Hur skydda torrdräkten från fiskekrokar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur skydda torrdräkten från fiskekrokar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur skydda torrdräkten från fiskekrokar?

    Eftersom jag börjat fiska från kajak så har jag funderat på om inte en torrdräkt vore rätt plagg för mig. Vore skönt att kunna känna sig lite tryggare vid plurrning och dessutom skulle jag våga mig ut tidigare på säsongen. Att paddla i torrdräkt verkar ju vara populärt och de finns flera trådar på fiskesnack.com om att fiska i torrdräkt, så jag känner mig rätt säker på att det är ett bra val.

    Men...

    En torrdräkt funkar ju dåligt om det är hål i den. Eftersom jag har satt fiskekrokar ett flertal gånger i mina vanliga fiskebyxor (fritids- och regnbyxor) så funderar jag på hur ni gör för att skydda er torrdräkt vid fiske?

    Har googlat på både svenska och engelska om det här men hittar inget vettigt. Kan man till exempel dra på sig ett lager över torrdräkten?
    Senast ändrad av Henrik-W; 2017-04-05, 12:17.

  • #2
    Ursuit har en torrdräkt som ska bäras under skalplagg:

    https://www.ursuit.com/en/mps

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Ursuit har en torrdräkt som ska bäras under skalplagg:

      https://www.ursuit.com/en/mps
      Ja jag har kollat på den och fattar inte riktigt vad som skiljer den från en vanlig enkel torrdräkt, vad är det som gör att den här är speciellt lämplig att bära under skalplagg? Är det bara att den är tunnare?

      Kommentera


      • #4
        Det undrar jag också, gissar att den inte håller en flytande som de tjockare dräkterna gör utan måste kompletteras med räddningsväst eller flytoverall.

        Kommentera


        • #5
          Bästa svaret till din fråga som jag kommer på är väl egentligen bara att man får vara försiktig med alla vassa saker. Försök låta bli att stressa och slänga runt med krokar så dom sätter sig i torrdräkt (eller kroppsdelar).
          Avkrokning av fisk är ju ofta ett riskmoment när fisken sprattlar omkring. Själv tar jag sällan upp fisken i kajaken. Jag använder lip-grip (med säkerhetslina) eller gällås och ibland håv och krokar sedan alltid av större fisk i vattnet. Sen när alla krokar och spö är undanstuvade i lugn o ro kan jag lyfta in fisken som fått vara kvar i vattnet för foto innan C&R. Ska fisken tas med hem avlivar jag fisken i vattnet med priest eller nackstick innan jag lyfter in den i kajaken.
          På detta vis undviker jag skador på fisken och slipper kroka loss mig själv eller torrdräkten.
          Skulle nu olyckan trots allt vara framme är ett litet stickhål i torrdräkten ingen katastof och är lätt att laga. Skulle man plurra innan man gjort lagning så skyddar dräkten en stund i alla fall. Superlim för mjuka material finns alltid med i min kajak och funkar som en provisorisk lagning vid ett litet hål. Ryck inte ut en krok med hullingen kvar utan klipp eller kläm in hullingen med tång och dra ut den försiktigt annars blir hålet större i onödan.
          Jag funderar på en avkroknings "matta" som kan ligga hopvikt i vattnet vid relingen där man skulle kunna landa fisken tills den är avkrokad men har inte hunnit testa det än. Bra vid vägning också tänkte jag.
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-05, 11:49.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Det undrar jag också, gissar att den inte håller en flytande som de tjockare dräkterna gör utan måste kompletteras med räddningsväst eller flytoverall.
            Till alla skaldräkter (utom tjock neopren alltså) bör man ju använda någon extra flythjälp. Skulle torrdräkten gå läck och tömmas på luft (halstätning som spricker tex) så sjunker man ju snart. Själv har jag en manuell CO2 väst ovanpå min Goretex torris.
            Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-05, 11:47.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Bästa svaret till din fråga som jag kommer på är väl egentligen bara att man får vara försiktig med alla vassa saker. Försök låta bli att stressa och slänga runt med krokar så dom sätter sig i torrdräkt (eller kroppsdelar).
              Avkrokning av fisk är ju ofta ett riskmoment när fisken sprattlar omkring. Själv tar jag sällan upp fisken i kajaken. Jag använder lip-grip (med säkerhetslina) eller gällås och ibland håv och krokar sedan alltid av större fisk i vattnet. Sen när alla krokar och spö är undanstuvade i lugn o ro kan jag lyfta in fisken som fått vara kvar i vattnet för foto innan C&R. Ska fisken tas med hem avlivar jag fisken i vattnet med priest eller nackstick innan jag lyfter in den i kajaken.
              På detta vis undviker jag skador på fisken och slipper kroka loss mig själv eller torrdräkten.
              Skulle nu olyckan trots allt vara framme är ett litet stickhål i torrdräkten ingen katastof och är lätt att laga. Skulle man plurra innan man gjort lagning så skyddar dräkten en stund i alla fall. Superlim för mjuka material finns alltid med i min kajak och funkar som en provisorisk lagning vid ett litet hål. Ryck inte ut en krok med hullingen kvar utan klipp eller kläm in hullingen med tång och dra ut den försiktigt annars blir hålet större i onödan.
              Jag funderar på en avkroknings "matta" som kan ligga hopvikt i vattnet vid relingen där man skulle kunna landa fisken tills den är avkrokad men har inte hunnit testa det än. Bra vid vägning också tänkte jag.
              Det där med avkrokningsmatta är ju ingen dum idé, då kan man ju lägga den i knät om man har en besvärligt krokad fisk som man vill kika närmare på.

              Tror du man skulle förlora funktionen i torrdräkten (andningsfunktion tex.) om man drog på ett par fritidsbrallor utanpå? Eller vore det bättre att göra ett par chaps (som cowboys har) med bara en framsida?

              TILLÄGG: bra tips i övrigt också Husse!
              Senast ändrad av Henrik-W; 2017-04-05, 12:13.

              Kommentera


              • #8
                För säkerhet bör alla torrdräkter kompletteras med flythjälp eftersom du annars bara flyter på den luft som blir kvar i dräkten.

                Den tunna Ursuitdräkten är just tunn, smidig och ren från detaljer just för att användas under vanliga fiskekläder vilket rimligen borde skydda lite mer än om själva dräkten också är ytterplagg.
                Har du tur kan du ju sätta en eller annan krok i byxan utan att dräkten under penetreras i fall du väljer alternativet med torrdräkt och ytterkläder men det beror ju också på hur grov den skyddande byxan är. Många torrdräkter har ett kraftigt yttertyg men en krok kan alltid penetrera. Du får nog oavsett vad du väljer, lära dig att vara mera vaksam. Dessutom så kan ju mindre hål lätt tätas/lagas... Den tunna modellen borde ge lite bredare användningsområde då den inte är lila varm i sig...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                  Det där med avkrokningsmatta är ju ingen dum idé, då kan man ju lägga den i knät om man har en besvärligt krokad fisk som man vill kika närmare på.

                  Tror du man skulle förlora funktionen i torrdräkten (andningsfunktion tex.) om man drog på ett par fritidsbrallor utanpå? Eller vore det bättre att göra ett par chaps (som cowboys har) med bara en framsida?

                  TILLÄGG: bra tips i övrigt också Husse!

                  Kläder utanpå torrdräkten verkar i mitt tycke lite bökigt och otympligt men kanske det funkar bra med den tunna ursuitdräkten. Intressant dräkt föresten. Kanske ett bättre alternativ för sommarbruk?
                  Chaps? Tja kanske det, men som sagt trångt nog i kajaken och svårt ändå att röra sig obehindrat. Med chaps blir det ännu mer krångligt att kliva i och ur kajaken. Vurpar man måste man kunna klättra ombord igen ju. Jag tar nog chansen och försöker vara försiktig med krokarna bara. Man lär sig av sina misstag, hehe!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  42 svar
                  8 776 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                  11 svar
                  729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                  4 svar
                  305 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__
                   
                  Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                  1 svar
                  211 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adamp
                  av Adamp
                   
                  Arbetar...
                  X