Eftervård av Lazer-borr ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eftervård av Lazer-borr ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eftervård av Lazer-borr ?

Brukar ni göra något speciellt med era borrar när ni kommer hem från fisketuren ? Ska den oljas in och sådant ? Fick ingen "manual" med den nämligen.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Hej !

Jag körde förra säsongen med en Lazer (nyinköpt) och nu när jag tog fram den så var skären på den i nyskick.

Jag brukar ställa den (när jag kommer hem) med skären uppåt, torka av skären med en trasa och inte sätta på skyddet igen förren den har torkat... Vet inte om det behövs, skall ju vara rostfria, men det har i alla fall inte skadat Även rostfria fiskeprylar blir sämre om man varit i bräckvatten och inte sköljt av dem efteråt...

Använd aldrig borren som promenadkäpp eller att slå i isen med... Får du fel vinkel på skären, så är det bara att kassera borren...

Om man inte vill ha in isborren täckt med is i bilen, så kan man sätta ner den i ett hål (så den kommer ner i vattnet). Brukar räcka för att isen skall smälta bort...

Och när det gäller isborrar... Lägg dom naturligtvis inte med skären så att någon kan ramla på den... Ex vis om det är många skridskoåkande familjer i närheten... borra ner den i isen när den inte används...

Vet inte om jag slog in öppna dörrar, men det var vad jag kom att tänka på...

/D

Kommentera

brukar inte göra något med min borr och det har funkat fin fint i snart 20 år!bara slipat skäret!men den vården är nog inte att rekomendera!
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ställ den bara upp så att vattnet rinner ur skyddet och låt den självtorka. Det räcker. Viktigast är att använda eggskydd och att inte slå emot med skären någonstans, det behövs inte mycket våld för att få skären slöa.

Kommentera

Jag vet inte ritkigt heller vad för vård som är lämplig. Jag gjorde så att jag torkade av hela borren och oljade in skären.
          Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Under högsäsong räcker lufttorkning gott. Om borren förvaras i en svårt förorenad atmosfär typ intill skitluktande pappersmassefabrik kanske det kan vara befogat med ett skyddande lager av någon ”konserveringsolja för avställda motorer”. Det lär i alla händelser inte förstöra borren men minska risken för korrosion på ställen där färgen skavts av.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 367 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson