Är Normarks flytoverall bra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är Normarks flytoverall bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
    Ska du bara ha den för att värma dig är det komforten som är viktigast. Vi du känna dig säker om du trillar i ska du läsa på om flytoveraller för det verkar som en del av dem är direkt farliga.

Var kan jag läsa på om det? Har du någon länk?
    Hur kan dom vara farliga?

Jag har aldrig ägt en flytoverall så jag vet inte riktigt
    vad för kriterier jag ska gå på men ändamålet är
    stående och sittande båtfiske i Blekinge skärgård
    plus en del skånska sjöar.
    Klart är att det är viktigast att dom är säkra och att
    dom värmer. Men andas eller inte andas? Ingen aning ...

Kommentera

Jag har ju som sagt köpt en helventilerad med följande motivering:
      Kroppen släpper hela tiden ut ånga genom porerna, oavsett om du anstränger dig eller ej. (Givetvis mer då du anstränger dig).
      Efter en hel dag i en tät flytoverall - typ Fladen - så kommer den vara fuktig på insidan av kondens, oavsett om du suttit helt stilla eller rört på dig. Detta på grund av att din kropp hela tiden avger värme / ånga.
      Mitt resonemang lyder då som följande:

Hellre riskerar jag att bli lite våt nån gång då och då om jag skulle råka vara ute en lång stund i störtregn, skulle stå på knä länge på isen eller skulle sitta på en genomsur båtsits en längre stund och min helventilerade flytoverall mot förmodan skulle släppa igenom vatten. Och sedan är torr alla andra dagar,
      än att jag har en tät overall och är fuktig innanför varje gång jag använder den!

Men det är som sagt mitt resonemang.
      Har ju hört av vissa att de som andas kan släppa in vatten vid mycket blöt miljö.
      Men t.ex. "Spy" säger ju att han aldrig haft några problem med det. När jag provade en Fladen blev jag fuktig på kroppen direkt i affären. När jag provade min Crossflow Helvent. så märktes det direkt att den andades! Så att den är bekvämare på det viset råder det inga tvivel på!
      Ägde en tät Regatta under några år och den var alltid fuktig på insidan när jag tog av den. Slipper det nu!
      Lycka till åter igen Brownie!
      Senast ändrad av PederE; 2009-01-05, 13:30.

Kommentera

Brownie

Se till att skaffa en med rätt passform. Ganska stor skillnad mellan modeller och fabrikat. Se till att testa några innan du bestämmer dig.

Jag har en Sundridge Lightweight som jag är nöjd med. Köpte den inte för att den var billig utan för att den hade bäst passform, var lättare, smidigare och mindre varm än andra overaller. Värmen kan man "reglera" genom olika varma underställ.. Kvalitetsmässigt känns ytmaterialet ungefär lika bra som på de dyrare modellerna. Otroligt prisvärd.

Edit: Om säkerheten är viktig så föreslår jag att du läser senaste Fiskejournalen. Där framgår det klart att flytoverallen inte hjälper mot hypotermi om du faller i kallt vatten. Dessutom vänder den inte dig rätt i vattnet.
        Senast ändrad av TailRunner; 2009-01-05, 14:37.

Kommentera

Om man vill ha en flytoverall som är ventilerad och andas bra så är även Shakespeare Ocean Concept ett bra alternativ, det är en sån jag har och förutom att den andas bra så har den även fördelen av att materialet den är gjord av är mjukare och smidigare än många andra overaller, så det är dessutom lättare att röra sig i den.
          Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
            Var kan jag läsa på om det? Har du någon länk?
            Hur kan dom vara farliga?

Jag har aldrig ägt en flytoverall så jag vet inte riktigt
            vad för kriterier jag ska gå på men ändamålet är
            stående och sittande båtfiske i Blekinge skärgård
            plus en del skånska sjöar.
            Klart är att det är viktigast att dom är säkra och att
            dom värmer. Men andas eller inte andas? Ingen aning ...
            Kolla här http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...toveraller.pdf

Kommentera

Ojoj! Det där var intressant läsning. Man kanske borde vänta
              tills efter sommaren när de nya säkrare modellerna kommer.
              Verkar som om overallers främsta fördelar är värme och bekvämlighet
              och inte säkerhet.
              I alla fall som dom är konstruerade nu.

Tack för alla tips!

Kommentera

Satan, det var ord och inga visor....

Artikeln i Fiskejournalen väckte iofs vissa frågor, men att det var så illa visste jag inte.
                Skulle nog sälja mina Sundridge-aktier, om jag hade några
                Är ju inte alls säkert att dom kan behålla sin position om kraven ändras radikalt.

Jag har helt klart använt flytoverallen som argument för att kunna fiska i alla väder, kanske dags att omvärdera.

Måste bara tillägga en sak:
                Jag upplever att min Crossflow inte värmer lika bra som t.ex. Fladen,
                men det ser jag inte som en nackdel eftersom jag kompletterar med fleeceunderställ när det behövs.
                Har spinnfiskat ner till några minusgrader och det är bara fingrarna som ger mig problem.....

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                  Jag har ju som sagt köpt en helventilerad med följande motivering:
                  Kroppen släpper hela tiden ut ånga genom porerna, oavsett om du anstränger dig eller ej. (Givetvis mer då du anstränger dig).
                  Efter en hel dag i en tät flytoverall - typ Fladen - så kommer den vara fuktig på insidan av kondens, oavsett om du suttit helt stilla eller rört på dig. Detta på grund av att din kropp hela tiden avger värme / ånga.
                  Mitt resonemang lyder då som följande:

Hellre riskerar jag att bli lite våt nån gång då och då om jag skulle råka vara ute en lång stund i störtregn, skulle stå på knä länge på isen eller skulle sitta på en genomsur båtsits en längre stund och min helventilerade flytoverall mot förmodan skulle släppa igenom vatten. Och sedan är torr alla andra dagar,
                  än att jag har en tät overall och är fuktig innanför varje gång jag använder den!

Men det är som sagt mitt resonemang.
                  Har ju hört av vissa att de som andas kan släppa in vatten vid mycket blöt miljö.
                  Men t.ex. "Spy" säger ju att han aldrig haft några problem med det. När jag provade en Fladen blev jag fuktig på kroppen direkt i affären. När jag provade min Crossflow Helvent. så märktes det direkt att den andades! Så att den är bekvämare på det viset råder det inga tvivel på!
                  Ägde en tät Regatta under några år och den var alltid fuktig på insidan när jag tog av den. Slipper det nu!
                  Lycka till åter igen Brownie!

Letar efter lämpliga kläder inför vinterns och vårens HÖ fiske. Hamnade därför i denna gamla tråd.
                  Att kläder med andasfunktion "läcker" när man sitter eller ligger på knä är väl känt bland seglare som sitter still i sittbrunnen under långa blöta vakter. Det beror helt enkelt på att vattnet du sitter på, ligger på, värms upp och går baklänges genom tätskiktet som ju är tillverkat för att släppa igenom vattenånga men stoppa vattendroppar. Tror till och med att det finns seglarställ idag som andas över hela ytan utom just knä och rumpa.

Någon som har tips på något bra delat ställ som är prisvärt. Jag vill gärna ha höga byxor med hängslen, som håller ryggen varm även om jackan åker av fram på vårkanten.......så tätt som möjligt, med andasfunktion.......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                  3 svar
                  259 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jester Burk II  
                  Startad av Aejohansson, 2025-09-12, 19:04
                  3 svar
                  197 visningar
                  0 gillar