Frågor angående grovlek, knutar och val av lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående grovlek, knutar och val av lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor angående grovlek, knutar och val av lina.

Tjocklek på lina vid jerk, dropshot och UL fiske?

Funkar det att köra med flätad till alla 3 rullarna? såklart med en flourcarbon tafs till dropshot.

Vad kör ni med för grovlek på tafsen till dropshot efter abborre? Hur knyter ni den? Kirurgknut eller? Och hur lång tafs brukar ni köra?

Kan lägga till att mitt spö som jag fiskar dropshot med också används till fiske efter gädda med lättare beten, 14 - 40g alltså.

När det gäller knuten så brukar jag köra berkley braid knot jämt. Bra eller dåligt?

fireline tracer braid har jag nu på jerk rullen, den linan borde jag kunna köra med på alla 3 rullarna va? eller blir 0,14 för grov för UL rullen? Eller den linan kanske inte funkar nå bra på haspel? . (Abu Garcia Orra S 10)

Till dropshot kör jag 0,35 fc. Fäster det till flätlinan med ögla till ögla,är lätt att byta riggen mot en vanlig tafs om man vill spinnfiska med vobbler lr annat. Kroken fäster jag med palomarknut. Brukar ha jiggen ca 40cm ovanför sänket. Har 0,20 fireline till min rulle. Använder det setet till det mesta,borre,gädda o hö.

0,14 tycker jag är för grovt för ul. Försök hitta 0,08-0,10 istället.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kör 1m 0,35 FC-tafs med palomarknut på en standout krok.

Huvudlinan till mitt drop-shot och vertikal-fiske är 0.10mm.

Kommentera

Jag kör 0,36 till jerk samt 0,12-0,15 till ul mest för att det är väldigt mkt gädda där jag fiskar. Annars är väl 0.10-0.12 skönt till abborre.

Fireline tracerbraid är en bra till både haspel och multi.

som knut kör jag uteslutande palomarknut till allt spinn/jerk fiske.

Kommentera

Kör ni tafs vid UL fiske eller bara beteslås? Jag kör bara beteslås men börjar överväga tafs efter att jag drog in en 2,5kg gädda igår och det var ett mirakel att linan höll. Kraftigt skadad och jag drog av den för hand utan någon kraft alls efteråt.

Kommentera

Ja en tafs är att föredra i gäddtäta vatten. Brukar köra med ganska tunn wire o 10-20cm längd.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
            14 svar
            673 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alin87
            av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
            4 svar
            498 visningar