Hjälp med kastspö till nybörjare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kastspö till nybörjare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med kastspö till nybörjare...

Jag vill ha ett hyfsat flexibelt kastspö men kasta efter aborre eller kanske gädda i Roslagen är nått som jag vill kunna om dom två är svåra att kombinera så är aborre viktigast.

Är fladen ett bra märke och är en kastvikt på 10-40 g bra?

Ursprungligen postat av redrobjem Visa inlägg
    Jag vill ha ett hyfsat flexibelt kastspö men kasta efter aborre eller kanske gädda i Roslagen är nått som jag vill kunna om dom två är svåra att kombinera så är aborre viktigast.

Är fladen ett bra märke och är en kastvikt på 10-40 g bra?
    Fladen är bra nybörjar grejer, sen har dom vettiga priser, kastvikten låter också bra!

Kommentera

Hur vet man villken längd man bör ha den jag kollade på var 180cm

Kommentera

180cm låter spontant lite kort tycker jag, om det inte är väldigt lätt utrustning (och 10-40g är inte väldigt lätt).
        Kör man mycket från båt är 7-8' (210-240cm) ganska lagom och hanterbart, från land kan man ha lite längre utan att det stör.
        Ska du huvudsakligen köra abborre skulle jag nog välja lite lättare prylar, 5-15g eller 5-25g.
        Helt OK utrustning att plocka lite gädda på också, dock bör man (för gäddans skull) inte välja lättare utrustning än så (mest allround är nog 5-25g eller 10-30g).
        Ungefär vilken budget har du tänkt dig?
        Underlättar om du vill ha konkreta tips
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag har ännu inte satt någon budget ännu men jag vill ha bra grejjer men inte överdriva då jag ännu inte vet hur mycket jag
          Kommer kasta. Men vad behöver man lägga ut för att få prisvärda bra grejjer?

Kommentera

Tycker inte du ska köpa Fladen.. Innan jag köpte riktiga grejer så körde jag med fladen spön + rullar.. Ingen av fladens fiskeset har hållit mer än 2-3månader för mig.. Gå in till en riktig fiskebutik istället.. Och be dom att sätta ihop ett nybörjar set till dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
              Tycker inte du ska köpa Fladen.. Innan jag köpte riktiga grejer så körde jag med fladen spön + rullar.. Ingen av fladens fiskeset har hållit mer än 2-3månader för mig.. Gå in till en riktig fiskebutik istället.. Och be dom att sätta ihop ett nybörjar set till dig.
              Ok tack för tipset jag gör nog så.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                Kunde inte sagt det bättre själv.
                Har haft Fladen spö tidigare med vikt 10-40 och om jag jämför det med mitt nuvarande ForceMaster med samma vikt så är det som natt och dag.
                FLaden spöt är ENORMT svampigt jämfört med Shimanos. Lägg hellre lite mer pengar nu än att inse efter att du köpt ett Fladen att det inte var något att ha.

Kommentera

Vad kan ett Shimanos gå på då?

Kommentera

Gå till en fiskebutik och kolla.. Tror inte du får "bra" grejer under 1000lappen..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11