Har länge vart sugen på att tillverka egna ismetespön genom att kapa ett vanligt haspelspö. Men hur ska jag gå till väga?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göra egna ismetespön?
Collapse
X
-
jag har tillverkat ett par stycken på detta sätt men det får inte vara för klena spön.
jag kapade spöet intill handtaget, förhoppningsvis är det då ett hålrum in i handtaget där, kapa sedan en bit till någonstans som passar in i det hålet. passa sedan in den biten av toppen på spöet du ska använda i "mellanbiten", limma med exempelvis superlim fast toppbiten i mellanbiten. sen har du ett 2delat ismetespö.
det blir ju inga värstingspön men om inte ekonomin tillåter köp av riktiga så e det iaf ett alternativ..Senast ändrad av _MVF_; 2009-10-22, 19:02.[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
-
Jag har gjort liknande som _MVF_, men jag gjorde så att jag kapade precis innan holken på spöet och så limmade jag fast den biten i hålet framför handtaget. Det kanske var så _MVF_ menade också, men så har jag gjort iaf.
I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
ja det låter som vi har tänkt lika.. har tagit några gäddor på dom men inget stort.. gjorde dock ett av ett aldeles för tunt Berkley Phazer (ruskigt skitspö) som käringen fick en gädda på så det gick av.. det pajjade i mothugget på en 1,5 kilos gädda haha.
kul o pilla dock[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
Kommentera
-
Är det verkligen värt besväret när vanliga ismetesspön sällan kostar över 150-200 spänn i butik? Eller är det nåt spö med speciella egenskaper du vill åstakomma?Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggÄr det verkligen värt besväret när vanliga ismetesspön sällan kostar över 150-200 spänn i butik? Eller är det nåt spö med speciella egenskaper du vill åstakomma?
Det är inga besvär alls..
Ismetespön är billiga, vilket är gött, och det behövs inget speciellt.. Men om man har några gamla haspelspön eller andra spön som man inte använder, så är det hur enkelt som helst att göra egna spön. Gjorde själv ett av ett gammalt knäckt jerkspö, blev klockrent och är faktiskt det spöt som är skönast att drilla på.
Kommentera
-
Gjorde mitt första ismetespö av ett knäckt flugspö. Fungerade utmärkt ett par år men i vintras råkade jag också knäcka det i mothugget med en kilos gädda. Tror inte grafiten tyckte om minusgrader så bra. Köpte ett gäng wigglers gula efter det så man inte behöver bli utskrattad fler gånger.Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inläggja det låter som vi har tänkt lika.. har tagit några gäddor på dom men inget stort.. gjorde dock ett av ett aldeles för tunt Berkley Phazer (ruskigt skitspö) som käringen fick en gädda på så det gick av.. det pajjade i mothugget på en 1,5 kilos gädda haha.
kul o pilla dock
Inte roligt att ha första hugget för kvällen på ett bra gösställe och knäcka spöt när alla fiskare runt omkring hunnit samlas runt en.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 377 visningar