Tips för att spola på lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för att spola på lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det alltså på haspelrulle ni har problem att få på linan utan att den tvinnar sig?
    Hm, Detta har jag aldrig haft någon problem med.. sätt rullen på ett spö ta linan och trä genom ett par ringar innan du knyter den på spolen, sen sätter du en penna genom den nya spolen och ber någon kompis hålla lagom motstånd när du vevar på den, bobang.. nu ligger linan lagom hårt på spolen..

JAg trodde att alla gjorde så här =) Jag har iaf aldrig haft något problem när jag gjort på detta sät!

><(((*>

Kommentera

El Crapone

Nja, mitt "problem" är att de yttre lagren av lina skär igenom de undre, särskilt längst ut på kanterna på rullen...
      Kan säkert bero på att rullens linuppläggning inte är optimal, eller att jag grundat med nylonlina och har flätlina ytterst.

Ska iaf följa flera personers råd och släppa ut en hel del lina efter båten lite då och då för att se till att linan ligger på rätt sätt.
      http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Originally posted by grandstoff
        Ha ha ha... Jag känner igen det där.

Har funderat på att låta Sporting spola på lina direkt i butiken, men det blir väldigt kostsamt med 200 m flätlina till priset av 2kr/m... Idag "grundar" jag med vanlig nylonlina för att sen spinna på firewire ovanpå. Men du ser i mitt första inlägg hur bra det går...
        Butikerna grundar med nylon om du ber om det. Spolade på mina två UL på Östlunds och de t.o.m föreslog att vi skulle grunda. Tyvärr var expediten ovan och räknade som en kratta men det blev bra ändå då de bjöd på de 25 extra metrarna flätlina.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Originally posted by El Crapone
          Är det alltså på haspelrulle ni har problem att få på linan utan att den tvinnar sig?
          Hm, Detta har jag aldrig haft någon problem med.. sätt rullen på ett spö ta linan och trä genom ett par ringar innan du knyter den på spolen, sen sätter du en penna genom den nya spolen och ber någon kompis hålla lagom motstånd när du vevar på den, bobang.. nu ligger linan lagom hårt på spolen..

JAg trodde att alla gjorde så här =) Jag har iaf aldrig haft något problem när jag gjort på detta sät!
          precis så gör jag, men jag lyckas ändå ibland få den tvinnad. konstigt med tanke på att det inte var något fel på linan då jag spolade den på 2spolar och bara de nena vart tvinnad
          Bajen forever!

Kommentera

mmm-- låter skumt =)
            Det problemet får du någ lösa själv =)

><(((*>

Kommentera

ska in o klaga lite på måndag. kolla om ja får en ny lina. dom kan fan inte sälja en tvinnad lina
              Bajen forever!

Kommentera

Den var nog inte tvinnad när du köpte den.. men de kanske har bra tips om hur du ska göra... om linan tvinnar sig för mig rätar jag ut den (ex gräsmatta) utan någonting i änden och vevar hem den under tryck (håller mellan fingrarna)
                då blir den betydligt mindre tvinnad...

Kommentera

okej tack.. men ja spola bara på den på linan och sen var den tvinnad. men bara på den spolen. det tycker jag är lite mysko
                  Bajen forever!

Kommentera

Man ska inte ha spolen på en penna eller liknande om man spolar på en haspel. Då ska linan haspla av spolen åt RÄTT håll. Prova en bit, tvinnar lina sig så vänd på linspolen. Då blir det bra. Skulle man ha en tvinnad lina så släpp ut den efter båten UTAN någonting på i linänden. Kör några hundra meter så rätar linan upp sig. När man sen vevar in så håller man linan så hårt man kan mellan fingrarna, helst så långt ut man når.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11