Fiskeset för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeset för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeset för nybörjare

Hej,

Jag har börjat fiska sedan 3 veckor tillbaka. Har fått låna spön av min kompis men vill ha något eget nu. Vi har 3 ställen vi brukar fiska på.
    Första stället är vid min sommarstuga i Karlskrona skärgård där vi hittils inte har fått något större än 1.5kg gäddor.
    Andra stället är en å som är lite strömt på sina delar. Här bottenmetar vi och har fått några braxar på 1.5kg.
    Tredje stället är med båt där vi fiskar gös. 2.5 kg är den största jag har fått.

Jag har en budget på 1500 kr där jag vill ha ett fiskeset som ska funka för dessa ställen jag fiskar på. Inte allt för långt spö heller då båten vi fiskar från är liten samt mycket natur vid ån där vi bottenmetar.

Jag är tacksam för alla svar och tips på bra utrustning.

Låter som ett hapselset med 8-fotspö 10-30 gram och rulle i storleken 2500 skulle kunna va nåt för dig. Shimano Seido är en rulle som kostar ca 1000kr och ett Shimano Forcemasterspö för 600kr gör det till ett toppenset. Blir det för mycket pengar så välj istället en Shimano Sonora för ca 650kr så du ju alltihop för under 1300kr.

Länkarna jag länkat till är rätt dyra, nomralt sett gäller de priser jag nämnt.

Mitt tips är annars att du går ner till en lokal fiskebutik och berättar vad du vill fiska efter och fiska med så kan de säkerligen ge dig bra råd om vad du ska ha för grejer.

Annars tycker jag du ska undvika Shimanos rullar runt 500kr typ Alivio och dom då jag har haft grym otur med dom. De känns sköna men är skit.
    http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
    24 svar
    2 379 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg lsjonsson