Baltic´s flytoveraller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baltic´s flytoveraller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baltic´s flytoveraller

Är det någon som äger en flytoverall från Baltic?

Skulle vilja ha lite input på deras overaller, främst Polar och Alaska.

Har fått för mig att de är bättre/säkrare än tex "vanliga" flytisar från Sundridge mfl.

Baltic´s overaller ligger ju oxå lite bättre till i pris jämfört med rena räddningsoveraller.

Vad har ni för erfarenheter?

//Danne

Skit i erfarenheter vill du ha bra grejor köp en erkänd märkes overall med åtdragbara band vid fot och ärmar de flesta håller dej flytande men du måste stänga ute det kalla vattnet så länge som möjligt.
    Har inte hamnat i den situationen ännu själv som tur är men är övertygad om att detta är ännu viktigare vad är vitsen om du flyter men fryser ihjäl, bara ett input mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Och vattenlås i bensluten har ju Baltic samt Invändiga hängslen som är att föredra. jag har en några år äldere Baltic skoter och jag e helnöjd med den. Jag har ju inte badat med den änu så jag kan inte säga något om flytförmågan.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Skit i erfarenheter vill du ha bra grejor köp en erkänd märkes overall med åtdragbara band vid fot och ärmar de flesta håller dej flytande men du måste stänga ute det kalla vattnet så länge som möjligt.
        Har inte hamnat i den situationen ännu själv som tur är men är övertygad om att detta är ännu viktigare vad är vitsen om du flyter men fryser ihjäl, bara ett input mvh

Så Baltic´s inbyggda "våtdräkt" klarar inte att hålla ute det kalla vattnet?

Mvh Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
          Och vattenlås i bensluten har ju Baltic samt Invändiga hängslen som är att föredra. jag har en några år äldere Baltic skoter och jag e helnöjd med den. Jag har ju inte badat med den änu så jag kan inte säga något om flytförmågan.
          Hur varm är skotern? jag går inte i mina overaller utan använder dom vid båtfiske.
          Vill kunna ha overallen från oktober-april.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Håller helt med TAMTAM det finns massor med trådar om flytoveraller och i de allra flesta har frågeställaren och de som svarar fokus på FEL sak!!

Alla flytoveraller oavsett pris håller Er varma och torra så länge Ni är kvar i båten eller på isen, det som sklijer en bra flytoverall från en sämre är hur den beter sig när Ni hamnar i vattnet och då speciellt kallt vatten!!

En bra och riktigt konstruerad flytoverall har neoprenemuddar i ärmsluten för att hindra vatteninträngning den vägen och har åtdragbara benslut för att hindra vattnet att komma in där, helt vattentätt blir det aldrig men det ska läcka in så lite som möjligt för att hålla det kalla vattnet borta från Er så länge som möjligt för att Ni inte ska frysa ihjäl innan Ni hinner ta Er upp igen.

Av den orsakne är de tvådelade "overallerna" helt förkastliga då dessa inte alls hindrar vatteninträngning utan pga sin konstruktion bidrar till den!

Med den vattentemperatur som råder nu och under den kalla delen av året har man bara några minuter på sig att komma upp om kroppen utsätts för kallt vatten som kyler ner muklerna och gör dem oanvändbara, med en bra flytoverall som håller vattnet ute så ökar den tiden markant och Ni har klart större chanser att överleva!!

Tack och lov har de flesta användararna av flytoveraller aldrig testat sina overaller i skarpt läge för det är en helt annan upplevelse att "testa" en overall när man står i båten eller på isen och den är skön och bekväm MEN en flytoverall är egentligen en räddningsväst med extra funktioner och det är först när Ni testat den i vattnet som Ni kan avgöra om den funkar bra!!

Grundregeln för att välja en flytoverall är att kolla just möjligheten att stänga till bensluten och att den har täta muddar i ärmarna helst neoprene som tätar bra, men allra minst någon form av åtdagning, samt att om overallen har huva så ska den kunna dras åt med för att hindra/minska vatteninflödet den vägen när Ni hamnar i vattent för då är huvudet väldigt nära vattenytan och är det öppet runt halsen så rinner vattnet ner där och kyler ner Er.

Alla flytoveraller som inte har dessa eggenskaper bör anses som olämpliga och bör således undvikas då Er flytoverall vid en olycka är den bästa livförsäkring Ni har i väntan på hjälp eller att kunna ta Er tillbaka ombord/upp på isen igen, brister overallen i funktion gör den sannolikt mera skada än nytta för Er och då är det ju fråga om en falsk trygghet som den ger!!

Kommentera

Tänk på att det inte räcker med neoprenemuddar i ärmsluten, dessa måste även finnas i benen för att en overall ska fylla sin funktion om du trillar i vattnet. De flesta billiga overaller har muddar i armarna mest för att det inte ska rinna in vatten där när du är aktiv i våta miljöer, inte för att förhindra vatteninträngning när du väl ligger i vattnet.

Ett enkelt test man kan göra om man inte vill bada, är att dra åt alla lås vid fötter och ben med gummistövlar på, gå ut i meterdjupt vatten och se hur lång tid det tar innan vattnet kommer in. Har gjort det massor av gånger i samband med svåra ramper, isproblem etc..och med en overall som har riktiga muddar och lås i benen så kommer det inte in många droppar vatten...

Kommentera

Har ni personliga erfarenheter av Baltic overaller eller uttalar ni er i ren allmänhet om flytoveraller?

Jag tolkar det som att Baltic´s overaller enligt er INTE uppfyller kraven för en säker flytoverall.

Enligt Baltic´s hemsida så uppfyller dom följande krav:

"Baltics flytoveraller är CE-märkta och godkända enligt Europastandarderna EN393 och EN ISO 15027-1. I ett av proven skall fem personer ligga två timmar i 15°C vatten utan att förlora mer än två grader kroppstemperatur. Provpersonerna i Baltics flytoveraller tappade endast 0.8°C."

Vore kul att veta vad resultatet är i 0 gradigt vatten......

Har sökt på forumet men inte hittat så mycket om just Baltic´s overaller.
                Annars verkar ju Mullion vara vär rekommenderat.

Kommentera

Vad kostar de och hur andas de?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Johansson Visa inlägg
                    Har ni personliga erfarenheter av Baltic overaller eller uttalar ni er i ren allmänhet om flytoveraller?

Har själv ingen personlig erfarenhet av Baltic, men min sambo har en Baltic Polar. Kändes som ett självklart val ibland de billigare modellerna, hon hade endast Normarks värsting att jämföra med sedan tidigare, och Baltic Polar kom närmst i komfort och passform av de billigare overallerna.(995:- på rea) Har funkat bra, både varm och tät.

Prova om du kan hitta mer info på någon av dessa sidorna:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    329 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    237 visningar