Bra nybörjarspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra nybörjarspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ah vet inte vad de är ja kört me innan om de är frambromsad elle bak, som ja läst skulle ja nog föredra frambromsad, men antar att man lär sig vilket man nu väljer. Blir att dra te sportfiske, regal och beoutdoor så får ja se va de blir. Skriver efter helgen va de blev o förhoppningsvis ska vi te stendörren på söndag om vädret håller sig, då blir de att testköra spöt med
    One must be a work of art or wear a work of art!

Kommentera

Själv hade jag nog tittat mest på Regals set och då valt 9 fots spöet. Blir några hundringar dyrare än Sportfiskes då det inte ingår någon lina osv, men personligen trivs jag bättre med en lite mindre rulle och längre spö. Ett längre spö innebär att du kastar betydligt längre än med ett kortare, bl a.

BeOutdoors set är jag mer skeptisk till då jag aldrig hört talas om märket innan, däremot är ju Berkeley och ABU välkända märken.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Men skiljer de sig mycket på 8fot o 9 fot? Jag fiskar mest från båt, och kan de inte bli lite jobbigt med ett 9fots från båt? Sportfiske har ju även de setet ja visade fast med 9fots spöet, fast de kanske är rullen du menade att du hade kört från regal?
        Ne kände inte heller igen märket på beoutdoors set, därav ja tänkte höra om någon visste nåt om det. Kanske kan de va deras egna märke? Men som du säger bättre ta märken som är mer kända.

Kommentera

hej det var mitt nybörjar spö det funkar perfekt till aboore, gädda och regnbåge dragit upp fiskar på 2 kg med det spöt annars har jag ett annat rekord
          lycka till

Kommentera

8" eller 9" spelar egentligen inte så stor roll i mitt tycke. Självkalart är ett kortare spö lättare att handskas med i en båt medans ett längre ger lite mer längd när du fiskar från land. Men skall du stå mest och kasta i båt skulle jag nog rekommendera 8" men ett 9" funkar även det. Men det bästa är att känna på de olika längderna när du är inne i butiken för att få en bättre uppfattning om längden på dom.
            Kör själv med 9" och fiskar både från båt och land utan några problem.
            Kolla även på fram resp bak bromsad rulle och om du gillar frambroms bättre så kan du ju alltid fråga på sportfiske om det inte går att ordna en sådan istället.

Kommentera

frambromsad är bättre, mer lättservad, mjukare, mer exakt
              bakbromsad är bekvämare att ställa in när fisken rusar

Kommentera

Ah de blir nog ett 8 iaf, är så jäkla kort jag själv, så vill inte ha för långt spö haha, ne men ska känna på de olika längderna i butiken o se vilket ja tkr bäst om. Javisst, är de en bakbromsad rulle i setet o ja vill ha frambromsad, kan de nog fixa fram en rulle i samma prisklass som är frambromsad ist, de tkr jag iaf de borde kunna fixa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 359 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13