Hur mycket lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket lina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur mycket lina

    Hej alla! Detta är mitt första besök på siten som medlem!

    Jag har nyss införskaffat ett haspelset från Dogger.se som bestod av:

    Spö: Savage Gear MPP 8' -50
    Rulle: Shimano Sienna 4000fd

    Då det inte var någon lina påspolad på rullen så la jag till en 0.20, 110m flourgul Fireline i varukorgen.

    Enligt Dogger.se så är linkapaciteten på rullen 260m 0,25 mm.

    Nu till frågan. Eftersom man ska spola på nylonlina före flätlinan för att förhindra att hela tjosan ska snurra undrar jag hur mycket nylonlina man ska spola på så att man fyller upp flätlinan till rätt nivå på spolen?

    Hjälp uppskattas oerhört!

    Kan säga redan nu att jag är väldigt nöjd med spöt, men det återstår att se efter första fisketuren!

  • #2
    Måste det va knökafullt? Tänk på att 260m med 0.20mm inte blir lika mycket. Nylon ska väl bara täcka spolen tror jag. Rätta mig gärna!
    Skarva två omgångar flätlina a' 220m+lite nylle?!
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

    Kommentera


    • #3
      Fick du med en reservspole med rullen ? Om du fick med en gör så här: spola på all flätlina först på en av spolarna och fyll sedan på nylon till ett par mm från spolkanten. Byt sedan spole och knyt fast nylonet på den med en spolaxelknut eller grinnerknut och spola upp linan från spole nr 1. Nu har du nylonet underst och Firelinen överst på spolen. Det är svårt att säga hur mycket nylon som får plats under Firelinen då tjockleken är mer än de 0,20mm som står på förpackningen.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
        Måste det va knökafullt? Tänk på att 260m med 0.20mm inte blir lika mycket. Nylon ska väl bara täcka spolen tror jag. Rätta mig gärna!
        Skarva två omgångar flätlina a' 220m+lite nylle?!
        Tack för svar!
        Jag är fullt medveten om att det inte blir lika mycket med 0.20 lina som med 0.25. Dock så kan man ju få på mer 0.20 lina än 0.25 men det är inte det jag undrar

        Det är ju så s*tans dyrt med flätlina så helst vill jag fylla upp med nylonlina först. Tror knappast att jag kommer kasta ut 110 meter lina heller. haha.

        Men för att få optimalast kastlängd med spöt och tjosan ska man väl fylla upp lagom med lina på spolen? så att det är några millimeter från första "kanten". rätta mig om jag har fel.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Fick du med en reservspole med rullen ? Om du fick med en gör så här: spola på all flätlina först på en av spolarna och fyll sedan på nylon till ett par mm från spolkanten. Byt sedan spole och knyt fast nylonet på den med en spolaxelknut eller grinnerknut och spola upp linan från spole nr 1. Nu har du nylonet underst och Firelinen överst på spolen. Det är svårt att säga hur mycket nylon som får plats under Firelinen då tjockleken är mer än de 0,20mm som står på förpackningen.

          Tack tack!

          Tyvärr så följde det inte med någon extraspole. Hade tänkt att göra som du förklarade men nu är jag helt förvirrad över hur jag ska bära mig åt..

          Kommentera


          • #6
            Har man två spolar av samma storlek, i det här fallet en Shimano 4000, kan man först lägga på flätlinan på en spole för att sedan fylla upp med nylon till den nivå man vill ha linpaketet. Sedan spolar / vevar man över hela linpaketet till den andra spolen som man ska fiska med, på så vis har du rätt lingmängd och nylonen ligger i botten.

            Ett annat knepigare alternativ är att lägga på flätlina, sedan nylonlina för att sedan spola över detta till två andra rullar och på så vis vända på paketet innan du sedan vevar tillbaka den.

            Sist och kanske lättast är att uppskatta hur mycket nylon du behöver lägga på, har du 0.20 110m Fireline och det ryms 260m 0,25 kan du nog utan problem lägga på 100 meter 0.25 nylon i botten (om du har tillgång till den dimensionen) för att sedan lägga på din flätlina. Tänk på att flätlinorna oftast är grövre än vad som anges på förpackningen och tar därför väsentligt mer plats på spolen.

            Lycka till
            A bad day of fishing is better than a good day of work.
            http://markusfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #7
              Ok, har du ett par tomma linspolar och en skruvdragare till förfogande ? Då kan du göra så här: Spola på Firelinen och nylonet som i första alternativet. Skruva sedan en lång, typ 80mm, M8 skruv genom en av spolarna och lås fast den med en M8 mutter. Spänn fast spolen i skruvdragaren via skruven och spola upp linan på den lösa spolen med skruvdragaren. Ta den andra tomspolen och skruva dit M8 skruven och muttern och fäst spolen i skruvdragaren och spola upp linan från tomspole nr 1. Nu har du vänt linpaketet så att du har nylonet uppåt och kan nu knyta fast den på rullspolen och veva upp linan. Hoppas att jag inte uttryckte mig alttför rörigt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Ok, har du ett par tomma linspolar och en skruvdragare till förfogande ? Då kan du göra så här: Spola på Firelinen och nylonet som i första alternativet. Skruva sedan en lång, typ 80mm, M8 skruv genom en av spolarna och lås fast den med en M8 mutter. Spänn fast spolen i skruvdragaren via skruven och spola upp linan på den lösa spolen med skruvdragaren. Ta den andra tomspolen och skruva dit M8 skruven och muttern och fäst spolen i skruvdragaren och spola upp linan från tomspole nr 1. Nu har du vänt linpaketet så att du har nylonet uppåt och kan nu knyta fast den på rullspolen och veva upp linan. Hoppas att jag inte uttryckte mig alttför rörigt.
                Tyvärr så förstår jag inte riktigt hur du menar. Om jag först spolar på linan som du först sa på en av de två tomma spolarna. då blir nylonlinan överst. Sedan när jag spolar på linan på den andra tomma spolen blir flätlinan överst. När jag slutligen spolar på linan på rulllens spole blir ju nylonet överst?

                De andra spolarna är ju inte i lika stor storlek som på shimanon så det blir ju kallops i skallen på mig :$

                Kommentera


                • #9
                  Du spolar på Firelinen först på rullspolen och fyller sedan på med nylonet. Sedan spolar du på linpaketet på en tomspole så att Firelinen är överst. Sedan tar du den andra tomspolen och spolar på linpaketet på nytt så att du har nylonet överst igen. Nu kan du knyta nylonet på rullspolen och veva upp linpaketet med Firelinen överst.
                  Du får skaffa en tillräckligt stor spole med tex 0,30mm nylonlina så att den räcker till. Hur stor den exakta mängden nylon är spelar ingen roll då du spolar på så mycket som behövs, det viktiga är att det finns tillräckligt med nylon att tillgå.
                  Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-04-22, 21:05.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Du spolar på Firelinen först på rullspolen och fyller sedan på med nylonet. Sedan spolar du på linpaketet på en tomspole så att Firelinen är överst. Sedan tar du den andra tomspolen och spolar på linpaketet på nytt så att du har nylonet överst igen. Nu kan du knyta nylonet på rullspolen och veva upp linpaketet med Firelinen överst.
                    Du får skaffa en tillräckligt stor spole med tex 0,30mm nylonlina så att den räcker till.
                    Jaahaaa! Nu förstår jag! Så dum jag känner mig :$

                    Tack så mycket för hjälpen!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    274 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X