Material på spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Material på spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mitt första kolfiberspö hanterade jag på samma sätt som jag blivit van vid när jag fiskade med glasfiber. Allt gick väl till jag satte press på en 3kilos gädda. Den tvärdök och gjorde plockepinn av kolfiberspöet.

Glasfiber tål mera stryk än kolfiber men är tyngre och mindre spänstigt. Kolfiber är mera styvt men bryts lätt av i klena dimensioner och tunnväggigt material.
    Slutligen varför inte ta med de traditionstyngda machomaterialen hickory och greenhart? Det gav ju en viss stil till den klassiske laxfiskaren?

Och hela den ärofyllda eran av gedigna stålspön med trähandtag går ju inte att komma förbi om du vill ta upp utvecklingen av spinnspön.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Andersson1 skrev: "Tror inte du kan hitta ett starkare material."

Det får i sådana fall vara hybrider mellan kol- och glasfiber tror jag! Som du säger, så bygger man gärna F1 (och annat också, BMW's nya 6-serie har lättviktskaross med skärmar av kolfiber) till stor del med kolfiber, men det är väl knappast för att det håller bättre än stål i samma tjocklek? Mer är det väl för att få ner vikten några kilo. Låter underligt att ha det som bromsbelägg också. Måste vara ett jäkligt värmebeständigt material! =)

BeBest skrev: "Slutligen varför inte ta med de traditionstyngda machomaterialen hickory och greenhart? Det gav ju en viss stil till den klassiske laxfiskaren?

Och hela den ärofyllda eran av gedigna stålspön med trähandtag går ju inte att komma förbi om du vill ta upp utvecklingen av spinnspön."

Där har du en stor poäng! Stålspöna tycker jag är för jäkla kult. Ser framför mig en snubbe i medelåldern som står på ett skär någonstans på västkusten.
      Hickory och greenhart är också häftiga material ur kulturell synpunkt, men inget jag vet mycket om tyvärr. Får surfa runt lite =)
      Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Jag saknar kommentarer om splitcane...
        ... everything else is baitfish.

Kommentera

Kol(fiber) blir under högt tryck och höga temperaturer diamant, som är rent kol, med annan intern struktur än vanligt kol. På sammasätt blir alla diamanter under dettrycket och temperturen som råder på jordytan till kol, men det tar sin tid lyckligtvis.

Och kol har väldigt goda egenskaper att leda värma och tåla värme, därav dess användning i bromsar.

Förövrigt består ju spön till stor del av epoxy och knappast bara kolfiber eller andra fibrer, då skulle de inte ha någon vidare styrsel.
          sigpic

Kommentera

Originally posted by BeBest
            Mitt första kolfiberspö hanterade jag på samma sätt som jag blivit van vid när jag fiskade med glasfiber. Allt gick väl till jag satte press på en 3kilos gädda. Den tvärdök och gjorde plockepinn av kolfiberspöet.

Glasfiber tål mera stryk än kolfiber men är tyngre och mindre spänstigt. Kolfiber är mera styvt men bryts lätt av i klena dimensioner och tunnväggigt material.
            Slutligen varför inte ta med de traditionstyngda machomaterialen hickory och greenhart? Det gav ju en viss stil till den klassiske laxfiskaren?

Och hela den ärofyllda eran av gedigna stålspön med trähandtag går ju inte att komma förbi om du vill ta upp utvecklingen av spinnspön.
            ha ha! det var just vad jag använde när jag för första gången testade mina jarkbaits, ett stålspö. det var som att kasta hantlar med en grindstolpe. det var kompisens svärfarsas gamla "båtspö" i stål.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Det där med kolfiber i karossen på bilar är ju inte ovanligt, kan man ju köpa till vilken bil som hels nästan. Men deformationszoner borde ju bara bli småflis om man krocka ifall dom skulle göras i kolfiber? Brukar inte buren och stommen i bilar där man vill minska vikten vara gjord av aluminium? Så kolfiber används väll snarare i delar som inte belastas så mycket. Det är bara vad jag tror, men jag kan ju ha fel, eftersom jag inte ens är intresserad av F1, men jag tycker det låter konstigt med bur mm gjord av kolfiber.

Det brukar väll vara keramiska bromsar i F1 och många andra högprestanda bilar.

Kommentera

Vi talar ofta om kolfiber men menar ett kompositmaterial där t.ex kolfiber ingår som armering.
                Det finns andra ännu mera styva fibrer, boron t.ex. Genom att skapa armeringsvävar med olika inblandning av olika fibrer kan man bygga armeringar som både tål vibrationer, kan ta upp stötar eller vara oerhört vridstyva. Det färdiga resultatet beror i sin tur på vilket plastmaterial man sedan lägger på armeringen.

Kommentera

Kan inte någon berätta om boron.
                  BJ@

Kommentera

Boron dök upp som fiber i kastspön i mitten av 80talet.

Bl.a ABU hade några modeller med den fibern i. Fibern är så styv att det inte gick att linda den runt mandrillen utan man fick lägga några trådar längs den och linda fast dem med mindre styv kolfiber.
                    Vad den består av rent kemiskt vet jag inte men det låter som om bor ingår.

ABU har ju experimenterat med kolfiber med nickelplätering också. De mera konservativt traditionella tillverkarna har enbart hållit sig till kol och glasfiber i olika densiter.

Kommentera

Man tackar.
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar