Ikea-påse som gäddsäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ikea-påse som gäddsäck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ikea-påse som gäddsäck?

Hur pass skonsamt för gäddan är det med en ikea-påse som gäddsäck vid vägning?
    Bör man skaffa en riktig gäddsäck eller funkar det med ikea-påse? Jag menar den ikea-påse som kostar 5 kr och brukar vara i blått eller gult.

Fukta den innan bara så funkar det bra. Jag har kört med det ett tag men köpte nu en riktig säck. Men det va nog bara för det är kul att handla. Plus att du kan "säcka" den där i innan fotografering.
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Rulken Visa inlägg
      Hur pass skonsamt för gäddan är det med en ikea-påse som gäddsäck vid vägning?
      Bör man skaffa en riktig gäddsäck eller funkar det med ikea-påse? Jag menar den ikea-påse som kostar 5 kr och brukar vara i blått eller gult.
      Jag å mina kompisar har använt Ikea kasse till vägning av Gäddor/gös i flera år funkar utmärkt . Påsen väger 180-220 gram blöt så vi drar alltid av 200 gram på vikten .Klart får man en 130 cm kan det va lite problem upp till 115 cm har funkat bra än så länge .
      Finns ingen anledning å Köpa en vågpåse för gädda den här hobbyn är dyr nog ändå. Bara kom i håg å blöt kassen sen kan du köra den i maskintvätt. Vet ja inte om man vågar göra med en dyr vågpåse .

/Fredrik

Kommentera

Tack för svaren! Helt klart blötes den innan användning!

Hur ligger det till med avkrokningsmatta då? Något man behöver?

Kommentera

Som sagt funkar en IKEA-kasse kanon. Vänd den gärna ut och in för att slippa hårda sömmar. Avkrokningsmatta behövs sällan om man inte fiskar från is eller från land. Gälgrepp och lång tång gör att man kan hålla gäddan mot kroppen och kroka av snabbt.Jag har alltid en matta med mig men använder den väldigt sällan. Men fiskar man mycket med levande bete och får djupa krokningar så kan den vara bra.

Kommentera

Å andra sidan kostar inte en riktig "sling" speciellt många hundralappar. Och en sådan är tillräckligt lång för att drömgäddan ska slippa ligga dubbelvikt. Dessutom är materialen i sådana mycket trevligare. Men vill ni snåla, så visst.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Håller med limnos. Problemet med IKEA-kassen är att såfort du verkligen får en gädda som är värd att väga så kommer du ha enorma problem med att få ner den i kassen. Börjar gäddan dessutom bråka i kassen är det dessutom stor risk att den kan hoppa ur. Sen känns det lite sådär när man har fångat en drömgädda och måste pressa ihop den till ett U tycker jag.

Jag använder mig av ett weigthsling XL vilket fungerat mkt bra. Fördelen med ett stort weigthsling är ju även att du kan snabbsumpa fiskar i den vid relingen om du t.ex. skall ta fram kameran eller nåt.

Kommentera

Självklart är en rejäl vågpåse bättre än en IKEA-kasse. Men en sån kasse är betydligt bättre än alternativet ingen kasse alls. Tyvärr är det ju lättare att lägga pengar på annat än vettiga avkrokningsprylar, viktigast av allt är ändå en rejäl långskaftad tång samt en kraftavbitare. Utan att ha med såna så borde man inte få fiska gädda.

Kommentera

IKEA-kasse funkar fint och har fördelen att den inte luktar lika illa som en "karpsäck"... Jag har båda och karpsäcken brukar åka fram då det ska tas mycket bilder, dvs då det kan vara bra att låta fisken vila i vattnet vid relingen en stund, eller då man är ensam och allt tar lite längre tid!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Självklart är en rejäl vågpåse bättre än en IKEA-kasse. Men en sån kasse är betydligt bättre än alternativet ingen kasse alls. Tyvärr är det ju lättare att lägga pengar på annat än vettiga avkrokningsprylar, viktigast av allt är ändå en rejäl långskaftad tång samt en kraftavbitare. Utan att ha med såna så borde man inte få fiska gädda.
                    Håller med till fullo KG.

Tänger är bland det viktigaste att ha med sig, så slipper man skriva "var tyvärr tvungen att avliva då kroken satt djupt".

Jag har inte haft någon gädda där kroken suttit för djupt för att kunna kroka av eller klippa kroken via gällocken.

Här tycker jag även att Grossister och handlare ska ta sig en funderare.
                    Skulle man kanske kunna sälja dessa tillbehör billigare, med mindre marginaler, för att även en ung fiskare ska ha råd???

Något för oss i SGK att trycka på kanske??
                    Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 959 visningar
                    0 gillar