Minn kota 30 batteri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota 30 batteri??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota 30 batteri??

Hejsan, Har just köpt en Minn Kota 30. Å nu undrar jag om det är nån som har en sådan och kan rekommendera nåt batteri. Har funderat på att köpa ett Optima batteri, men undrar samtidigt om det är lönt. Man kanske klarar sig med ett vanligt Bilbatteri. Vad tror ni???

Tacksam för svar......
    Senast ändrad av Metar´n; 2004-06-29, 10:00.

Vanligt bilbatteri är inte så bra att använda... det tål inte djupa urladdningar så bra iaf, och ett riktigt marinbatteri är ofta tippsäkert, dvs det läcker inte batterisyra så lätt om det välter. Jag kör för tillfället på ett marinbatteri från Biltema som kostade 550 kr, och som har fungerat bra i två somrar (även vår o höst).

Jag körde från början med ett 75 A marinbatteri (har glömt märket) som kostade 1100 kr, och har inte märkt ngn skillnad mellan Biltema och märkesbatteriet. Jag tycker att du ska köpa ett marinbatteri, hellre Biltemas marin än ett dyrt Bilbatteri.

Batteriet brukar räcka för att driva motorn i ca 4-6 timmar, beroende på temperaturen. Jag har en Minn Kota 30.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ett fritidsbatterid duger gott och väl ... Själv använder jag 2 st 75Ah.
      The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
      Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
      Klickbara länkar följer nedan
      Nattplockad mask
      Gädda äter Sissy
      Abborre vs mask
      Abborre vs mört
      Måånga gäddor samlade vid betet
      Gädda äter gädda
      Spännande fiskemetod efter gädda
      FS SPARADE TRÅD
      Laxhugg!

Kommentera

Köp ett billigt batteri. Det får väl antagligen stå oanvänt hela vintern. Och om du inte använder batteriet regelbundet så blir det förstört inom några åt. Jag köpte ett 75 A fritidsbatteri på micro och det har funkat i tre säsonger. Skillnaden på bil och marin/fritidsbatterier är att fritids och marin batterier tål djupare urladdningar och att vinterförvaras bättre.
        !!!!!

Kommentera

Tack för alla svar...köper nog ett Marinbatteri.
          Om ni har nå andra tips som ä bra om Elmotorer, så få ni gärna delge mig det.

Hare bra....

Kommentera

Ett tips för underhållsladdning är att skaffa en CTech-laddare, finns bl a på Clas Ohlson för en överkomlig peng. Stor som en mobiltelefon av något äldre snitt och känner av och stödladdar utan att man behöver bry sig, typ. Även en ypperlig laddare att ha med sig på resor etc då den inte tar nån plats... Denna finns i två modeller nu har jag sett.

Kommentera

Angående vinterförvaring ....
              Ett batteri skall underhållsladdas för att inte tappa sin kapacitet och du kan också urladda det med jämna mellanrrum ... koppla en lampa till den, få lite ljus i vintermörkret ,-)
              The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
              Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
              Klickbara länkar följer nedan
              Nattplockad mask
              Gädda äter Sissy
              Abborre vs mask
              Abborre vs mört
              Måånga gäddor samlade vid betet
              Gädda äter gädda
              Spännande fiskemetod efter gädda
              FS SPARADE TRÅD
              Laxhugg!

Kommentera

Till skillnad mot NiCd o NiMh så ska blybatterier helst inte laddas ur djupt. För att må allra bäst så ska de vara fulladdade o laddas upp så snart möjlighet ges. Vid för låg cellspänning så sulfaterar cellplattorna o batteriet slits. Laddar man ur det till totalt tomt o låter det stå ett tag så kan man kallt räkna med att skrota ett blybatteri. En intilligent laddare som tar upp det till rätt nivå o sedan automatiskt går över till underhållsladdning är klart bäst. Då får man full laddning utan att riskera överladdning varje gång.

Till elmotor skulla jag satsa på biltemas eller varför inte OK's (varje år de sista åren så har dom haft medlemserbjudande på just fritidsbatterier till bra pris) tror iofs det är samma tillverkare. Har man praktisk möjlighet så satsa på att ha 2st 70-75Ah batterier oavsett om man inte tömmer ett. Livslängden ökar vid inte allt för djupa cykler. Fick man bara ha grejorna ifred så kunde man låte en fet solpanel sköta uppladdningen mellan turerna. En fin sommardag så kan en 5-6' kr panel fylla på med ända upp till 50Ah i batterierna.

Mikael

Kommentera

Köp 2-3st billigare batterier istället för 1 bra om du inte har råd med flera av den dyrare sorten.

1 batteri urladdas tråkigt nog alldeles för fort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 407 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57