One to rule them all - endast en utrusting, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

One to rule them all - endast en utrusting, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Intressant att några skulle välja multi som enda utrustning. Min erfarenhet av multirullar ihop med lätta cranks o. jerkbeten i motvind är inte den bästa, trots att jag har, och har haft, multirullar som sägs ska vara anpassade för lättare beten.

Så för min del tror jag haspel är betydligt mer allround, även om jag tycker det finns vissa nackdelar. T ex upplever jag att vissa betestyper tenderar att haka upp sig i lite större utsträckning, t ex är ett av mina favoritbeten (SG Vib Blade) helt hopplös att kasta med haspel, men funkar kanon med multi. Att jerka tycker jag också funkar lite bättre med multi om man väl får ut betet utan trassel...å andra sidan använder jag cranks och jerkbeten kanske 10 procent av fisketiden sett över ett år.

En viktig aspekt för mig, eftersom jag i huvudsak bedriver mitt abborrfiske från kajak, är att jag inte vill att spöt är alltför långt - max 7 fot - och gärna också lite kortare bakhandtag.

Förra året köpte jag en Shimano
    Stradic haspelrulle som jag är otroligt nöjd med. Jag vet inte hur stor praktisk skillnad det skulle vara att gå upp en eller två prisklasser, till en Vanquish eller Stella eller motsvarande av annat märke...? Även om jag är beredd att betala vad det kostar att få en förstklassig utrustning så har jag ingen lust att slänga ut 5-7 000 kr på en haspelrulle om den inte ger ett ordentligt mervärde i förhållande till Stradicen jag redan har.

När det gäller spö så gillar jag inte alltför snabba, toppiga spön. De två spön jag idag oftast fiskar med är dels ett Savage Gear Revenge SG6 Light Game 7' 5-18g dels ett Bite of Bleak Sweetstick Multi Perch 6'10" 4-20g. SG6-spöt är nog det jag trivs bäst med av dessa två, men tyvärr så känns det lite ansträngt över 18 gram.

Jag har tittat på Shimanos Expride, Zodias och Adrena men är lite orolig att de är för snabba och toppiga. Jag har dålig erfarenhet av de Shimanospön som jag har haft, både haspel och multi - de passade mig inte alls, så de sålde jag vidare rätt omgående.

En sista viktig aspekt för mig är också vikten på utrustningen - den ska vara lätt. Jag vet att många pratar om att balansen är viktig, men det är inget jag har funderat på.

Kommentera

Ett Abu-spö i massivglas, fiske1, parad med sin favorit av abumatic med en 0.30 nylon!!!

bästa borrekombon!!!
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Nya Poison adrena 276M2 och Vanford 2500 är det jag kör med nu, inte riktigt vikterna du är ute men väldigt allround.
        Funkar nog till allt, ruggigt känsligt men ändå inte snabbt och toppigt.
        Skulle helst vilja ha en rulle i 3000 storlek för balansen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
          Ett Abu-spö i massivglas, fiske1, parad med sin favorit av abumatic med en 0.30 nylon!!!

bästa borrekombon!!!
          Ha ha ja, jag har ett Arjon Lightcast och en Mitchell 308 från tidigt 70-tal i nostalgihörnet i garaget - kanske ska köra på det då :-)

Kommentera

Min favorit som jag skulle kunna köra allt borrefiske med.
            spö Daiwa zillion 6,3fot 5/8oz
            Rulle Daiwa Alphas F
            Lina stroft LS 0,25mm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 388 visningar