Lowrance x-125 vs x-135 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance x-125 vs x-135

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance x-125 vs x-135

Funderar starkt på att köpa Lowrance x-125 eller x-135.

Skillnaden är egentligen bara effekten 2400 W mot 4000 W (peak to peak) eller 300 w mot 500 W (RMS). Har iofs också hört att x-135 har bättre bakgrundsbelysning (ljusare bild).

Har man någon nytta av den högre effekten i insjö då man oftast fiskar på djup 5-10 m och ibland pelagiskt med djup på typ 20 m? Kan den högre effekten medföra för stor känslighet så att man upplever orimligt mkt fisk?Funkar det då med auto känslighet eller måste man ställa ner manuellt som sedan sparas i minnet, och vilken manuell känslighet (%) ger rimlig återgivning?

Är det stor skillnad i ljus och avläsning i solljus mellan de två modellerna?

Skiljer drygt en tusenlapp i pris med fartgivare inkluderad.

Vilka erfarenheter har ni!!?? Hoppas att någon orkar svara på de många funderingarna. ....Kanske Old firehand.?...

Jag stod mellan samma val förra året vid ung. denna tiden.

Jag valde ett X135

- Skall man endå lägga mkt pengar kan man ju lika gärna köpa ett riktigt bra lod som man sedan kan ha riktigt länge. Då var det väl i princip det "grymmaste" svartvita lodet man kunde hitta? 2400 vs. 4000 = STOR skillnad.

- Katotbelysning heter den, ger ett vitt sken medans X125an har ett "orange". Skall vara enklare att läsa av i solljus om jag fattat rätt ? X135 skall iaf vara enklare.

- NEMA 2000 utgån. Innebär att man kan koppla in bränslemätare, laptop, gps m.m för att t.ex. göra egna 3Dsjökort med drdeep. Dock verkade det vara tveksamt hur bra NMEAn funkade på tidiga ex. Garanterat en framtidsfunktion.

Som sagt, X135

Känsligheten kan du ställa precis som du vill, finns en "miniguide" i din handbok som medföljer ang detta. Sedan är det ju bara att testa sig fram, man får ofta ändra p.g.a olika vatten eller delar av sjön. Ja, det sparas i minnet och det är väldigt lätt och smidigt att korrigera.
    sigpic

Kommentera

Tack för snabbt svar Flode!

Har ett gamalt Furuno med 6"-skärm. Ingen risk att man upplever 5" som litet tror du?

På Furunot finns auto-gain (auto känslighet) och auto -range. behöver aldrig ställa om bara att köra med autoläget. Finns detta på Lowrance?

Någon mer som har efrarenheter av 125 - 135?

Kommentera

Auto range och auto gain finns på lowrance också, jag har 135:an och är nöjd med lodet.
        Funkar bra i både små och stora sjöar, fiskar på både vändern, vättern, hjälmarn och mälarn och har inte upplevt några problem med stora djup förutom på väldigt leriga bottnar då lodet kan fucka ur när man kör i fullt spjut med båten.. Ang skärmen så är det väldigt bra ljus i den. 1tum kan de spela så stor roll måntro?

mvh/Jensen
        Fiskar simmar inte på land.. därför får man dom inte där...

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
          Har ett gamalt Furuno med 6"-skärm. Ingen risk att man upplever 5" som litet tror du?

På Furunot finns auto-gain (auto känslighet) och auto -range. behöver aldrig ställa om bara att köra med autoläget. Finns detta på Lowrance?

Någon mer som har efrarenheter av 125 - 135?
          Upplösningen är väldigt bra på lodet så skärmen känns inte speciellt liten, det var skillnad förr när fiskekona såg ut som Pacman...Jag har ett 135 som jag haft 3-4 år och tycker det funkar kanonbra. Däremot kan jag tyvärr inte uttala mig om det är värt prisskillnaden mot en 125.

Kommentera

Jag har 125an, och är väldigt nöjd med mitt, det tror jag räcker för de flesta, men jag har aldrig testat 135an, och du kanske behöver de sista lull-lull detaljerna och den större effekten 135an har? Hade jag köpt lodet idag hade jag nog satsat på 135an bara för att veta att jag inte kommer att behöva byta upp mig om jag så blir trollingfantomen...
            mer minor i trålarna

Kommentera

Fiskar du i insjöar eller på grundare vatten än 150 meter så kan du inte se någon skillnad. Ute effekten är så mycket ändå att det räcker och blir över. Bytte ut mitt gamla X-55 som hade en uteeffekt på 800 W och en upplösning på 128x128 nu i somras till ett X-125. När X-55kom på marknaden vid början på 90-talet var det ett riktigt värstinglod.
              Behöver du inte de extrafinnesser som finns på 135:an så kastar du en extratusenlapp i sjön som du kunnat investera i några beten istället.
              Båda loden är extremt bra, även Eagles varianter med Fishmark 320 och 480 är samma lod men med lägre uteeffekt än Lowrance-varianterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inlägg
                Fiskar du i insjöar eller på grundare vatten än 150 meter så kan du inte se någon skillnad. Ute effekten är så mycket ändå att det räcker och blir över. Bytte ut mitt gamla X-55 som hade en uteeffekt på 800 W och en upplösning på 128x128 nu i somras till ett X-125. När X-55kom på marknaden vid början på 90-talet var det ett riktigt värstinglod.
                Behöver du inte de extrafinnesser som finns på 135:an så kastar du en extratusenlapp i sjön som du kunnat investera i några beten istället.
                Båda loden är extremt bra, även Eagles varianter med Fishmark 320 och 480 är samma lod men med lägre uteeffekt än Lowrance-varianterna.
                Har jag fel när jag tror att det är enklare att upptäcka t.ex. spigg och språngskikt med X135an p.g.a den högre uteffekten?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
                  Funderar starkt på att köpa Lowrance x-125 eller x-135.

Skillnaden är egentligen bara effekten 2400 W mot 4000 W (peak to peak) eller 300 w mot 500 W (RMS). Har iofs också hört att x-135 har bättre bakgrundsbelysning (ljusare bild).

Har man någon nytta av den högre effekten i insjö då man oftast fiskar på djup 5-10 m och ibland pelagiskt med djup på typ 20 m? Kan den högre effekten medföra för stor känslighet så att man upplever orimligt mkt fisk?Funkar det då med auto känslighet eller måste man ställa ner manuellt som sedan sparas i minnet, och vilken manuell känslighet (%) ger rimlig återgivning?

Är det stor skillnad i ljus och avläsning i solljus mellan de två modellerna?

Skiljer drygt en tusenlapp i pris med fartgivare inkluderad.

Vilka erfarenheter har ni!!?? Hoppas att någon orkar svara på de många funderingarna. ....Kanske Old firehand.?...
                  Hej Deadbait; Uteffekten hos ett ekolod kan du jämföra med ljuset från en lampa när du sitter och läser en tidning eller belysningen från strålkastarna när du kör bil. Med ljuset från en svagare lampa på 25 watt har du betydligt svårare att läsa den finstilta texten i en tidning på nära håll än du har med en 60 watts lampa på samma håll.

Ett ekolod med högre uteffekt tränger inte bara djupare och visar fisk bättre i djupa vatten. Det visar också allt mycket bättre och tydligare i grunt vatten plus att det har lättare att eliminera alla oönskade störningar.

Känsligheten kan både ställas automatiskt och manuellt på de flesta ekolod. Ibland behöver man minska eller öka känsligheten manuellt för att erhålla bästa eller önskad bild.

Avläsbarheten i direkt solljus är inte mycket bättre på riktigt dyra ekolod än vad den är på mellanklassmodeller.
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 977 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist