Tafsen Gick sönder! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsen Gick sönder!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Bluetooth
    Jag kör aldrig med tafsar, det är överskattat. Ingen gädda kan bita av en tjock nylonlina. Tafsar och sånt är bara sånt de säljer för att tjäna pengar. Inget man behöver.
    Jag var av din uppfattning fram till den första 070 tafsen revs av. Dessutom av en liten gädda. Små gäddor har så vassa tänder att dom river även rätt tjock nylon med lite otur. Ingen gädda biter av nylon..men däremot så kan den rivas av som om du gnider nylonet mot en såg.
    Så för min del får nylonet som tafsmaterial stanna borta numera utom som lite extra säkring vid t.ex gös-trolling med små beten där en ståltafs kan hämma gången på betet lite.

Kommentera

Ingen tafs???? Det är mer en självklarhet att man då förlorar fler beten än vad man får behålla. Använder 0,43 mm vid laxfisket och det är sällan någon gädda är så snäll att den besparar mig betet, oavsett storlek på gäddan. Garnityret är det samma, om inte värre på de mindre. 0,43 mm går som en sytråd i 90% av fallen när den är krokad inne i käften.
      Minst 30IBs witre, gärna 40 IBs. Det är ni själva som gråter när 10+ gäddan likt en sytråd bräner linan. Om inte gäddan kan se skillnad på er "atrapp" varför skule den då bry sig en en "sketen" tafs? Enda fördelen med tunn eller ingen tafs är presentationen av betet. Ju tunnare desto naturligare. Men vem har påstått att naturlig presentation är bättre än en fisk som presenteras onaturligt och ser sjuk/skadad ut? Vid spinnfiske påverkas gången så minimalt att det inte märks. Gäddan gör det definitivt inte.
      Senast ändrad av Danne; 2004-07-22, 15:47.

Kommentera

Har haft samma upplevelser som dig Glid, när man var liten å dum.. Nu gör jag alla mina tafsar sj.. Man får rätt längd och man vet att dom funkar..!! Men en 0.43mm nylon lina hindrar ju mycket mer än om man använder en knytbar tafs till ex.. Angående det där men att beterna måste gå naturligt så förstår jag inte hur vi kan f så mycket på jerk, för det är väll iaf inte en naturlig rörelse dom flesta jerkbeterna....
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Färdiga tafsar suger oftast fett!! Gör man egna så får man hålla sig själv ansvarig om tafsen skulle brista. I.o.f så kan man ju alltid skylla på dåligt tafsmaterial, det gör jag om en värmning råkar brista.....
          Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Att inte använda ståltafs till gäddfiske är ren okunskap! Det hela betyder ju inte att gäddan måste svälja hela betet så att tänderna kommer åt linan. Linan kan komma åt tänderna tex när gäddan hoppar och vänder i luften.

Jag vill höra eran bortförklaring den gången ni tappar en drömgädda över 10 kg pga att ni inte använde tafs!

Kommentera

själv kör jag numera med quicksilver eller proleader som jag skarvar direkt på huvudlinan med en dubbel grinner "uni to uni knot" sen ett beteslås i ändan...
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag kör inte med Pro Leader längre. Den klarar av några gäddor sen får man byta.

Kommentera

Jag vet inte om jag gör något galet? har lyckats med att knäcka två st berkley cross lock i sommar, som tur är har det inte varit när jag fått hugg för då verkar dom vara riktigt starka.

Men dom har en tendens efter många byten av beten att gå av, just i svängen där det böjs när man öppnar och stänger beteslåset för att byta bete.

Någon mer som upplevt det?

Annars är jag riktigt nöjd med berkleys beteslås!

Kommentera

mike: tror d va nån som skrev samma i en annan tråd!

Kommentera

mm mike där har du nackdelen coastlock håller bättre i längden.
                      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 377 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson