Tack alla som svarat, känner mig dock inte mycket klokare tyvärr.. Verkar som om att alla har sin egen favorit. Kan det vara så stor skillnad på vilket exemplar av linan man får. Ta tex fireline antingen får man höra att den är underbar eller fruktansvärd. Tycker inte att folks förväntningar/erfarenhet av linorna förklarar det enorma variationen i bedömmningarna.
Prövar en ny taktik, vilka linor är direkt olämpliga för haspel? Kommer troligen inhandla en lina på 0.20 - 0.24.
Det är en klassisk fråga som det egentligen inte finns något facit till.
Jag tror man helt enkelt få prova sig fram för att bilda sig en egen uppfattning.
Ska man tro expertisen så ska "vanliga" Fireline funka bra på haspel för att motverka trassel. Däremot så har den inte lika hög brottstyrka enligt annan expertis :-)
Strike Wire, Power Pro, Tufline mfl ska enligt expertis inte funka lika bra på haspel men de har betydligt högre brottstyrka enligt annan expertis :-)
Själv har jag bara dålig erfarenhet av klassisk Fireline och jag har bara bra erfarenhet av SW, PP mfl...
Enkelt va?
Som sagt, prova dig fram till vad du själv tycker känns bäst!
I min värld, och av mina egna erfarenheter, är alla runda flätlinor (Power Pro, Strikewire mfl och alla som heter något med "braid") olämpliga för haspelrullar. De är absolut starka, bra linor i sig, och funkar utmärkt på multirullar – men på haspelrullar är det svårt att undvika att förr eller senare få wind knots (knutar som bildas i utkastet) med dem.
Fireline har däremot en del egenskaper som man kan tycka illa om om man är van vid Power Pro och liknande: linan blir lite "fransig" och tappar färg ganska snabbt. Detta är, av mina erfarenheter, dock inget som påverkar linans styrka eller kastegenskaper.
Då skall du inte köpa en Dynema lina ex. spiderwire när du spolar på den blir den lika tjock som en 0:40-0:45 lina så du kommer aldrig få på en hel spole lina ens med 110 meters spolarna..
Med risk för att bli grillad skulle jag personligen rekommendera att köpa flätlinor via Tradera/Ebay. Anledning är att man sparar oerhört mycket mer per spole till skillnad mot flätlinor från diverse butiker. Jag själv köpte nyligen 1000 m för ca 330kr. Jag har använt rätt mycket flätlinor genom åren och håller med i att fireline bör undvikas, första firelinelinan jag köpte gick helt utan anledning trots sina 0,17mm. Självklart finns det sämre/bättre linor MEN jag anser att rullen har störst betydelse och bör prioriteras innan man slaktar diverse linor i tron om att de är dåliga. Med en bra rulle sker en jämn fördelning runt spolen och trasselrisken minskar. Sedan finns andra bra tips att komma ihåg, inte spola på för mycket lina samt att veva på linan själv, lägg spolen i vatten sen veva in den..
Alltså; köp en billig flätlina och använd en bra rulle.
Kommentera