Be Best, mycket bra skrivet om dina erfarenheter med cirkelkroken. Kul.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Två frågor
Collapse
X
-
Testa gärna! En Wide Gape som Kamasan B983 är lätt att böja ihop. Men en sk maggot krok kan kanske också gå. Det beror på hur mjukt stålet är.Ursprungligen postat av GardsiöDet här med cirkelkroken ska jag testa. Bäckmetar ganska mycket då det är min favoritmetod näst efter spinnfiske med haspel och företrädesvis 8-12 g Droppen.
Fast egentligen är det på gränsen till oförskämt att säga testa. Testet är ju redan gjort, bara att följa exemplet alltså.
Jag har varit rejält fiskesugen sedan september och nu blev det värre!
Jonas Gardsiö, Idre.
Ska upp till Idre någon gång innan midsommar för att se hur det står till med åarna. Var fruktansvärt lågt vatten i början på augusti förra sommaren. Brydde mig inte ens om att försöka fiska. Hur är snötillgången nu?Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Snötillgång
Ganska bra med snö nu måste jag säga. Det var lite trögt i början, (nov-dec) med snöfallen men det var vitt i alla fall. Nu har det kommit en hel del på den här sidan nyåret så det ser bra ut.
Det går utmärkt att följa snödjup på www.smhi.se
Vattenstånd under sommaren brukar jag notera på min hemsida.
Kommentera
-
Fin beskrivning BeBest!
Blir att pröva snart, öringarna i bäcken hemma i Jönköping börjar nappa snart!
När jag var mindre körde jag alltid med mask, men senare blev det spinnare och nu mest fluga. Men mask är ändå något speciellt, man gräver, sätter på och följer linan i strömmen.. underbart
det enda tips jag kan ge dig som inte står här är just det att se till att masken flyter med strömmen så naturligt som möjligt och så länge som möjligt. så att masken presenteras på fiskenn ståndplatser utefter strömmarna.
Jag brukar ofta slänga ut masken så långt jag kan uppströms och låta den följa strömmen så långt ner det går.. och ibland kan jag åla sakta någon meter nerströms med spöt i handen för att täcka en större yta.
ofta har dock fisken redan tagit masken innan linan sträcks ut.
Detta har givit mig helt klart mest fisk under de år jag fiskat bäcköring.
passa dig bara.. fisket är otroligt beroendeframkallande.
jag har alltid använt toppknutet 3 meters spö och endast en enkelkrok, det enda kruxet är att det ofta är svårt att kroka loss dom om du vill köra C&R.. såtillvida du inte använder cirkelkrok som bebest snackar om.
skitfiske!!
Kommentera
-
Jag fiskar bäcköring med en liten ul-haspelrulle och ett 5,6 fot ul-spö med 0.1 mm flätlina,agnad med krok och mask.Låter mask flyta med så långt som möjligt och sen vevar jag saakta in,får alltid fisken när jag vevar mask hemåt.Jag undrar hur cirkel kroken funkar när krok och mask vevas å är spänd hela tiden?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
-
av ToolazyTja.
har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan
jag fick även med 2 flugspö...5 Foton-
2025-07-12, 09:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||