Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat

Hej, jag fick möjlighet att testa Fireline Tracer Braid i olika dimensioner i en fiskebutik.
    Linorna testades genom att lyfta en tyngder med korrekt knuten knut i en krok.

Linan på 0.14mm och 14.6kg specat klarade bara 4.5kg.
    Linan på 0.18mm och 17.9kg specat klarade med nöd och näppe 6.3kg.
    Linan på 0.20mm och 19.5kg specat klarade endast 6.8kg.

Det skall förtydligas att linorna brast inte vid knuten utan mitt på linan
    vid upprepade draghållfasthetstester.

Tänkte bara nämna detta eftersom detta är i särklass de sämsta resultaten någonsin.
    Andra lintillverkare överdriver bara 25-35% men Fireline överdriver 60-80%.

Det går inte att testa dragstyrka på det viset.
    Det blir inte korrekt.

Kommentera

Här har du en kille som har korrekta resultat på mer eller mindre alla linor. (verkar dock sakna just Tracer Braid dock)

Kommentera

Intressant, det brukar vara så att dragstyrkan stämmer ganska bra men tjockleken mer eller mindre påhittad. Det vill säga 0.14 linan håller 14,6 kg men är 0.20 grov eller så.
        Det verkar underligt att linan gick av på mitten och inte i knutan om den inte är skadad, då knuten alltid försvagar linan. Det verkar misstänkt att något i din test setupp inte riktigt stämmer med tanke på att den avviker så mycket från de reslutat man brukar få, eller så har du helt enkelt fått en värdelös batch lina med en massa defekter som gör att den går av mitt på, har varit med om det vid något tillfälle då något gått fel i tillverkningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Det går inte att testa dragstyrka på det viset.
          Det blir inte korrekt.
          Varför?

Kommentera

Det är möjligt att min test metod inte är korrekt enligt lintillverkarna men å andra sidan så kanske min enkla metod är närmare verkligheten än mysko labmetoder.
            Det intressanta är att andra tillverkares siffror bara överdrevs 25-35% enligt min test.
            Om nu Fireline testar på samma sätt som dessa torde deras 14,6kg lina hålla för 10kg.

Det kan tilläggas att jag även testade Tuf Line XP på 0,15mm och 10kg hållfasthet.
            Och den höll verligen för 10kg i min test.....märkligt eller hur.
            Det slutade med att jag köpte Tuf Line XP för att den kändes pålitligast i testerna.

Kommentera

Läs förklaringen på den sidan jag länkade till så kommer ni förstå varför det inte går.

Kommentera

Körde tracer-braid till gäddjiggning i våras. Sämsta linan jag använt. Polarn lyfte stockar med sin Power Pro original i samma dimension. Jag förlorade beten för tusenlappar, han torska inte ett enda

Kommentera

Huvudet på spiken Jacce :-)
                  Detta har också varit mitt problem med alltför undermåliga linor och dragförluster.
                  Därför beslöt jag mig för att testa själv innan köp.

Testmetoder i all ära men efterliknar testerna inte verkligheten kan
                  helt strunta i hållfastheten som anges för linan. Ett eget test krävs.

Det riktigt konstiga är skillnaden mellan olika tillverkare. Det verkar inte
                  som om de följer en legitim teststandard utan sina egna hopkok.
                  Och särskilt dåligt kok tycks Fireline Tracer Braid ha råkat ut för......
                  Påminner om 80:talets watt angivelser på Bergsprängarna. Hehe!
                  Dock stämde Tuf line med deras egen angivelse....härligt men mysko
                  att en tillverkare inte anger fantasisiffror liksom alla andra.
                  Senast ändrad av Honk; 2014-09-15, 20:44.

Kommentera

Klart att eget test mer påminner om ditt eget användande men det påminner inte om det test som använts när tillverkaren klassificerat sin produkt därför säger inte jämförelsen så mkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    482 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg perch61
                    av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                    0 svar
                    145 visningar