prylhysteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

prylhysteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• prylhysteri

försvann tråden om onödiga karpgrejer? hann inte läsa så mycket men tyckte den ändå träffar ganska bra. jag har funderat en del på att försöka slimma min utrustning som tas med ut vid varje tur men lyckas inte riktigt. slutar ofta med att man har med sig 3 spön 4 beteslådor och en meteslåda vid varje pass

man skulla man ju kunna försöka inrikta sig på en metod vid varje pass tex. någon som har gått i samma tankebanor och har några idéer och funderingar kring prylar och vad som behövs och inte behövs egentligen. kan man göra fisket effektivare genom att skära ner på allt skit man har med sig ut?
    bring it on!

lägg ner tråden! Om man tänker själv och ifrågasätter finns det risk att man blir idiotförklarad!
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

vikten av människor typ Chris Yates kan inte underskattas

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsch Visa inlägg
        vikten av människor typ Chris Yates kan inte underskattas

Kommentera

Nog för att han är smal, men visst kan man underskatta hans vikt! 1 kg t.ex. det är en grov underskattning. Man kan inte leva på endast blomdoftande luft.
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Visst fan har man ALLTID för mycket skit med sig. Men... ibland så har man inte det som behövs.

Jag har dock skalat ner på meteprylarna genom att ha färdiga tafsar i specialvindor beskrivna med lintjocklek samt krokstorlek. Aldrig mer 20 paket med 20 krokar i varje ut på fiske, aldrig mer 10 rullar tafsmaterial.

Jag har systematiserat mitt fiske lite tematiskt. Som: en låda till flötmete, en till bottenmete, en med ENDAST karpprylar, en med gäddmete, en till kustfiske...

När man drar på fiske blir det enklare att ha koll. Tar ALDRIG med mig t ex spinngrejer när jag ska meta.

Problemet bir att man har dubbelt upp av vissa saker (flötesstopp, lekande etc.)

Sen akn man ha en checklista på annat som ej finns i boxarna: typ pannlampa, peang, avkrokningsmatta, pod, banksticks etc.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ibland är "less is more". Jag har t ex ALDRIG fångat nån sutare på larm men på lyftmetoden funkar det klockrent...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Visst fan har man ALLTID för mycket skit med sig. Men... ibland så har man inte det som behövs.

Jag har dock skalat ner på meteprylarna genom att ha färdiga tafsar i specialvindor beskrivna med lintjocklek samt krokstorlek. Aldrig mer 20 paket med 20 krokar i varje ut på fiske, aldrig mer 10 rullar tafsmaterial.

Jag har systematiserat mitt fiske lite tematiskt. Som: en låda till flötmete, en till bottenmete, en med ENDAST karpprylar, en med gäddmete, en till kustfiske...

När man drar på fiske blir det enklare att ha koll. Tar ALDRIG med mig t ex spinngrejer när jag ska meta.

Problemet bir att man har dubbelt upp av vissa saker (flötesstopp, lekande etc.)

Sen akn man ha en checklista på annat som ej finns i boxarna: typ pannlampa, peang, avkrokningsmatta, pod, banksticks etc.
                Problemet är när man fiskar med folk som inte har samma vision, då sitter man där, inklämd i en allt för liten roddbåt tillsammans med ett knippe färdigtacklade spön och fyra väskor fyllda med "bra-att-ha-saker"...

Kommentera

jag tror också på att försöka hålla sig till en metod när man är ute (lättare sagt än gjort) då byter man ju inte bara grejer hela tiden så fort det inte nappar. när det gäller spinnfiske tror jag på att försöka begränsa sina beten till några stycken som täcker av de mesta situationer. någon som har tips på vilka dessa beten skulle kunna vara får gärna sjunga ut

nått annat som tar mycket plats är mat och kläder. egentligen borde man kanske skaffa sig nå bra plagg som är luftigt och lite mera allround som man använder när det är varmt och går att kombinera med tex ett lite tjockare regntätt om de skulle börja blåsa och bli kallt (mycket man borde, dyrt blir de)

maten borde man kanske ta med sig en matdosa och en termos istället för massa mackor och div flaskor + annat skit ut.

Hur brukar alla ni andra göra?
                  som sagt alla som har tips på hur man kan spara plats och prylar (även om det innebär nyinvesteringar får gärna skriva något)

Kommentera

Jag tar bara med mig det spö jag vill ha (eller två om jag ska vara ute en hel dag och vill ha backup ifall olyckan är framme) och sen packar jag ner det som behövs i en ryggsäck.. ibland blir det t.o.m en mindre väska att hänga över axeln. Om det är på sommaren blir det ibland en kylväska också om man nu ska ta hem fisk och äta + ta med sig nåt kallt ut och dricka. Om jag inte glömmer håv så följer den med också men det är typ 50/50 på minnet vad gäller den. Spöhållare kan få följa mad om jag är sugen på det men oftast fiskar jag aktivt.

Resten är överflöd i mina ögon.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 484 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson