Problem med flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med flätlina

Hej! Jag har ett litet problem med min flätlina. Det är så att när en fisk rusar eller jag rycker när jag fått bottennapp, är det ju meningen att linan ska löpa ut och spolen ska snurra. Men ibland blir det så att själva linan, alltså hela bunten med linan som sitter på rullen, snurrar runt istället. Svårt att förklara men ni kanske förstår. Någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera rätt ?

Dra ut all lina och tejpa fast det understa varvet med silvertejp.

Detta är anledningen till att man grundar med nylonlina.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

som da_moose säger, antingen tejpar ett lager i bottnen på spolen med eltejp eller silvertejp. eller så kan du lägga ett par lager nylonlina i bottnen

Kommentera

Ursprungligen postat av Hodjja Visa inlägg
        Hej! Jag har ett litet problem med min flätlina. Det är så att när en fisk rusar eller jag rycker när jag fått bottennapp, är det ju meningen att linan ska löpa ut och spolen ska snurra. Men ibland blir det så att själva linan, alltså hela bunten med linan som sitter på rullen, snurrar runt istället. Svårt att förklara men ni kanske förstår. Någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera rätt ?
        Helt riktigt som bakos och Da_Moose säger.

Då flätliner inte töjer sig som monofilliner så kan man få just sådana problem som du beskriver. Då linan är spolad på spolaxeln så utövar den efter ett tag inget tryck inåt på spolaxeln och då börjar problemet med att hela "linpaketet" glider/vrider sig på spolaxeln.

Än värre blir det om du fiskar i kyla, ex.v. i 0° eller under och vattnet fryser som är i mellan flätlinans många varv på spolen, det som sker då är att hela linpaketet utvidgar sig lite grand (vatten utvidgar sig när det går över till is) och problemet ökar enormt. Dessutom, har du metallspole så krymper den också några 100-delar och ökar ytterligare problemet.
        spola av linan du har på rullen (rullarna) och spola på en 5-15m nylon, monofil (liten till stor rulle) och skarva med en trippel-Grinner eller motsvarande (blodknut om det går). Då slipper du framtida problem. Tape kan ikke rekommenderas då det efter ett tag "flyter" på axeln.
        mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

ok ! tack för svaren!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00