Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vågar nog påstå att en bra flätlina har många fördelar mot en dito nylon, även om den aldrig kommer att helt ersätta andra linor.., iaf inte ännu på ett tag.
    Jag tror flätlinorna måste förbättras drastiskt för att inte tappa marknad, själv känner jag fler och fler som återgår till nylon eftersom dom är missnöjda med kvalitet, märkning m.m. på flätlinorna.

Jag hoppas dom får fram ett bättre material en flätade linor, alla trådar här på FS om just flätlinor och vilka som går att använda och vilka som inte gör det visar väl på någon brist i linkonstruktionen som sådan ?

Finns ingen som diskuterar nylonlinor, samtidigt är det den linan jag ser användas överlägset mest när jag är ute och fiskar.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-26, 15:22.

Kommentera

Uppköparn; Spelar ingen roll hur många kardeller osv linan har, kommer aldrig ersätta nylon till tex trolling.
      Inte gör dom en speciell som är elastisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
        Uppköparn; Spelar ingen roll hur många kardeller osv linan har, kommer aldrig ersätta nylon till tex trolling.
        Inte gör dom en speciell som är elastisk?
        Tja.., varför inte.., finns efterfrågan så kommer det nog, men flätlinor är idag linor som är framtagna/konstruerade för att vara ska vara stumma, fast jag kan inte se nåt hinder för att göra flätlinor som har en viss elastisitet.., det finns ju flätade rep som är både stumma eller elastiska..
        Men val av lina är en sån där evighets-diskussion som aldrig har nåt slut å som har lika många rätt som fel, d.v.s alla har sin favorit å så lär det förbli i all evighet..

Men i vilket fall som helst, så borde vi kunna kräva en märkning som stämmer överens med vad som står på förpackningen, men jag tvivlar på att det nånsin kommer att göra det.
        Klen diameter å hög drag hållfasthet är det som säljer, så tillverkarna kommer alltid att hitta på mätmetoder som inte är direkta lögner, men som i praktiken inte är av nåt större värde..., precis som det är inom ljud å bild, där existerar idag mest en massa nonsens värden som inte säger ett skit om vad elektroniken eg presterar..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag tror flätlinorna måste förbättras drastiskt för att inte tappa marknad, själv känner jag fler och fler som återgår till nylon eftersom dom är missnöjda med kvalitet, märkning m.m. på flätlinorna.

Jag hoppas dom får fram ett bättre material en flätade linor, alla trådar här på FS om just flätlinor och vilka som går att använda och vilka som inte gör det visar väl på någon brist i linkonstruktionen som sådan ?

Finns ingen som diskuterar nylonlinor, samtidigt är det den linan jag ser användas överlägset mest när jag är ute och fiskar.
          Jag förstår helt dom som ledsnat på flätlinorna, jag vet själv mer än väl hur illa ställt det är med märkningen.., vi gav upp våra tester när varenda märke vi provade hade så missvisande data..
          Tyvärr fick vi en massa skit när vi påstod det här på Fiskesnack, men nu verkar det visst helt tyst.., jag tror många kollat sina linor å upptäckt hur tydligt dom skiljer sig från en nylonlina.., därför har kritiken mot oss tysnat...
          P.g.a det här så kommer vi heller aldrig att tala om vilka som tillverkar de linor vi säljer, utan bara ange de värden vi mätt upp, bara för att slippa en massa frågor om varför vi anger andra (lägre) draghållfasthet/brottstyrka än vad tillverkaren själva gör..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
          12 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
          25 svar
          2 436 visningar