Problem med Rapala Twitchin Rap & X-Rap Subwalk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Rapala Twitchin Rap & X-Rap Subwalk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Rapala Twitchin Rap & X-Rap Subwalk

    Hejsan allihopa, MrRapala91 här som skriver.
    Fy tusan vad jag längtar till fiskesäsongen. Men det är bra att jag har ännu en hobby som är perfekt under denna tid av året (astrofotografering).

    Iallafall, jag behöver lite hjälp av några som har använt eller använder Rapala's Twitchin Rap och X-Rap Subwalk.
    Problemet med dessa drag är att när jag rycker hem dragen så händer det ibland att linan fastnar på dragets krok. Och då förstörs själva gången. Detta händer när själva draget så stilla i ungefär en halv sekund. Storleken på dragen är 7 och 9cm. Jag använder mig av ett vanligt haspel set av Shimano, varken litet eller stort. Medel kan man säga. Jag använder mig av flätlina och av en lekande tafs (4-5cm lång)

    Jag vet att man ska helst använda långa tafsar när man fiskar efter gädda. Anledningen till att jag inte har använt sådana tafsar är för att jag också använder mig av andra Rapala wobblers som t.ex Rapala DT series, Skitter Pop, Husky Jerk m.m. Skitter Pop är ju en popper och om jag använder mig av en långtafs så (tror) jag att den inte kommer flyta på ytan som den ska göra. Och när det gäller vanliga wobblers så har jag hört att den livliga gången i dragen inte blir nå bra.

    Jag fiskar också efter gös, abborre och regnbåge. Vad jag har hört så kan abborre och regnbåge blir skrämda om man använder långa tafsar. Är det sant eller bullshit?

    Jag behöver jättegärna tips. Dessa ytgående drag har lockat mig rejält. Har än så länge lyckat fånga en eller två gäddor på Twichin Rap. Det är härligt när man ser det stora guldiga skimrandet hugga ^^

    Mvh, MrRapala91 (David)

  • #2
    du behöver längre tafs, helst stelare också . på lipless wobbler äre oftast du som gör gången, men när du fiskar med vanlig wobbler så får du väl byta tafs.

    du behöver inte ha några jätte dimensioner eftersom du kör så lätt.

    Kommentera


    • #3
      Jag, som är en bekväm latmask, brukar sätta ett beteslås mellan huvudlina och tafs. På så vis kan man enkelt ha olika tafsar till olika beten

      Kommentera


      • #4
        Bra tips från båda föregående talarna, skulle också rekommendera längre tafs och möjligen en stelare.

        Sen så är tipset med beteslås i huvudlinan ett bra sätt om du vill ha olika tafsar för olika beten!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 500 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
        24 svar
        3 834 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uffe62
        av uffe62
         
        Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
        39 svar
        5 666 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg OGRudan
        av OGRudan
         
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
        468 svar
        107 669 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Julle68
        av Julle68
         
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 558 svar
        230 278 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg Kolnej
        av Kolnej
         
        Arbetar...
        X