...doftmedel vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

...doftmedel vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ...doftmedel vertikalfiske

...alla sätt är bra utom de dåliga. Redan på 90:talet började jag fiska med Berkleys gula doftjiggar, curlytails mfl och fick ett så stort förtroende för dessa att jag slutade fiska med annat än dessa. Kanske ensidigt men "testperioden" varade över flera år... Jag tror inte alls att det var själva jiggarnas överlägsenhet som gjorde att jag och vänner fångade hundratals abborrar i tex Lejondalssjön utan just att Berkley var först med att smaksätta sina jiggar. Detta upplevde jag extra viktigt när fisket var trögt, jag lyckades åtskilliga gånger att fånga en o annan hyfsad gös eller borre när andra beten svek. Doft/ attraktor medel har sedan dess alltid funnits med vid gös och abborrfiske. De senaste vertikaturerna efter gös turerna har jag faktiskt fiskat med ett nytt medel, Gulp Alive Crawfish (kräft eller skaldjursdoft). Problemet med att bedömma ett sådant här medel är att det egentligen kräver flera säsongers test och jämförelse med samma bete utan medel eller med ett medel av annat fabrikat... och ett sådant test har jag absolut inte gjort. Jag tänkte ändå tipsa om just Gulp Alive, jag tycker mig se att jag fångat fler fiskar än mina kamrater med detta medel, baserat på ca 20 fisk för mig själv och kanske 4-5 för kamraterna. Visserligen har jag nog varit den mest rutinerade i båten men samtidigt haft en lite sämre position då jag kört båten alla gånger, den som sitter fram får sas första tjing på fisk vi kör över (åtminstonde tror jag att det förhåller sig så, ge gärna synpunkter på detta)... En annan fördel som dock inte alls är avgörande vid fiske men ändå, är faktiskt både flaskans utforming med lås för spraymunstycket och den väl tilltagna volymen, 237 mm samt ett "hyfsat" pris strax under 80:-. Medlet är naturligtvis både biologiskt nedbrytningsbart och har enligt Berkley "extremt lång hållbarhet", om det är en vecka eller 15 år vet inte jag... Om ni är intresserade av just gösfiske så gå gärna med och bidra på Facebook, vi har startat en grupp...

Войдите на Facebook, чтобы общаться с друзьями, родственниками и знакомыми.

Bifogade filer
    Senast ändrad av Jan O; 2009-06-09, 08:07.
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Har provat Gulp Alive i 2 år nu och inte märkt någon skillnad däremot har jag märkt stor skillnad när jag använt äkta typ stimmlapp från diverse fiskar."Började åxå med gulp på 90 taletets början tyckte den var bättre då efter Svenska förhållanden"
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

...vad spännande, just stimlapp står på min lista att testa i kombination med jigg o vertikalteknik... Vid jiggfiske funkade oxå vanlig daggmask, apterad på jiggkroken vid trögt fiske...
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag har oxå kört med nåt skaldjurs-doftmedel i år. Har absolut för lite data för att säga nåt säkert men jag får mer fisk än mina kompisar även om det för mig del har blivit mest abborre.

I den här Zander Herbzt und Winter (länk) kör han ju med nån strimalap variant som verkar framgångsrik.
        När drar vi?

Kommentera

...killarna på kontinenten är duktiga, Luc Coppens mfl. Har även funderat på att fästa plastband straxt ovanför jiggen, funkar ju med lite fladder på ismetet och flötestrollingen...
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Har provat även plastband men upplevt massa felhugg troligen hugg och nafsande på plastbanden och börja sätta krok även där blir inte sportfiske längre tycker jag och det börjar gå till överdrift.Doft och ljud är bra framför allt ljud som täcker större omgivning än lukt är ännu effektivare och utan hokuspokus.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
              ...alla sätt är bra utom de dåliga. Redan på 90:talet började jag fiska med Berkleys gula doftjiggar, curlytails mfl och fick ett så stort förtroende för dessa att jag slutade fiska med annat än dessa. Kanske ensidigt men "testperioden" varade över flera år... Jag tror inte alls att det var själva jiggarnas överlägsenhet som gjorde att jag och vänner fångade hundratals abborrar i tex Lejondalssjön utan just att Berkley var först med att smaksätta sina jiggar. Detta upplevde jag extra viktigt när fisket var trögt, jag lyckades åtskilliga gånger att fånga en o annan hyfsad gös eller borre när andra beten svek. Doft/ attraktor medel har sedan dess alltid funnits med vid gös och abborrfiske. De senaste vertikaturerna efter gös turerna har jag faktiskt fiskat med ett nytt medel, Gulp Alive Crawfish (kräft eller skaldjursdoft). Problemet med att bedömma ett sådant här medel är att det egentligen kräver flera säsongers test och jämförelse med samma bete utan medel eller med ett medel av annat fabrikat... och ett sådant test har jag absolut inte gjort. Jag tänkte ändå tipsa om just Gulp Alive, jag tycker mig se att jag fångat fler fiskar än mina kamrater med detta medel, baserat på ca 20 fisk för mig själv och kanske 4-5 för kamraterna. Visserligen har jag nog varit den mest rutinerade i båten men samtidigt haft en lite sämre position då jag kört båten alla gånger, den som sitter fram får sas första tjing på fisk vi kör över (åtminstonde tror jag att det förhåller sig så, ge gärna synpunkter på detta)... En annan fördel som dock inte alls är avgörande vid fiske men ändå, är faktiskt både flaskans utforming med lås för spraymunstycket och den väl tilltagna volymen, 237 mm samt ett "hyfsat" pris strax under 80:-. Medlet är naturligtvis både biologiskt nedbrytningsbart och har enligt Berkley "extremt lång hållbarhet", om det är en vecka eller 15 år vet inte jag... Om ni är intresserade av just gösfiske så gå gärna med och bidra på Facebook, vi har startat en grupp...

Войдите на Facebook, чтобы общаться с друзьями, родственниками и знакомыми.

http://www.fishing-reporter.info/ber...ractant-review
              Hej Jan O. Gick nyss med i din facebookgrupp. Du kanske kan lista ut mitt namn där. Men säg det inte högt här inne bara. Hehe
              Ska testa Gulp Alive, craw fish. Har hört den ska vara bra på abborre oxå?

Kommentera

...då tror jag att jag vet vem du är...
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag fick min första Gös i Söndags när vi var och fiskade i Rusken
                  Jag fick två den dagen, båda på flötmete.

Vi provade lite vertikaljigg (första gången bör tilläggas) och vilken känsla det var när det nappade, riktigt roligt. Jag lyckades inte kroka någon men kompisen fick en Gös på detta vis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                    ...killarna på kontinenten är duktiga, Luc Coppens mfl. Har även funderat på att fästa plastband straxt ovanför jiggen, funkar ju med lite fladder på ismetet och flötestrollingen...
                    Dietmaar är ju ändå kingen! Synd ba att det är så svårt att förstå vad han säger Men det ger en härligt nördig känsla att kolla på fiskefilm där man ba begriper saker ur sammanhanget.
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson