Hur lagra mask? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lagra mask?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lagra mask?

Hur gör ni för att hålla masken vid liv mellan fiskestunderna?

Längre tillbaks i tiden hade jag inga problem att hålla igång köpt mask i åratal men nu verkar det som om en köpt burk drabbas av något skit och dör på mindre än 14 dagar och snabbare går det om man satt fingrarna i den och plockat upp några maskar att meta med.

Jag brukade annars tömma över masken i lockförsedda större hinkar med massor av lufthål och sedan mata med hushållsavfall typ brödsmulor, frukt, äggskal, potatisskal, te och kaffesump och hushållspapper. Om innehållet föreföll bli för blött fick den hinken ett torrare avfall och tvärtom vid för torr kompost.

Började innehållet lukta illa på något sätt rensades den hinken ur och gjordes ren innehållet placerades på komposthögen utomhus.

För att motverka inavel flyttades små maskportioner mellan hinkarna och nya satser köptes in, dels för att meta på, dels för att öka det genitiska urvalet i hinkarna. Somliga hinkar funkade jättebra andra gick inte inte hur man än försökte. Men idag tycks nyinköpta maskar vara på väg att dö redan innan de kommit ut i komposthinkarna.

Numera fungerar dessa metoder inte för mig. Så hur gör ni?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Jag gräver upp dem bakom garaget precis innan jag åker och fiskar
    Mvh

Kommentera

i en stor trälåda med mycket jord i sen måste du mata dem..

Kommentera

Jag matar och har dem i jord men de verkar drabbas av någon sjukdom och dör inom två veckor. Bara för några år sen kunde jag köpa mig några burkar och låta stå oöppnade i garaget. Sen var det bara att ta några maskar efter hand för att ha till betesfiskmetet. Har försökt göra samma sak de senaste åren och bara ett par dar efter köpet har innehållet varit ruttet trots att maskarna var pigga när jag köpte dem.

Kommentera

Så här gör jag:
          En stor kvadratisk låda med tidningspapper i botten. Jord ovanpå pappret och sedan gräs (färskt) ovanpå jorden. Överst läggs ett lager fuktigt tidningspapper. Ska fungera utmärkt. Luktar inte illa som när man använder kompostmaterial och matrester.
          Masken lever i jorden, men äter av gräset. Blir som en miniatyrmodell av en gräsmatta. Maskarna stormtrivs!
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

ha inte mask i samma låda som ni brukar ha maggots i.. Amoniaken från maggot dödar masken som en hungig kardull:P

Kommentera

Originally posted by BeBest
              Jag matar och har dem i jord men de verkar drabbas av någon sjukdom och dör inom två veckor. Bara för några år sen kunde jag köpa mig några burkar och låta stå oöppnade i garaget. Sen var det bara att ta några maskar efter hand för att ha till betesfiskmetet. Har försökt göra samma sak de senaste åren och bara ett par dar efter köpet har innehållet varit ruttet trots att maskarna var pigga när jag köpte dem.
              Du har inte höjt temperaturen till 25 grader i garaget på sistone?
              Jag förvarar masken i kylskåpet, då brukar de klara sig länge.

Kommentera

Jag har mask längst ner i kylskåpet i en burk... Köpte från någon maskodling med bra burk...

Den sortens mask stinker inte så mycket heller som kompostmask.

jag har haft mina sen i somras, de överlever... men häll i lite vatten så de inte torkar ut!

Happy Masking!
                /Lazinko

Kommentera

Garaget håller ca 10 ±5 grader längs golvet. Masken kommer från Överkalix. är inköpt i Uppsala eller Idre.
                  Jag har även prövat vanliga svenska maskarter som jag plockat vid regnväder. De ruttnar på mindre än en vecka.
                  När sommrarna är så torra som de två senaste har jag inget ställe att hitta färsk mask på. Gamla dynghögar med brunnen gödsel finns inte längre eftersom man lagt av mjölkproduktionen och övergått till att hålla ett fåtal köttdjur i beteshagarna. Hittar lite mask i mockorna på våren men sen är det slut när torkan sätter in.

Jag ska starta om några satser till våren enligt era tips. Kör inte in bilen i garaget under tiden. Kan ju vara så att katalysatorn eftervärmer till maskdödliga temperaturer. Under vintern lär jag köra med konstgjort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 958 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist