Gäddfiskeutrustning, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiskeutrustning, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiskeutrustning, hjälp!

Hej, jag har funderat på att köpa ett LOOP haspelspö 10' max 35g, är detta för klent för större gäddor? Nån som har erfarenhet av LOOPs haspelspön?

Jag vill samtidigt inte ha ett spö som är som en stock utan det ska vara känsla i det.

Och vad för rulle ska jag köpa? Märke? Modell? ska helst inte kosta mer än ca 1300kr

Har kollat lite på Shimanos modeller Super GT och Super Aero, vilken av dom två tror ni passar bäst?

Kan väl tilläggas att jag fiskar på ganska grunt vatten, max 4m djup, oftast 2-3m.

MVH Kristoffer

Ja du Loop gör la okej haspel spön men jag skulle tipsa om BERKLEY TITANIUM SERIES den e kanon och sen en Super X till så har du ett bra light gädd fiske kit glöm inte power pro de gör en stoooor skillnad!
    Fish hard Go PRO

Kommentera

jo o shimanos rullar är bäst enligt mmig.. du får ju även 5 års garanti på dom... själv föredrar jag RT Dyna Cable framför Powerpro
      Endast Fiske Är Gott Nog

Kommentera

Daiwa har ju kommit med nå nya rullar, Laguna tror jag dom heter. 5 års garanti på dom med, samt att dom har 7 rostfria kullager, är det nått att ha?

Sen undrar jag vilken PowerPro-lina som lämpar sig bäst för gäddfiske? 0.28 - 0.36 ?

Kommentera

Vilka beten fsikar du med? upp till 35g klarar nästan inte av ett enda av mina gädd beten. Möjligen mellan flytande zalt och 6" jake.

Kommentera

Det brukar inte bli så tunga beten pga att det är väldigt gräsigt och grunt där jag fiskar. Men det brukar bli flytade Rapala Magnum samt Super Shad. Även 35g Atom ibland, men absolut inge tyngre skeddrag.
            Brukar även fiska/trolla(släpa bakom båt med elmotor) med mört och flöte, då kanske ett 35g-spö är lite väl klent?

Kommentera

Hej!

Med dom Vobblers som du pratar om, samt att skicka ut betesfisk så låter det lite klent. Jag skulle satsa på något 10-11 fots spö med djup aktion (m a o, hela spöt bugar om man belastar det och inte bara toppen).

Titanium som nämns ovan är ett underbart spö, jag använder det till havsöringsfiske och mer långkastande spö har jag aldrig provat. Till lättspinn för gädda så fungerar det nog också bra, precis som Calle säger, men skall du använda 30-40 gr vobblers så kanske det inte är optimalt. Och skall du slänga iväg betesfisk så är det stor chans att du snärtar av den eftersom den har så toppig aktion.

Själv så tycker jag Barkleys MVP eller Serius One är bra. Men det finns många andra också.

Men det är mina erfarenheter och det bästa är väl om du kan få provkasta spöna innan du väljer.

/D

Kommentera

danne69 de du säger e rätt förutom att jag klarar att dänga ivägg 40 grams beten utan problem men efter de e de tungt och betesfisk går att slänga utt men man ska kasta som med multi svepa utt betet in snärta
                Fish hard Go PRO

Kommentera

Till att börja med, spöet räcker säkert till att enkelt trötta gäddor med vikter upp till minst 12 kg.

Själv fiskar jag också i grunda vatten med en del vegetation och då bara med plåtdrag eller spinnare. Vobbler ror jag drag med om jag inte har bråttom till eller från fiskeplatsen. Betena väger runt 40 men ett når upp mot 50 g. Mitt spö är avsett för beten upp till 35. Det räcker för att med god precision placera ett 40g bete där jag vill ha det.
                  Jag har en Ambassadeur rulle och kastar självfallet inte de tunga betena med handledssnärtar utan gör mera yviga svingar för att inte fresta på spöet för hårt.

Du behöver egentligen en lina med bara ca 10 kg dragstyrka men en flätlina med den styrkan är påtagligt tunn och det är inte säkert att linupplägget på en haspelrulle blir bra då.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kul, skrev fel på namnet, men rätt på lösenordet och fick inget felmeddelande utan blev istället registrerad som gäst :-)

Calle, du har kanske ett kraftigare titanium än jag. Mitt är till 32 gram och det viker sig (ok, går att kasta med, men inget bra) om jag använder en mellanzalt. Sen så går det att svepa iväg betesfisken, men man tappar mycket i längd och det är vanligare att man av misstag snärtar av betesfisken... I alla fall för mig :-)

Men som sagt... Bäst är att prova sig fram, gärna med ett par olika typer av drag.

Calle, vilket Titanium kör du med?

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 359 visningar
                    0 gillar