Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Och i de flesta tester jag läst så stämmer angiven brottstyrka väl
    Om du tittar på mitt förra inlägg ser du tillverkarnas siffror vilka stämmer ganska bra med vad TS kom fram till i sin test, så tillverkarnas siffror är nog helt ok,

Skulle va kul att få reda på vem som hittar på alla fantasi siffrorna som skrivs lite överallt. ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Förvånar mig inte alls.

Tror det som skiljer din test från siffrorna på spolarna i våra butiker är att du har rätt diameter på linorna och därmed får ett resultat som mer överensstämmer med verklig styrka.

Några siffror från tillverkarens hemsida.

10lb-0.19mm = 4,5 kg

20lb-0.23mm = 9 kg

30lb-0.29mm = 13 kg

50lb-0.36mm = 22 kg

65lb-0.38mm = 29 kg

Sen får man väl komma ihåg att dessa siffror när dom är hämtade från tillverkaren är lite glädjekalkyler.

Flätlinor är ganska likvärdiga när det gäller styrkan, det är bara felmärkningen som skiljer.
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Om du tittar på mitt förra inlägg ser du tillverkarnas siffror vilka stämmer ganska bra med vad TS kom fram till i sin test, så tillverkarnas siffror är nog helt ok,

Skulle va kul att få reda på vem som hittar på alla fantasi siffrorna som skrivs lite överallt. ?
      Jag håller med om att Amerikanska siffrorna brukar stämma bättre än europeiska siffror, tror det beror på att man "Over there" inte tittar på diametern i första hand utan brottstyrka. Felet brukar vara diametern som är åt helvete inte styrkan, åtminstone upplever jag det så. Så linan 10lb-0.19mm = 4,5 kg kallas inte 0.19mm = 20 kg utan snarare 0,10mm = 4,5 kg. Man får alltså oftast den styrka man köper men inte ens nästan den diametern.

Men vem vet Berkley har kanske lyckats nå nya höjer av felmärkning

Kommentera

Har haft samma problem med andra fireline linor, jag kör 0.12 på mitt jigg spö och där kan jag räta ut rediga märkes jiggkrokar. Men sen till min reservrulle så har jag 0.15, fastnar du i bottnen så har du förlorat draget. Den går liksom inte av i knuten, de är nästan i mitten av linan du har ute. Ang slitas så har jag använt min 0.12 ungefär 50 gånger mer än min 0.15...

Har snackat med andra som har precis samma problem. De verkar pumpa ut så in i helvetes med linor att de inte hinner testa dem ordentligt... Vilket är fett onödigt.

Själv testar jag alltid dem för vikten de sägs, till och med 0.15 linan klarade de... Men nåt händer när man har 50meter lina ute...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
          Jag har kollat runt på sidan du länkade till men hittar inte beskrivningen hur ett korrekt test utförs.
          Kan du direktlänka eller citera texten från sidan?
          Hej Anonyma Honk;

Det där gjorde du riktigt bra och fick igång lindebatten igen....

Har du hört talas om PowerPro??

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Jag håller med om att Amerikanska siffrorna brukar stämma bättre än europeiska siffror
            Jag brukar kolla på dom engelska sidorna, det blir mer begripligt för mig då eftersom dom är snälla nog att även skriva ut mm. angivelserna.

Kommentera

Har haft samma problem med andra fireline linor, jag kör 0.12 på mitt jigg spö och där kan jag räta ut rediga märkes jiggkrokar.
              Enligt tillverkarens angivelser är den fireline som säljs som 0:12 här egentligen en felmärkt 0:25 mm lina.

Om du har tur/otur är 0:15 mm inte är felmärkt utan just 0:15 vilket kan förklara hur dom får 0:15mm att bli tunnare och svagare en 0:12mm.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-09-16, 17:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av flipper 40 Visa inlägg
                Jaha, det ska alltså vara så svårt att testa en lina....Enligt författaren olika metoder för olika linor! Där försvann trovärdigheten! Jag tycker att sättet att testa linorna som trådskaparen gjorde är helt OK, med tillägget att de borde vara våta. Speciellt som de inte gick i knutarna!
                Håller helt och hållet med :-)

Otroligt att vuxna människor på globala företag skall hålla på med fusksiffror istället för ärlighet.
                Det verkar saknas både vett och sans ifall olika linor skall testas med olika metoder istället för ren och skär brottstyrka som vid ett vanligt hederligt dragtest som borde vara standard för alla lintyper.

Står det angivet t:ex 15kg skall man försiktigt kunna lyfta den tyngden med en korrekt knut.
                Skumma labmetoder undanbedes, raka rör och ärliga tester som vanligt folk kan utföra borde vara standard.

Kommentera

Jag testade Berkley tracer braid dragbrottstyrka på några av mina linor 0,14mm och 0,20mm och 0,28mm, Climax touch braid 8 0,12mm
                  resultat alla knutar höll och självaste linan gick av.
                  Climax 0,12mm ca 3kg, angivet brottstyrka 9,2kg
                  Berkley 0,14mm ca 3,5kg, angivet brottstyrka 14,6kg (USA 6lb 2,7kg)
                  Berkley 0,20mm ca 7kg, angivet brottstyrka 19,5kg (USA 10lb 4,5kg)
                  Berkley 0,28mm ca 9kg, angivet brottstyrka 29,4kg (USA 20lb 9kg 0,30mm)

Så det verkar som att i USA anger mera korrekta värden i underkant, i Sverige märks linor med fantasivärden.

Med 0,28mm tracer braid har jag rätat ut krokar dragit in träd/stock så man knappt orkar dra in draget, bogserat 5m båt med bottennapp utan problem som de klassar ungefär som 20l 9kg i USA 29,4kg här i Sverige.

Kommentera

Det kan vara så att de som ljuger blir stämda på skjortan i USA och då håller dem sig till sanningen.

Kommentera

Tack har man misstänkt länge jävla skitlina
                      Efter att ha kastat bort 2 beten så slängde jag skiten.
                      Riktigt dåligt att Abu inte drar tillbaka den.
                      Jag kan varmt rekommendera Tuf line xp den håller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      484 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      145 visningar