...doftmedel vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

...doftmedel vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en vän som brukar använda doftmedel för gös på sina vertikaljiggar när vi är ute, men jag ser inte att det är någon skillnad i fångstmängd eller storlek på fångsten jämfört med mina "doftlösa" jiggar.
    Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
      Jag har en vän som brukar använda doftmedel för gös på sina vertikaljiggar när vi är ute, men jag ser inte att det är någon skillnad i fångstmängd eller storlek på fångsten jämfört med mina "doftlösa" jiggar.
      Svårt att jämföra när ingen av er får nåt :-----)
      När drar vi?

Kommentera

hehe, kaxpelle... http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
        Senast ändrad av Zebbe; 2009-06-10, 14:40.
        Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
          Busted Försökte dölja mina egna tillkortakommanden genom att hoppa på andra, aj aj borde vetat bättre.
          Jävuskt fin fisk och fint kort - mörkningen till trots. Grattis!
          När drar vi?

Kommentera

...som jag skrev, jag ser skillnad, framförallt när det är trögt. Sånt här är inte enkelt, men ju fler saker man gör "rätt", plats, bete, teknik osv desto mer fisk fångar man. Doftmedel kan vara avgörande för att vara riktigt framgångsrik... Frågan är snarare vilket medel som är effektivast... Vädligt spännande med frågor som om det ska vara kräftdoft i kräftsjöar osv...Skulle vara intressant att hör från någon av metessen hur de ser på "boostade" beten. Det finns nog lite att lära från dem...
            Senast ändrad av Jan O; 2009-06-10, 15:53.
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Det kan absolut vara en hugutlösande faktor, jag har själv testat men inte upplevt att det gjort varken till eller från, men det beror nog mycket på situationen. Det jag märkt spelar en avgörande roll från dag till dag är aktiviteten på jiggen, vissa dagar ska man inte skapa någon rörelse alls och vissa dagar verkar gösen föredra betydligt aktivare rörelsemönster. Även byte mellan relativt rörelselösa och stark vibrerande jiggar gör stor skillnad ibland. Finns nog ingen som knäckt koden 100%... än
              Zebaztian ZzZ

Kommentera

Har inte heller märkt någon direkt skillnad med doftmedel men har heller för kort erfarenhet av det för att dra några slutsatser.

Men det känns inte främmande att det emellanåt skulle kunna ha en avgörande inverkan - ibland verkar gösen helt fixerad vid små detaljer. Små detaljer som man som fiskare inte ens kan identifiera. T.ex. om fångsterna mellan två fiskare skiljer sig avsevärt, trots tillsynes identisk utrustning och "samma teknik". Nästa tur kan mitt i allt situationen vara helt den omvända och då står man där och skrapar sig i huvudet och undrar hur gösen "tänker".

Kommentera

Yes... du är helt rätt ute... Ett exempel var när min kamrat och gösguru Linus fiskade ner mig totalt för några år sedan... Kom på att ända skillnaden mellan våra beten, teknik mm var att jag hade fluorcarbon som länk mellan extra trekrok i magen, han hade 0,36 flätlina... fånigt va! Såg att detta var ett tips som Jörgen Larsson också kom med för en tid sedan, mycket lattjo...

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
                  Har inte heller märkt någon direkt skillnad med doftmedel men har heller för kort erfarenhet av det för att dra några slutsatser.

Men det känns inte främmande att det emellanåt skulle kunna ha en avgörande inverkan - ibland verkar gösen helt fixerad vid små detaljer. Små detaljer som man som fiskare inte ens kan identifiera. T.ex. om fångsterna mellan två fiskare skiljer sig avsevärt, trots tillsynes identisk utrustning och "samma teknik". Nästa tur kan mitt i allt situationen vara helt den omvända och då står man där och skrapar sig i huvudet och undrar hur gösen "tänker".
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag är helt med på resonemanget om doftspår, huggutlösande faktor osv, dock är det ju som alla påpekar jättesvårt att "bevisa" att det verkligen är så. Dessutom är det säkerligen olika i olika sjöar, intressant tanke med kräftdoft i kräftsjöar - så långt har inte jag tänkt.
                    För mig tror jag den största positiva effekten ändå är att man hittar nåt man tror på, vilket gör att man är mer koncentrerad och framförallt orkar vara det längre. Iaf är det så för mig, jag behöver nån ny grej som jag tror på lite nu och då, ibland är det fireballs med nors och ibland är det aktiva jiggar med stor sjärt och ett doftspår. Nåt som gör det där lilla extra, en ny färg på jerken, eller en ny super-knick innan vevstoppet Ja.. ni fattar poängen: om jag får ltie extra pepp är det king.

Sen är det ju skitskoj att diskutera saker. Ger ett doftspår extra effekt i grumliga sjöar?

Jan-O: Är flocarbonen för stel? Det är overkligt med sånna där små detaljer
                    När drar vi?

Kommentera

Jag kör också 0,36 power pro, det är väldigt bra för att förhindra att tacklet blir stelt och hämmar jiggens naturliga rörelser, detsamma gäller givetvis länk till fireball. Det som är nackdelen med flätlina är att den går av titt som tätt i käften på gäddor, två snipor skar senast i lördags av två av mina länkar och försvann ner i djupet med dom. Inte roligt för mig och inte roligt för gäddan, trots att en strlk 8 owner inte är så farlig i sammanhanget. Flourcarbon funkar och håller i regel bättre, för en gädda kanske. Efter en gädda är länken fransig och man gör bäst i att byta ut den så inte storgösen smiter i nästa hugg.
                      Nackdelen är att jag upplever att flourcarbon är lite för stelt material för länktillverkning, och man vill ju inte gå ner allt för mycket i dimension gå detta också går av i en gäddkäft.

Jag har funderat på om man kanske skulle prova att göra länken av 10lb softstrand. Är det någon som har testat det eller har en åsikt om materialets potential?
                      Ett annat, om än väldigt dyrt material är "nya" flätlinan från berkley, whiplash. Den är extremt stark i förhållande till sin tjocklek och skulle nog lämpa sig till länktillverkning, kostar dock några hundringar.

Angående doft så har jag också funderat på att marinera jiggarna i en egentillverkad marinad av nåt slag. Lite mosad nors och olja etc. borde ju kunna ge jiggarna en avskyvärd/gudomlig doft.
                      Jag brukar göra egen majsmarinad till sutarmete som fungerar bra, doftar otroligt mycket söt vanilj och vitlök. Billigare än de doftessenser man köper i butiken och så har man ju fria händer att ändra doften.
                      Zebaztian ZzZ

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson