Fråga angående lina köpt på Ebay - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga angående lina köpt på Ebay

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga angående lina köpt på Ebay

Köpte en tracer braid rulle via Ebay men börjar tveka på att den är äkta...

På rullen står det att den ska klara 22,7kg men jag hittar ingen dimension som ska klara den vikten. Det jag hittar är:
    0.20 mm 19,5 kg 110 meter
    0.23 mm 25,7 kg 110 meter

Och så vitt jag vet så finns det ingen dimension där emellan.

Click image for larger version

Name:	IMG_1179.jpg
Views:	1
Size:	447,0 KB
ID:	1811055

Någon som vet om jag är lurad eller om det bara är jag som tänker lite fel nu? Själva linan ser ut som vilken tracer braid lina som helst iaf.

EDIT:

På Berkleys hemsida hittade jag denna rad:
    FB30050-TR (1140933) 0.014 0.36 12 50 300 Tracer $37.99

Svår att tyda såhär kanske men det ska iaf vara 0,36 linan som är testad för 50lb som jag har. Problemet med det är att jag hittar inget ställe i Sverige som har 0,36 utan alla kör 0,35. Blir inte klok på det här... Kan någon klargöra för mig vad som gäller
    Senast ändrad av john.ohrberg; 2012-06-19, 14:50.

Tror det är olika mellan EU och USA, Annat sätt att ange dimensionerna i USA.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

exakt, 22,7kg är översatt direkt från lbs och skillnaden i dimension är väl bara att dom mäter lite annorlunda i Amerika
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Usa o eu har ju lite olika sätt att ange styrkan på. Det är inte alltid omvandlingen stämmer.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Okey så om jag skulle köpa en 0,35 lina i Sverige som klarar 52,6 kg är det samma lina som min (enligt berkley) 0,36 som klarar 22,7kg enligt vad som står på spolen?

Låter lite underligt att vikten på vad linan ska klara är dubbelt så mycket med Svenska mått mätt än hur dom mäter i USA. Kan köpa att ett kilo hit eller dit kan bli "lost in translatioin" men inte så stor skillnad väl? Eller har jag fortfarande allt runt bakfoten?

Kommentera

Jag gjorde en liten sammanställning med Power Pro´s lina.
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...-%28angiven%29

Kommentera

Kanon, ska kolla den

Kommentera

Det som står på Berkleys hemsida stämmer nog bättre än de Svenska värdena.

Kommentera

Som sagt så mäter dom dragstyrka helt olika.
                  http://www.berkley-fishing.com/produ...e-tracer-braid ca 23kg och 0,36mm.
                  Deras svenska "agent"? http://www.se.purefishing.com/catalo...raid,6334.html 52kg! och 0,35mm.

En hundradels millimeter är väll ok, men mer än dubbel dragstyrka är helt åt helvete!

Jag tror att det bästa är att bara kolla på diametern och skita i det andra så får man närmast den lina man vill ha... Men det är väldigt svårt att få exakt utan att ha testat innan.

Kommentera

Vi har testat massvis med flätlina å ingen (läs INGEN) har hållit för uppgivna värden vad gäller brottstyrka..
                    Så när du väljer lina, gå helt på vad du gillar å glöm allt annat.., ska du ha en stark lina får du testa dig fram, precis som vi gjort, men glöm fantasivärden som står på förpackningen dom har i samtliga fall vi testat varit långt över den verkliga brottstyrkan.., i vissa fall har linan bara hållit för ca 60-65% av det uppgivna. Å välj alltid en 8-strands lina (kardeler) den är överlägsen dom 4-strands linor som oftast ännu säljs.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    681 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    500 visningar