Flätlina vs nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina vs nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina vs nylon?

Då det var typ 20 år sedan jag fiskade senaste heter linorna i min värld fortfarande någonting på Abulon och ligger på 0,35mm. Någon upplyste mig om den nya grejen (relativt alltså) heter flätlinor.

Så, om jag är en hobbyfiskare som haspelfiskar lite då och då, kustfiske, men hopp om en och annan torsk och öring, vad ska jag satsa på om jag vill testa flätlina? Något speciellt att tänka på, för- o nackdelar med fläta vs nylon?
    Fiskekompisar? Logga ut och häng med CityPolarnas Fiskeklubb, där fokuset lika mycket är det sociala umgänget som själva fisket!

Ok, då ska vi se...

Flät vs nylon alltså. Mitt tips, prova själv eller sök efter svaret här på forumet. Genom att fråga här kanske det blir krig igen
    sigpic

Kommentera

Nylon är billigt och det stretchar en hel del, stretchingen på gott och ont beroende lite på hur och vad man fiskar.
      Flätlina är dyr och helt stum.

Flätlinans fördel är dess dragstyrka, vilket gör att man kan gå ner i dimension väldigt mycket och få en riktigt tunn lina som håller för mycket och som ger direktkontakt med betet/fisken.

Nylonlina använder jag inte längre annat än till ismete då flätlina inte fungerar så bra i ordentliga minusgrader.
      Men jag vet andra som tycker mycket om nylonlina och använder det till det mesta.
      Du får nog prova och sedan välja själv, alla upplever linorna olika och man vet inte vad som passar ens eget sätt att fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Nylon är billigt och det stretchar en hel del, stretchingen på gott och ont beroende lite på hur och vad man fiskar.
        Flätlina är dyr och helt stum.

Flätlinans fördel är dess dragstyrka, vilket gör att man kan gå ner i dimension väldigt mycket och få en riktigt tunn lina som håller för mycket och som ger direktkontakt med betet/fisken.

Nylonlina använder jag inte längre annat än till ismete då flätlina inte fungerar så bra i ordentliga minusgrader.
        Men jag vet andra som tycker mycket om nylonlina och använder det till det mesta.
        Du får nog prova och sedan välja själv, alla upplever linorna olika och man vet inte vad som passar ens eget sätt att fiska.
        Jag lägger till att flätlinan tål nötning betydligt sämre än nylonlina.

Kommentera

Använder själv både nylon och flät. Anser att de är lika överlägsna beroende vad man fiskar efter.
          Med tanke på att du inte fiskat på 20 år så börja med nylon och när du blivit säkrare så testa flät så får du se vad som passar dig...

Kommentera

Flätlina är absolut att föredra, känslan är bättre och tex bottennappen blir lättare att lossa. Fireline i 0,15-0,17mm tjocklek är bra till haspelfiske. Men knäck inte spöt när du lossar bottennappen vilket är lätt hänt, linda linan runt en pinne eller liknande när du drar, bänd inte med spöt. Och akta fingrarna, flätlinan kan orsaka djupa sår om du lindar runt handen och drar.

Kommentera

Flätlina alla dagar i veckan.

Jag har testat Fireline och Suffix 832, är mest nöjd med Suffix.

Kommentera

Tackar och bockar för infon. Det låter som att det är högst individuellt och att man helt enkelt får testa sig fram. Och att man som novis kanske borde börja (om) med nylon. Får se vad det blir till slut.
                Fiskekompisar? Logga ut och häng med CityPolarnas Fiskeklubb, där fokuset lika mycket är det sociala umgänget som själva fisket!

Kommentera

Jag föredrar flätlina till allt utom mete. Av två orsaker, Ett så har man eftersom linan är stum en direktkontakt med betet och sålunda med fisken. Två styrkan, dvs man kan gå ner i grovlek vilket resulterar i mycket längre kast samt att det är lättare vid botten napp. Sedan är det inte dyrt som man tror, fiskar man inte jätte mycket så klarar sig en flätlina MINST två säsongen, Efter första säsongen så "vänder" du bara linan och så har du fräch lina igen.

Det finns saker som jag skulle säga att man ska tänka på när man börjar med flätlina. Lägg inte på för mycket lina på spolen! Flätlinan drar åt sig lite vatten och således så sväller den något och blir då större, har man för mycket lina blir det lätt trassel och otrevligheter. Knyt om betesknuten ganska ofta så slipper du att den går av, och titta noga på dom första metrarna med lina, slits kanske mycket, så fort linan börjar "fransa" ta av en spö längd eller två.
                  Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                  12 svar
                  1 468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                  25 svar
                  2 436 visningar