv det låter betydligt trevligare att rensa allt på sjön om man kan, och sen mäska med allt rens. Sen kan man åka dit igen samma tid nästa dag och kanske fiska upp en fin gädda! =)

Kommentera

Lite krångligt att rensa fisk under pågående fiske i vanlig plasteka, givetvis hade jag föredragit detta om jag haft en större båt med utrymme eller autopilot.
            Redan bökigt att byta drag, kontrollera simgång och styra båten samtidigt

Tog en kylväska sist med frusna petflaskor, det verkade funka men oklart när man har en större mängd fisk i väskan men lutar väl åt biltema kylbox och en snabb rensning överbord med rens i separat kasse till kräftbete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kunggös Visa inlägg

Lite krångligt att rensa fisk under pågående fiske i vanlig plasteka, givetvis hade jag föredragit detta om jag haft en större båt med utrymme eller autopilot.
              Redan bökigt att byta drag, kontrollera simgång och styra båten samtidigt

Tog en kylväska sist med frusna petflaskor, det verkade funka men oklart när man har en större mängd fisk i väskan men lutar väl åt biltema kylbox och en snabb rensning överbord med rens i separat kasse till kräftbete.
              Sant... tänkte mig en större båt, men i en liten plasteka blir det lätt trångt, speciellt om det är fler än en person. Då kanske det enklaste är att bara ro iland, grovrensa fisken, och sen fiska vidare?

Kommentera

Beror väl på hur hur man fiskar och transporterar sig mellan fiskeplatser men kanske kan en fisksump/keepnet över relingen funka? Ev med en hyfsad balja vatten där fisken kan läggas under snabbare längre förflyttningar transport? (blir nog trångt i liten båt).

Har ju livewell med cirkulationspump fast i båten och det är mkt smidigt men höll på att bli en tabbe av det för några år sedan. Backade in båten i garaget efter en fisketur och det sprattlade till i sumpen... Hade glömt nån gös där... tur att den sprattlade till annars hade den nog legat där till nästa fisketur.

Andra är nog en välisolerad kylbox och rejält med is enda lösningen. Svårt att veta vilken box som isolerar bäst dock. Förr var frigolitkylboxar vanliga, frågan är om de "moderna" kylväskorna i relativt tunn alu/plast är bättre? Ju tjockare vägg ju bättre isolering månne? Vad har kylskåp för isoleringsmaterial - frigolit?
                När jag packar kylväska så lägger jag alltid ngt isolerade direkt över kylklamparna som initialt ligger i botten, en tidning eller en tillklippt bit sittunderlag för att minimera värmen från bl a locket sen fyller man på under det med mat/fisk allteftersom.
                Senast ändrad av anteman; 2025-07-22, 00:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                2 048 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11