vilken andra utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken andra utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken andra utrustning

hej jag har en haspel utrustning som är klassat för 10-30g och det täcker upp ganska mycket . och nu funderar jag på att köpa en utrustning till . och nu är min fråga vad ska jag köpa ? min rulle är en cardinal 303 ska jag köpa ny rulle och spö eller ska jag satsa på nytt spö

Ett spö för 10-30 gram och en cardinal 303 känns som ett bra matchat medium-set. Ungefär vad jag själv använder för det mesta. (Ett conolon-spö för 10-35 gram och en Cardinal 503)

Om du ska köpa nytt så får du nog köpa både rulle och spö, annars kommer storleksförhållande i utrustningen kännas fel.

För jag antar att du vill ha en antingen lättare eller tyngre utrustning...

Min lättare haspelutrustning ser ut så här: ett spö för 2-15 gram och en cardinal 301. Så något sådant kanske, om det är den storleken du är ute efter.

Kommentera

ja jag har funderat på något lättare eller något längre inte tyngre men längre fiskar mycket från land ju

Kommentera

Vad ska du fiska efter? Ska du fiska efter gädda så rekomderar jag detta (inget jerkbait då)

Spö: 9 fot, 10 - 40 gram.
        Rulle: Storlek 3000 ( brukar vara olika storlekar med olika märken )
        sigpic

Kommentera

vad jag vill fiska efter gädda borre ädelfisk samt havsöring , jag vill ha ett längre spö för kust fiske samt något för lite lättare beten typ 5-20g jag kanske ska satsa på ett elva fots spö till rullen jag har och köpa ett ul set eller nåt ?

Kommentera

Köp ett ul set för Ädelfisk samt borre och köp ett 10/11 fots till havsöring. Till gädda får du nog köpa ett annat spö eller köra med ul som inte alltid är så roligt.
            sigpic

Kommentera

ok men mitt 10-30g funkar väl för gädda det är 9 fot eller ska man upp en class typ 20-40g eller ett steg till vad tycker du

Kommentera

Kör du inte riktat fiske efter enbart "10+"-gäddor så duger ju ditt 10-30 grams 9 fots-spö utmärkt för gäddfiske, om du nu inte är intresserad av att använda tyngre beten förstås. Och du får ju självklart upp större fisk än så även med ditt spö om du har turen att kroka en. Jag hade själv ett 7 fots 10-30 grams-spö när jag tog min största för över tio år sedan, och spöutvecklingen har ju inte blivit sämre sedan dess.

Kommentera

Jag tycker att 10-30 grams spö funkar bra för gädda ifall man gör jigg och mindre drag. Enligt mig ett kanon spö för jiggfiske som även är en av dem roligaste metoderna i spinn.
                  sigpic

Kommentera

ett spö klassat 10-30g funkar kanon till borre och liknande, till gädda hade jag gått upp till minst ca 40-70g eller ännu bättre upp mot 80-150g och mellan 8-10ft för medeltungt fiske, det ska vara lite tryck i klingan så man kan hålla bra press på en gädda.
                    Senast ändrad av bakos; 2008-03-17, 20:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13