Lip grip inte så bra... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip grip inte så bra...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

gälgrepp är bara till för folk som vill leka macho! du såg ju hur det gick för dej sist jerka!blödde som en gris!
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ett problem med håv är väl(har hänt mig i alla fall..) att gäddan med wobbler trasslar in sig så jävligt att man får hålla på och trassla ur gäddan en kvart, verkar inget vidare tycker jag...

Kommentera

Fegisar?

Gällgrepp är helt klart det bästa, om man andå skall krokar av i vattnet är det väl bara att ta tag i tafsen, wobblern och kroka av eller? Ett tips, plocka bort lite krokar då om det är så många så ni inte "vågar" ta i gäddorna med händerna.(Gällgreppet)
        Allt blir så mkt. mindre kompilcerat.

//Markus
        sigpic

Kommentera

Nu skulle jag vilja säga att Jag sköter mitt och NI sköter erat ! Tycker att det blir så mycket "dueller" om vilket som är "bäst" i sånna här diskussioner... :/ Så sköt er själva o skit i andra...
          _-*2008 here it goes*-_

Kommentera

Liten tanke bara.. Vad är det som säger att gälgreppet är så mkt skonsammare mot gäddan än lip-grip? Jag menar man tar ju tag i gäddans underkäke även vid gälgreppet? Och det är lika enkelt att stödja gäddan under buken även då man använder lip-grip..

Kommentera

Re: Fegisar?

Originally posted by specimen.of
              Gällgrepp är helt klart det bästa, om man andå skall krokar av i vattnet är det väl bara att ta tag i tafsen, wobblern och kroka av eller? Ett tips, plocka bort lite krokar då om det är så många så ni inte "vågar" ta i gäddorna med händerna.(Gällgreppet)
              Allt blir så mkt. mindre kompilcerat.

//Markus
              Jag förstår precis hur du menar Markus och har heller inga invändningar. Men när jag läste om ”gällgreppet” gick mina associationsbanor ut i vida svängar långt bort från ämnet!

I min barndom förekom det att bönderna födde upp sina egna grisar ända från deras tillblivelse. Men hankultingarna måste åtgärdas medan man rådde på dem. De mycket späda hangrisarna skulle alltså gällas. En gällare tillkallades för att utföra denna operation.
              Griskultingen stoppades med huvet före ner i ett stövelskaft. Skaftet med innehåll placerades mellan den sittande gällarens knän. Han klämde åt så stöveln stod stadigt, ”gällgreppet”, och kastrerade, ”gällade,” sedan kultingen kvick och behändigt utan medkänsla eller bedövning. Vissa fall bedövades dock gällaren med en kask per task.

Tillbaka till ämnet nu!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Inget sätt är det bästa sättet...

Det finns inget bästa sätt att landa en gädda.

Huggkrok - verkligen inte bra, man riskerar att kroka fel och köra in den i gälarna på gäddan och sen hur man än beter sig så blir det ett större hål i gäddan, även om man krokar den bra.

Lip grip - Bra för fiskaren, halv bra för gäddan. (enligt mig det näst bästa alternativet. Jag använder oftast bara lipgrip på mindre gäddor. Annars kör jag alltid gälgreppet.

Håv - Värdelöst (tycker jag), man skadar gäddans skyddande hinna, trasslar in krokar och linor osv.

Nackgrepp - bra på mindre gäddor, nackdelen är att man lätt skadar gälarna har jag märkt.

Gälgreppet - Absolut det bästa (enligt mig), när du få in vanan är det i stort sätt omöjligt att skada gäddan, eller dig själv. Det finns ingen härligare känsla än att ta en stor gädda i gälgreppet!!!

Kommentera

Tycker nog inte huggkrok är så dåligt iallafall, fast jag hade gärna sett en huggkrok med inbyggd våg och fjädrande samt rörlig i sidled precis som en bra lip-grip (finns bra och dåliga lip-grippar).
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 362 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13