Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Det lockar att köpa lina utomlands, speciellt en bulk av favoritlinan.

Det jag dock aldrig förstår är dom olika märkningarna, man vill ju inte köpa 1500 meter av fel mått...

Lite referenser:

Jag vill ha 0,14mm Spiderwire ultracast invisibraid, jag mätte så gott jag kunde med skjutmåttet och det stämmer ganska bra, så jag testade att kolla på ebay... Javisst det finns "översatt" från pound till kilo:

0,14 verkar vara 8lb varianten som då är 3,6 kilo.

I Sverige är 0,14mm märkt hela 12,7kg, vilket man vet är en överdrift... Men allvarligt, nästan fyra gånger mer styrka?
    Scrolla ner en bit: http://www.willyssportfiske.se/p/lin...er-014-mm.html

Jaha tänkte jag, det borde ju trots allt vara samma lina, finns sju olika mått både i utlandet och i Sverige.. Men jag testade att dra min svensksålda 0,14 till sin brottgräns. Den har suttit på flera år men klara trots det ca 6kg.

Utländska mått 3,6kg, svenska mått 12,7kg, min gamla ruttna lina 6kg.

Hur i hela friden ska jag veta vilken lina jag köper?

Du vänder på det,, om din lina är 12,7 kg så skall du översätta det till lb då blir det rätt,
    Strunta i ofoget mm. det är en svensk uppfinning som är helt ointressant.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Du vänder på det,, om din lina är 12,7 kg så skall du översätta det till lb då blir det rätt,
      Strunta i ofoget mm. det är en svensk uppfinning som är helt ointressant.
      Hur menar du nu? Ska han välja den linan som har samma styrka både i lb och kg och inte den som har samma diameter? För då måste han ju gå upp till .30mm som har en styrka på 30lb (30*0.45= nära 12.7).

Mitt råd är att strunta helt i styrkan. Om det är 0.14 du vill ha så köper du den även om det står 3.6kg på den utländska, det är ändå exakt samma lina men vi mäter och sätter brottsstyrkan annorlunda i Sverige.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Kolla här så får du en uppfattning om hur dom mäter,,, http://www.abugarcia.com/products/re...aitcast/record jag kan inte få det till att en 12 kg lina skulle va 0:45

Däremot skulle jag nog ta dom kg du ser på linan med en nypa salt... ex en fireline i den tjockleken ligger på under 7 kg så 12kg
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-15, 07:20.

Kommentera

varför vill amerikanare och andra inte veta hur tjock linan är? jag är mycket mer intresserad av tjockleken än den påstådda brottgränsen.

Kommentera

varför vill amerikanare och andra inte veta hur tjock linan är?
            Dom är vana att mäta på det sättet så det blir lika naturligt som våra mm.

Finns ingen flätlina som stämmer med mm. angivelserna så varför använda det måttet?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Kolla här så får du en uppfattning om hur dom mäter,,, http://www.abugarcia.com/products/re...aitcast/record jag kan inte få det till att en 12 kg lina skulle va 0:45

Däremot skulle jag nog ta dom kg du ser på linan med en nypa salt... ex en fireline i den tjockleken ligger på under 7 kg så 12kg
              Han menar ju inte diameter 0.45 utan 0.45kg= 1pound

Kommentera

Han menar ju inte diameter 0.45 utan 0.45kg= 1pound
                Tack för förklaringen då hänger jag med... 13kg är 28 lbs.....

Skulle inte alls förvåna mig om det som står på E-Bay är rätt, tjockleken verkar stämma bättre överens med verkligheten en våra märkningar då menar jag ex. att en 30lb lina är lika tjock som en 0:30 mm nylon, jag tycker det värkar vettigt.

Tänk bara på att det finns massor av kopior på E-Bay...
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-15, 09:14.

Kommentera

Vart en jävla massa spam i onödan i tråden känner jag hehe.

Verkar vara som att det som sagt är bäst att gå efter tjockleken ja, för när man mäter själv stämmer det faktiskt bra.

Men att det står 3,6kg och jag kan dra det till 6kg+ är ju väldigt skumt. Vem säger att sin lina håller hälften

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                    Vart en jävla massa spam i onödan i tråden känner jag hehe.

Verkar vara som att det som sagt är bäst att gå efter tjockleken ja, för när man mäter själv stämmer det faktiskt bra.

Men att det står 3,6kg och jag kan dra det till 6kg+ är ju väldigt skumt. Vem säger att sin lina håller hälften
                    Men hellre det än tvärtom!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    505 visningar