nytt flugfiskeset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nytt flugfiskeset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nytt flugfiskeset

Hejsan allihopa ,
    Jag är 14 år och har spinn-fiskat sen jag var 8. Jag provade på flugfiske i ett put and take vatten och det var verkligen skitkul. Jag tänkte köpa ett flugfiskeset , helst klass 5/6 och det kan kosta upp till 1200 kr. Jag har tittat lite på olika set , men jag vet inte vilka som är bra.

har ni några andra bra förslag ?

mvh/jonas

Hej! Definitivt Bäcksländan XPC 5/6. Det är snäppet bättre än de andra du länkade till. Men köp det inte hos Olssons. De har sviniga frakt kostnader. Här är XPC kitet billigare. http://www.sporting.se/item.php?pid=6517 Men tänk på att du får köpa till 20 pund backing lina, ca 50 yards = 45 m ska på rullen också. Och nylon flug tafs med 0.18 spets bör du skaffa några stycken också. Varken tafs eller backing ingår i setet.

En 25 eller 100m spole 0.18 kan vara bra att ha när du behöver laga tafs spetsen. Det gör du bäst med kirurg knuten när du ska skarva ihop nylon. Köp en så kallad nagel klippare av mindre modell på apoteket. Kostar ca 25 - 30 kr där. Den är bra att knipsa av nylon med.

Ett bra grund flug sortiment hittar du här: http://www.flugor.se/ Kolla in den fyllda asken Regnbågen.

Tips. Kolla med din lokala fiske klubb om de har kast kurser? Det är det bästa sättet att snabbt lära sig kasta på rätt sätt. Finns det ingen klubb som kan hjälpa dig med detta? Hör dig för här om instruktör: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/

Lycka till! Och har du fler frågor? Så hör bara av dig.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 23:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack så jätte mycket för ditt svar Jock Scott
      Jag ska få setet i julklapp. Jag har även köpt backing-lina och att par flugor.

mvh/Jonas

Kommentera

Trevligt! ( Glöm nu inte att skaffa några nylon flug tafsar med 0.18 spets också ).

Och välkommen i flugfiske träsket.

Varsågod. Och hör gärna av dig på flugfiske sektionen om du undrar över något? Det finns alltid folk där som kan hjälpa dig till rätta.

Kommentera

Bäcksländan är definitivt ett prisvärt spö/set, till skillnad mot mycket annat annat i flugfiske väg, där man ofta har påslag som fan snuddar mot rena lurendrejeriet.., 1000% i påslag är inte ovanligt på en märkesprodukt..

Obs! Det är inte Fredrik som skriver..

Kommentera

Jepp! Bäcksländan kitet, är ett bra sätt att börja sitt flug fiskande på. Mer än ca. 1500:- ska inte start spö, rulle, lina etc. kitet behöva kosta. Det går ju åt en del ytterligare slantar på flugor, sjunk lina med backing + extra spole till rullen alternativt en extra rulle, nödvändiga små prylar, väst och ev. vadar utrustning också. Så man bör inte rusa iväg med kostnaden för det första spöt etc. i början. Jag vet om flugfiskare som fiskat i flera år. Och fortfarande då och då vädrar sitt gamla Bäcksländan. Egentligen, så är det inte värt för någon att uppgradera till ett spö som kostar mer än max 2500:-.

Sedan betalar man mer och mer för "skryt månen" än faktiska förbättringar. Det finns många justa flug rullar runt 1000:- - 1500:- klassen som duger alldeles utmärkt. Linan, kan man lägga ned några 100:- lappar på. Men annars är Dan Tackel, 2:a sorterings linorna helt o.k. för 125:-
            De är i klass med de flesta 400:- linor som andra tillverkare erbjuder.

Åt andra hållet. Så bör man inte gå under 1000:- lappen för sin första spö, rulle, lina utrustning.

Det erbjuds div. 600:- - 800:- kit ( full pris alltså ) som inte är speciellt roliga att börja sin karriär med. Dessa kan t.om. göra att du tröttnar på allt vad flugfiske heter ganska fort.

Om man inte kan lägga ca 1000:- på sitt första, start kit? Då är det bättre att kika på vad begagnat marknaden har att erbjuda?

Den sista utposten vad det gäller nya, billiga men vettiga start kit. Så är det Bäcksländan och Pool 12 som gäller.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-28, 12:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 359 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13