Lowrance, får inte igång plottern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance, får inte igång plottern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance, får inte igång plottern

Hej,

Det är väl egentligen inte jag som ska fråga då jag inte själv äger rackaren. Jag vet inte heller vilken variant det är heller så ni får ursäkta det bristfälliga i frågan. Den är iaf av modell dyr, över 10000kr.

Saken är den iaf att när vi drar igång den så verkar det vara nån demo igång samt simulator. Simulatorläget har vi lyckats hitta hur man stänger av men inte demo. Vi har satt i det kortet som ska vara i men vi kommer lik förbenat till USAs kartografi(demo).

Har läst manualen men hittar inte hur det ska gå till. Ägaren har också pratat med säljaren på affären och han vet inte heller (hmm, det är inget bra betyg).

Vi lyckas helt enkelt inte få in var vi håller hus.

Jag ska försöka fiska fram lite mer info om vad det är för modell men det borde väl vara likadant av de nyare modellerna rent funktionsmässigt?

Pinsamt fråga med så bristfällig information men jag kände att man kan gripa efter halmstrån då jag vill få till tvn till helgens fiske.

Jag själv är mest en som ror drag om det är båt som gäller... så själv är jag helt ovetandes av hur sånt här funkar.
    Senast ändrad av JohnH; 2007-10-08, 10:28.

Verkar som det gäller en GPS plotter iaf och dem vanliga problemen med dem i starten är att antennen inte är rätt kopplad eller inte kopplad alls eller sitter fel placerad och inte har fri sikt mot sateliterna (det funkar inte inomhus eller under tak), sen måste "sjökortet" sitta i korthållaren när strömmen slås på då letar den upp sin position men det kan ta en liten stund 5-10 min inte mera.

Men då instrumentet visar Demo mode så gissar jag på något med anntenen!!

Funkar inte detta så återkom med mera detaljer så får Du säkert svar på problemet

Kommentera

Tackar!

Jo, kortet har varit i innan den slås igång så där ska nog inte felet vara. Vi får ta en titt på antennen då. Den är dock installerad av någon som kunde sånt där... men det är nog där vi får börja då.

Det sitter en vit burk på båttaket. Och för att göra er lite lugnare så kan jag säga att kompisen har haft garmin så det finns iaf någon i båten med lite teknikvana. Han börjar snacka om att sälja skiten o köpa en garmin igen...men jag tycker det är lite drastiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
        Tackar!

Jo, kortet har varit i innan den slås igång så där ska nog inte felet vara. Vi får ta en titt på antennen då. Den är dock installerad av någon som kunde sånt där... men det är nog där vi får börja då.

Det sitter en vit burk på båttaket. Och för att göra er lite lugnare så kan jag säga att kompisen har haft garmin så det finns iaf någon i båten med lite teknikvana. Han börjar snacka om att sälja skiten o köpa en garmin igen...men jag tycker det är lite drastiskt.
        Låter som dålig kontakt kan vara ett litet brott eller glapp i antennkontakten så kolla det noga!!

Håller helt med kompisen om att sälja den, inte alls drastiskt utan bara sunt förnuft Garmin Rules när det gäller plottrar

Däremot ekolod då är det Lowrance som gäller

Kommentera

Att sälja " skiten" och köpa en garmin låter ju väldigt intelligent. Jag köpte en Saab idag, den fungerar inte som min Volovo, funderar på att sälja skiten...
          Intressant att veta vad som är bättre med Garmin. Någon som har förslag?
          Det är bara att kontrollera strömkablarna att det finns ström och bra jord. Notera att det finns 2 pluskablar(röd!!!!) och 2 minuskablar(svart!!!) och alla skall vara inkopplade.
          Obs! ena kabeln är för apparatens bruk och den andra är för att NMEA skall fungera där ingår antennen. vi säljer och installerar en hel del lowrance plottrar och ekolod. även garmin.
          Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarboden Ab Visa inlägg
            Att sälja " skiten" och köpa en garmin låter ju väldigt intelligent. Jag köpte en Saab idag, den fungerar inte som min Volovo, funderar på att sälja skiten...
            Det är bara att kontrollera strömkablarna att det finns ström och bra jord. Notera att det finns 2 pluskablar(röd!!!!) och 2 minuskablar(svart!!!) och alla skall vara inkopplade.
            Obs! ena kabeln är för apparatens bruk och den andra är för att NMEA skall fungera där ingår antennen. vi säljer och installerar en hel del lowrance plottrar och ekolod. även garmin.
            Klart man kan bli arg/besviken när saker inte funkar när man köper nytt och får det installerat. Oftast är det dock bara en knapptryckning bort till en ny värld av specialfunktioner. ...och jag tror inte han tänkt sälja den, mer bara lite svordomar och frustration

Vi ska åka ut till båten i morgon och göra en check innan gösfisket tor-sön. Vi håller tummarna att vi hittar den felande länken.
            Senast ändrad av JohnH; 2007-10-08, 12:00. Anledning: Glömde tacka för yttterligare detaljerad info. Tack :)

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarboden Ab Visa inlägg
              Vad bra att Du håller med mig

Jag har använt navigatorer i båtarna sedan AP.s Decca navigator var det bästa som fanns och den uppgraderades med en "blackbox" till GPS när den möjligheten kom och sedan har jag använt ett antal olika modeller av GPS.er både med och utan kartor från Garmin, Lowrance, Raymarine och kollat lite på Navman samt Magellan.

Efter att ha använt så många olika under så lång tid (snart 30 år) anser jag att jag har hyfsad erfarenbhet av ämnet och en sammanfattning av det jag kommit fram till är att Garmin är bäst överlag, därför att dem är driftsäkra, användarvänliga, har enkla och logiska menyer, minimalt med knapptryckningar för att nå dem vanligaste funktionerna samt att deras kartografi är mycket bra.

Detta är såklart min personliga uppfattning och ingen vetenskaplig studie men kan ju vara en vägledning iaf!!

Kommentera

Vi har satt i det kortet som ska vara i men vi kommer lik förbenat till USAs kartografi(demo).

Tycker mest det låter som ni inte har valt rätt filer på kortet som används för navigering..

No Mapping Displayed Using Navionics, there are settings in the unit that may need to be selected in order to display Navionics charts properly.
                Ensure that the GPS in use is listed as compatible with the Navionics chart in use and that the water body desired is covered by the particular chart. Also ensure that the GPS is operating the latest firmware.
                Check settings in the GPS to ensure that the settings are correct to display the map. Unit settings in the Map Data menu in many units allow the GPS to change mapping format. Change the setting for Map Choice or Navionics Map Choice to the desired chart for your area. Often there are multiple charts on one card. The setting for Earth Map Detail should also be set to Medium or High.
                Once a region has been selected, zoom out until boxes covering the area are visible. If these do not cover the desired area, again change the Map Data setting to another region until the correct region map is selected.
                If an indication of Over Zoomed is encountered, the map may need to be zoomed out or the map has been positioned in an area that is not covered by the map.
                Check the Browse MMC files and ensure that the card containing the Navionics chart is visible. If no MMC/SD card is visible, remove the card and then re-insert.

Kommentera

Hej,
                  Saken är den iaf att när vi drar igång den så verkar det vara nån demo igång samt simulator. Simulatorläget har vi lyckats hitta hur man stänger av men inte demo. Vi har satt i det kortet som ska vara i men vi kommer lik förbenat till USAs kartografi(demo).

Har läst manualen men hittar inte hur det ska gå till. Ägaren har också pratat med säljaren på affären och han vet inte heller (hmm, det är inget bra betyg).

Vi lyckas helt enkelt inte få in var vi håller hus.
                  Hej John
                  Du/ni har inte slagit av "Demo" som det ser ut
                  Jag fick hem ett nytt Lowrance ekolod/kartplotter (LCX-112C). Var inget problem att få igång. Körde också "Demo" och "Simulering"
                  Gå in på menyen: (från "Sonar Page") klicka "Menu" 2 ggr, sen, gå in på "to system setup", enter, och sen: "to simulators", enter. Då får du upp rätt sida och klicka bort kryssen (deaktivera) i rubriken: "Sonar simulator" och "Simulate position" från kartmenyn på samma sida så väljer du den karta som du satt in i plottern.

Får du ingen GPS-position så kolla om WAAS är markerat (aktiverat). Deaktivera WAAS i så fall. (också WAAS Alarm)

Dessutom, kolla att du har ström till GPS-modulen (LGC-3000 eller?) Det skall vara egen/separat strömförsörjning till den enheten och kopplas in via samma kontakt som för huvudströmmen: power kontakten. Den kabeln är antagligen märkt med:"NMEA-2000/GPS/power"

Kolla också att GPS-simulate är slått av: gå till GPS setup menu via system setup.

Det här gäller bara om det är liknande programvara i er plotter/ekolod, men det här gäller för minst 6 olika Lowrance (från LCX-27 till LCX-113)

Hoppas det går bra nu

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Vad bra att Du håller med mig

Jag har använt navigatorer i båtarna sedan AP.s Decca navigator var det bästa som fanns och den uppgraderades med en "blackbox" till GPS när den möjligheten kom och sedan har jag använt ett antal olika modeller av GPS.er både med och utan kartor från Garmin, Lowrance, Raymarine och kollat lite på Navman samt Magellan.

Efter att ha använt så många olika under så lång tid (snart 30 år) anser jag att jag har hyfsad erfarenbhet av ämnet och en sammanfattning av det jag kommit fram till är att Garmin är bäst överlag, därför att dem är driftsäkra, användarvänliga, har enkla och logiska menyer, minimalt med knapptryckningar för att nå dem vanligaste funktionerna samt att deras kartografi är mycket bra.

Detta är såklart min personliga uppfattning och ingen vetenskaplig studie men kan ju vara en vägledning iaf!!
                    Jag vet inte vad som skulle vara bättre på alla Garmina än på alla Lowrance
                    Har själv precis installerat en Lowrance 7200c Global Map som har en 7 tums färgskärm och är otroligt nöjd med hela maskinen och framförallt med den kristallklara skärmen Bara det att nu vill jag ha ett ekolod med likadan skärm, mitt gamla x-85 ser ganska löjligt ut i jämförelse

När jag kollade på olika plottrar så jämförde jag Garmin 292c och Lowrance 3500c och i den klassen vinner Lowrance lätt på sin överlägsna skärm Jämförde aldrig min med en Garmin i samma storlek för Garmin 2006c var aldelles för dyr

Och i huvudfrågan så gissar jag precis som flera att det inte är någon kontakt till antennen eller till/i NMEA nätvärket, det är som sagt två strömkretsar som ska kopplas in, en till maskinens ström och en till NMEA nätvärket.
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson