Titanum eller Series One? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Titanum eller Series One?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Titanum eller Series One?

Har ett 7-fots Titianium SSGS sen innan, och är riktigt nöjd med det.
    Nu ska jag köpa ett 9-fots haspel.
    Tänkte först köpa ett Titanium till (7-28g:s varianten), men så fick jag syn på Series One spöna... Kostar ju någon hundring mer, men det kanske det kan vara värt?

Någon som har testat båda som kan ge lite synpunkter?
    Vad är det som skiljer dem åt?

(Det ska främst användas till havsöringsfiske i å och lite allround insjöfiske efter gädda, gös mm.)

Hej !

Har själv Titanium och två Barkley MVP som favoriter och tycker att series one påminner om MVP i uppförande. Mitt Titanium har jag nästan enbart till havsöringfiske, det kastar grymt långt med sin ganska toppiga action.

Däremot så är det inte så bra (tycker jag) när man skall kasta lite tyngre wobblers, även om det bara är några gram för mycket (har 8-32 gr Titanium och någongång använt det till Zalt, Bomber & Zam som ligger på 35-40 gr). Och normalt brukar det gå bra med spön som har halvaction även om det inte räcker till enligt spec. Och skall du använda det med levande betesfisk så blir det direkt dåligt, man snärtar nästan direkt av fisken.

Så kommer du att köra efter gädda med wobbler eller använda levande betesfisk så köp ett Series One upp till en 50-60 gr, skall du använda det till kustfiske efter HÖ - köp Titanium, själv fastnade jag för 10-fotaren på 8-32 gr.

Men som sagt, har du chansen att få testa spöna med drag, så gör det.

/D

Kommentera

Jag har ett serious one, 9', 7-28g (tror jag).

Detta är ett riktigt bra spö för den som fiskar abborre, jiggar gös, eller spinner havsöring men det är inget som jag skulle ta med mig ut på gäddfisketuren, tycker att spöet är alldeles för vekt för det.

Men om du ska fiska lite lättare grejer med detta spö så kan jag rekommendera det, det är ett kanonspö!

Kommentera

Har ett 10 fots SSGS 8-32 g och håller med danne_67 till fullo om det, och eftersom jag använder dett till både gädda och HÖ så blir det så att gäddkastande, samt mete får lida.. känns som om det spöt var fel val för mig.. tänk efter vad du fiskar efter. spöt är väldigt skönt att drilla fisken på, och kasta också för den delen. men jag skulle nog välja series one istället!

Kommentera

Re: Titanum eller Series One?

Originally posted by M.B
          Har ett 7-fots Titianium SSGS sen innan, och är riktigt nöjd med det.
          Nu ska jag köpa ett 9-fots haspel.
          Tänkte först köpa ett Titanium till (7-28g:s varianten), men så fick jag syn på Series One spöna... Kostar ju någon hundring mer, men det kanske det kan vara värt?

Någon som har testat båda som kan ge lite synpunkter?
          Vad är det som skiljer dem åt?

(Det ska främst användas till havsöringsfiske i å och lite allround insjöfiske efter gädda, gös mm.)
          Jag skulle helt klart satsa på Titanium eller skeletor en fiske maskin; ett mycket lätt spö med en skön klinga annars tycker jag att Ti är skönare att fiska med än Ser One
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag kör på series one 9' och jag ser ingen anledning till att ej använda det vid gäddfiske? Kör utan problem slut på normalgäddor (5-6 kg) och när jag drog min på 9 kg så va de inga problem där heller. Har aldrig använt grövre spön till gäddfiske. Så jag kan klart rekommendera S-O spöna! Ti serien har jag ej fiskat med, men hört att de ska vara väldigt lika S-O spöna så det är säkert bara en fråga om vad man själv tror är bäst..? lycka till, du kommer ej bli besviken vilket spö du än köper!

mvh/Jon
            - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Håller med om att det inte är några som helst problem att köra slut stora fiskar på spöet eller att stoppa en rusning etc.

Jag syftaded mera på att spöet inte lämpade sig så bra för dom tyngre betesvikterna.

Kommentera

Originally posted by MastaPike
                Håller med om att det inte är några som helst problem att köra slut stora fiskar på spöet eller att stoppa en rusning etc.

Jag syftaded mera på att spöet inte lämpade sig så bra för dom tyngre betesvikterna.
                aha! är helt med på dina noter nu:-) det kan jag hålla med om! dock kör ja bara yo-zouri å dyl så för mig går det prima. Men om man ska köra med störrre beten känns det att spöt blir lite väl ansträngt vid utkast. Så då är det bara att slänga fram Biceps spöt å sula iväg:-D

mvh/Jon
                - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

vill du ha en gädd-påk så köp ett adexa tempest ^^ du kan ju pumpa upp en ubåt med 12fotarn iaf!
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Tack för alla svar!

Precis som för Holm är det mest lättare beten som gäller, och fiskar jag med tyngre wobblers så är det mest vid trolling.
                    Kom på att det är nog är just den "toppiga aktionen" som jag gillar hos Ti, så det lutar nog åt att det blir ett sånt...
                    Fiskar med levande bete gör jag inte så ofta så jag prioriterar nog kastegenskaperna med vanliga beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 378 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13