Shimano:s klassning av spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano:s klassning av spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano:s klassning av spö

Hej!
    Håller på att återuppta mitt fiske efter många års frånvaro och tänkte skaffa ett eller två nya haspelspö för abborre.

Kollade den här videon från Shimano och där visas ett Zodias 5-15g och ett Yasei BB Perch Versatile 7-25g. Men kollar man Shimanos hemsida så är Zodias klassat som M och Yasei som ML... Hur går det ihop med med kastvikterna? Vad är rimliga vikter att kasta med respektive spö?

Endel av Shimanos spön är tänkta för bass fiske och dom är ordentligt underklassade, vet att Zodias och Expride är så.
    Har själv Expride 4-12gr med den kastar jag 3 tums jiggar med 18gr skallar utan problem.

Kommentera

Det är det jag tycker är märkligt med videon, man rekommenderar det tyngre spöet för finessfiske och det lättare spöt som allround...

Kommentera

Ursprungligen postat av ShoreFisher Visa inlägg
        Det är det jag tycker är märkligt med videon, man rekommenderar det tyngre spöet för finessfiske och det lättare spöt som allround...
        Min bild av dom spöna i videon stämmer inte med mina erfarenheter.

Tycker inget av det passar för finess, Zodias upp till 15gr det skulle jag säga är ett bra allround spö för mina vatten Mälaren där vi fiskar ofta djupt runt 10m & med 15gr skallar, men det är rätt styvt & stabbigt jag gillar inte Zodias spöna av den anledningen.

Expride upp till 21 gr är ett gös spö för mig, det är krafigt.

Yasei har jag aldrig provat till borre så jag har ingen koll hur dom är

Försök att ta dig till en butik & bilda din egna uppfattning

Kommentera

Zodias och Expride har rejält med ryggrad. Har ett äldre 14-42g Zodias som jag kört gös med, ska prova typ texasrigg i gräs och större shads till borre i sommar med det. Expride äger jag på haspelsidan både 4-12 och 7-21g. Upplever kastvikterna som ganska precisa.

Har kastat 20g skalle och 9cm jigg på 7-21 och hade nog köpt 7-30g spöt om jag körde det primärt, lite för klent för den vikten i mitt tycke. Går bra med skallar ned till 5g om man vill. 7-15+jigg är väl optimalt.
          4-12g spöt funkar fint till finesstekniker, har testat dropshot med 10g sänke och tycker det är lite i överkant. Använde det mycket till 3-5g skalle och 5-7cm jigg förr, nu används det till små jerkbaits och dropshot.

Som du ser har jag och Cosmoz vitt skilda åsikter om spöna så hans tips om att testa i butik är klokt. Alla har olika preferenser.

Kommentera

Tack för att ni delar med er av erfarenheter och insikter, det uppskattas. Har faktiskt med både Expride 2610ML och 272MH på min lista över intressanta spö, men de kostar en del så det är uteslutet att skaffa båda. Håller med om att det bästa hade varit att testa i en butik, men rätt begränsat med Shimano:s sortiment i närheten... Klickade hem ett billigt Westin W2 T&C 5-15g så länge, så har jag något under tiden jag letar ett mer premium spö.

Kommentera

Shimano Poison Adrena 268m+ 5-21 kanske kan vara något? Då får du ju 4-12an och 7-21g i samma spö typ

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
              14 svar
              2 048 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11