Sväller trät vid skyddsbehandling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sväller trät vid skyddsbehandling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sväller trät vid skyddsbehandling

Jag tänkte skyddsbehandla några furuwobblers med en terpin&linolja-blandning.
    Kommer trät svälla efter behandlingen?
    Om så är fallet, kan jag kombinera med "vattenbehandling" med terpin och linoljan för att få den så jämn som jag slipat den?
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Du kan räkna med att ändträ reser sig en aning och den tidigare släta ytan känns skrovlig samt att själva kroppen sväller en aning. Slipa ner den skrovliga ytan och dränk in kroppen igen tills den är så mättad det går att få den. Linoljan skyddar mot att träet tar upp ytterligare vatten och förhindrar röta. Dränk in med olja och lägg den i en plastpåse ett dygn slipa och dränk in tills kroppen inte tar åt sig mer dvs träfibrena reser sig inte mera. I början kan du ta en blandning av ofärgat rötskydd, lacknafta och linolja. Mot slutet går du över till ren linolja. Låt torka ordentligt innan du målar och då duger inte en vattenbaserad färg eftersom den inte fäster så bra på linoljebehandlat trä.
    Träet ökar en aning i vikt av oljan eftersom den fyller ut luftceller inne i träet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ljohan, enligt min erfarenhet sväller inte trä nämnvärt av olja. minimal resning är lätt avputsad. Tror att det är olämpligt med den blandning du föreslår. Skulle hellre använda en härdande och relativt snabbtorkande olja som tiberex. Går att bygga upp en yta.Lätt att övermåla med alla färger efter något dygn. Använder dagligen olja och lack på trä....

Kommentera

När man putsat klart så är det bara in för ett nytt bad alltså och sedan upprepa processen tills man är nöjd?

Kommentera

Originally posted by ljohan
          När man putsat klart så är det bara in för ett nytt bad alltså och sedan upprepa processen tills man är nöjd?
          Så skulle jag göra, ja!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När jag gjorde wobblers så lät jag dom ligga 2 -3 dagar i terpentin-oljan. När dom hade sjunkit så tog jag upp dom så att dom fick torka några veckor innan jag målade dom. Det har aldrig spruckit nån wobbler för mig!
            !!!!!

Kommentera

Originally posted by Arnenym
              När jag gjorde wobblers så lät jag dom ligga 2 -3 dagar i terpentin-oljan. När dom hade sjunkit så tog jag upp dom så att dom fick torka några veckor innan jag målade dom. Det har aldrig spruckit nån wobbler för mig!
              Jag tvivlar inte på skyddet. Snarare att dom ska bli snygga efter man målat dom. Jämna och fina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
              14 svar
              1 957 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11