Linan tvinnar sig vid påspolning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan tvinnar sig vid påspolning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linan tvinnar sig vid påspolning

Hej jag har ett extremt jobbigt problem då jag sak spola på ny nylon lina till mina haspelrullar.
    när jag vevar upp lina på rullen och öppnar bygeln så flyger linan ut. och är välldigt tvinnad.
    Jag har följt den här guiden http://www.bassfishin.com/videos/video.php?v=7 . Men linan sprutar forfarande ut, Jag har även testat "fel" håll på spolen men det fungerar inte bättre.
    Jag har detta problem nästan varje gång jag ska spola på ny lina, och har fått slänga kilometervis med lina genom åren.
    Vad gör ni för att linan inte ska tvinna sig?

tacksam för svar

vilken lina är det och hur gammal är den?

Låter som en gammal lina farsan hade på en rulle.

Kommentera

Just den linan jag använde idag är Biltemas 0,38 köpte den runt jul.
      Men jag får detta problem med de flesta linor, Ibland fungerar det och ibland fungerar det inte?

Kommentera

Men jag får detta problem med de flesta linor,
        Brukar hända mig om jag har för mycket lina på spolen...

Viken rulle har du ??

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Brukar hända mig om jag har för mycket lina på spolen...

Viken rulle har du ??
          Jag har samma problem vilken rulle jag har men nu senast var det en cardinal 304i.
          Det är inte att jag har för mycket lina då det räcker att jag vevar på några meter för att linan ska flyga ut ifrån spolen.

Kommentera

Biltema (Feltema) är en del av svaret. Rullen lägger upp linan dåligt på spolen. Byt rulle och linan till flätlina.
            Och till en billig Okuma. Kan inte bli fel.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Finns linor av olika kvalitet och linminne. Egentligen skall linan hasplas av linspolen i samma riktning som linan hasplas på din rulle men själv brukar jag aldrig få nån kläm på det utan brukar bara veva på linan. Brukar ha linan HÅRT mellan tummen och pekfingret så att kinket hamnar på utsidan så att säga. När det börjar bli för besvärligt lägger jag ett gummiband på linspolen och låter den hänga fritt i luften, den börjar då snurra och när det slutat kan man lägga på mer och upprepa procduren efter hand. Brukar alltid använda ett lite tyngre dag ibörjan när jag har en ny lina. Fiskar jag med ett roterande drag som ett skeddrag t.ex. använder jag alltid dubbla lekande och ofta en antikink i plast. Köp kvalitetslinor..

Kommentera

Det är inte att jag har för mycket lina då det räcker att jag vevar på några meter för att linan ska flyga ut ifrån spolen.
                Jag har aldrig haft problem med att linorna sprutar av mer en dom första metrarna, hur mycket lina flyger av din rulle ?

Ett sätt att undvika det är att lätta på bromsen och dra ut linan utan att fälla bygeln.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-04-21, 18:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av stiva Visa inlägg
                  Finns linor av olika kvalitet och linminne. Egentligen skall linan hasplas av linspolen i samma riktning som linan hasplas på din rulle men själv brukar jag aldrig få nån kläm på det utan brukar bara veva på linan. Brukar ha linan HÅRT mellan tummen och pekfingret så att kinket hamnar på utsidan så att säga. När det börjar bli för besvärligt lägger jag ett gummiband på linspolen och låter den hänga fritt i luften, den börjar då snurra och när det slutat kan man lägga på mer och upprepa procduren efter hand. Brukar alltid använda ett lite tyngre dag ibörjan när jag har en ny lina. Fiskar jag med ett roterande drag som ett skeddrag t.ex. använder jag alltid dubbla lekande och ofta en antikink i plast. Köp kvalitetslinor..
                  Precis så har jag fått hålla på och krångla med gummiband, det funkar ok men det tar sån jävla tid bara.
                  Biltemas lina är inte den bästa det vet jag men när jag ändå var där så köpte jag på mig ett paket.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag har aldrig haft problem med att linorna sprutar av mer en dom första metrarna, hur mycket lina flyger av din rulle ?

Ett sätt att undvika det är att lätta på bromsen och dra ut linan utan att fälla bygeln.
                  hela linan flyger ut, håller jag rullen helt still så åker kanske 5-10 meter ut men så fort jag rör den litegrann fortsätter linan att flyga av.

Jag har gått igenom mängder med olika märken på linorna vissa funkar bättre än andra men ingen som inte tvinnar sig alls. Gör jag något fel?

Kommentera

Kolla så att inte den lilla rullen som linan löper på i bygeln inte kärvar. Den ska rulla när linan löper på den och spolas på rullen
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                    17 svar
                    741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                    2 svar
                    265 visningar