"Böjfria" tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Böjfria" tafsar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Böjfria" tafsar

    Är så förbannad på alla dessa ståltafsar som böjs och krokar sig så fort man använt dem någon gång, finns det inga tafsar i annat material som funkar bättre? Vill helst inte tillverka själv, besitter inte den kunskapen.

  • #2
    Du skrev att du inte vill göra dem själv men det är sjukt enkelt. Köp ett knytbart material, t.ex. ProLeader samt lekanden och beteslås så är du hemma. Du får precis den längd du vill ha på tafsarna, de beteslås du gillar och det blir bra mycket billigare än att köpa färdiga. Lämpliga knutar googlar du dig fram till.

    Kommentera


    • #3
      köp bara några titrantafsar i en fiskebutik!

      Kommentera


      • #4
        Är Proleader det bästa materialet när man ska tillvärka egna tafsar? Börjar bli alldeles för dyrt att köpa tafsar nu. Så nu är det dax att göra egna.
        Senast ändrad av yngwie; 2009-07-26, 15:12.

        Kommentera


        • #5
          Vill du inte att dom ska Kinka så låter det som det du behöver är titantafsar. Du lär dock näst intill bli tvungen att göra dom själv. Dock väldigt enkelt att göra tafsar.

          Kommentera


          • #6
            Det enda "kink resistant" tafsmaterial som finns (än så länge, iallafall) är titan. Proleader är precis som alla andra, det håller sig inte rakt. Sen om detta verkligen är ett problem är en annan fråga.

            Som metare kör jag mest med mjuka tafsar och E-sox titanium pike wire är visserligen dyrt men håller sig helt rakt, den liksom fjädrar tillbaka om man försöker böja den. Fungerar både att knyta och med crimps. Och den håller mycket länge. Glöm inte bara att värma med en tändare där den skall klippas av, annars finns det risk att trådarna tvinnas upp.

            Kommentera


            • #7
              Gör egna av titan. Det är smidigt. Annars finns det mjukt och smidigt tafsmaterial för typ mete och spinnfiske som t.ex. proleader, strike wire leader, drennan green pike osv.
              Flourecarbon är bra material oxå. Finns riktigt bra på attitudebaits att köpa. De är 50cm och håller för 120lb tror jag. Jag använder dem till jerkfisket och till tungt spinnfiske med bulldawgs och liknande.
              Instagram: mattiasandersson90

              Bara ett kast till...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inlägg
                Det enda "kink resistant" tafsmaterial som finns (än så länge, iallafall) är titan. Proleader är precis som alla andra, det håller sig inte rakt. Sen om detta verkligen är ett problem är en annan fråga.

                Som metare kör jag mest med mjuka tafsar och E-sox titanium pike wire är visserligen dyrt men håller sig helt rakt, den liksom fjädrar tillbaka om man försöker böja den. Fungerar både att knyta och med crimps. Och den håller mycket länge. Glöm inte bara att värma med en tändare där den skall klippas av, annars finns det risk att trådarna tvinnas upp.
                Har själv funderat på esox titanium pike wire till ismetet till vintern osv.. Känns jäkligt smidigt å fint, men har inte hört så mycket om den än ? Hållbarhet osv, är ju inte helt gratis heller så vore gött å ha lite info innan man testar.

                Kommentera


                • #9
                  Titanium Tooth-proof är oslagbart, dock lite svåra att knyta om du nu säger att du inte har kunskapen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
                    Har själv funderat på esox titanium pike wire till ismetet till vintern osv.. Känns jäkligt smidigt å fint, men har inte hört så mycket om den än ? Hållbarhet osv, är ju inte helt gratis heller så vore gött å ha lite info innan man testar.
                    Egentligen tror jag att e-sox titanium blir billigare i längden eftersom varje tafs har längre hållbarhet. Jag började själv med detta material i slutet av maj och har mest tagit gös på det förutom en eller annan mindre bonusgädda. Det stora testet blir i höst då det skall metas gädda på allvar.

                    Men hittills så är jag mycket nöjd, det är det bästa mjuka tafsmaterial jag haft. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att få tag på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 668 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 550 svar
                    229 626 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Tylön
                    av Tylön
                     
                    Arbetar...
                    X