Handske till fjärsing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handske till fjärsing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Handske till fjärsing?

    Tjena!! Jag har köpt ett par arbets handskar som jag tänkte ha i packningen då jag kommer fiska på kust på ett ställe där jag kan få upp till 8 fjärsingar på 2 timmar och man vill ju inte sticka sig på dom så därför undrar jag om en fjärsing tagg kan tränga sig igenom ett par arbets handskar med läder på fingrarna handflata och knoge. Ge gärna exmpel på annan utrustning man kan använda till fjärsing för att undvika bli stucken. Tacksam för svar
    fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty

  • #2
    Metoden som tillämpas på turbåtar på västkusten: En bit avklippt vattenslang, fjärsingen mot utsidan av båten och banka med slangen tills fjärsingen rinner av kroken Genialiskt då vattenslangen ej skadar linan! Grymt, omänskligt? Kanske, men fjärsingar suger.
    Det är dagens härliga sanning!

    Kommentera


    • #3
      Nu kanske det är så att mr Bass vill behålla fjärsingen? och inte släppa tillbaka den...

      Det är en fin matfisk, delikatess faktiskt.

      http://www.svenskfisk.se/1704.aspx?c...size=20&page=0
      Fabrikör Stava rules...

      Kommentera


      • #4
        Ska jag vara helt ärlig är fjärsing en utav de godaste fiskar jag nånsin ätit. Grymt god och underskattad matfisk.

        Kommentera


        • #5
          Rökt fjärsing är underbart gott.

          Vad gäller handskar så vänliga arbetshandskar med skinn räckr inte om du har otur, tädden på ryggen är sylvass och stenhård. Jag skulle slå ihjäl en fjärsing med filekniven med hårdgummiskaft, jag träffade ryggtaggen som gick ända in till metallen och den satt så hårt att man kunde lyfta fisken i taggen.
          Använd handskarna och använd sunt förnuft så bör du klara dig, jag har ju tagit bort en del fjärsing med händerna i år och bara en gång klantat mig.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

          Kommentera


          • #6
            Typ gäddsäkra handskar kanske kunde vara något. Som exempelvis Savagears protector glove. Dom är säkra mot krokar iallaf. Känns som att taggarna inte bör kunna tränga in i dom.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
              Rökt fjärsing är underbart gott.

              Vad gäller handskar så vänliga arbetshandskar med skinn räckr inte om du har otur, tädden på ryggen är sylvass och stenhård. Jag skulle slå ihjäl en fjärsing med filekniven med hårdgummiskaft, jag träffade ryggtaggen som gick ända in till metallen och den satt så hårt att man kunde lyfta fisken i taggen.
              Använd handskarna och använd sunt förnuft så bör du klara dig, jag har ju tagit bort en del fjärsing med händerna i år och bara en gång klantat mig.
              Ok tack för infromationen då vet jag att jag heller inte bör ta på fisken ens med handskar jag kommer förmodligen använda både handskar och tång så kommer den säkert gå av
              fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty

              Kommentera


              • #8
                Tack så jätte mycket för all information jag har kommit en bit på vägen nu
                fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
                  Metoden som tillämpas på turbåtar på västkusten: En bit avklippt vattenslang, fjärsingen mot utsidan av båten och banka med slangen tills fjärsingen rinner av kroken Genialiskt då vattenslangen ej skadar linan! Grymt, omänskligt? Kanske, men fjärsingar suger.
                  Jag tycker dock att det är ganska så roligt att få fjärsingar och jag får minst en på varje fiske tur men det är roligt att känna att man har något på kroken
                  fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  42 svar
                  8 776 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                  11 svar
                  729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                  4 svar
                  306 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__
                   
                  Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                  1 svar
                  212 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adamp
                  av Adamp
                   
                  Arbetar...
                  X